Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä 15.4.2011 Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä 15.4.2011 Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian."— Esityksen transkriptio:

1 LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä 15.4.2011 Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö

2 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Sisältö Sosiaalisen median määrittelyä Opettajana sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median opetuskäyttö –yhteisöllinen oppiminen Esimerkkejä opetustoteutuksista

3 Toivon sinun pohtivan Miten voit kehittää asiantuntijuuttasi some- verkostoissa? Miten sinä voisit käyttää somea opetustyössäsi? Miten some voisi edistää yhteisöllistä työskentelyä? Miten somea voitaisiin hyödyntää eLukio- verkostossa?

4 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalisen median määrittelyä

5 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Sosiaalinen media lyhyesti TOIMINTAA Sosiaalinen media voidaan määritellä prosessiksi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla. TEKNOLOGIAA Sosiaalinen media (some) käsittää sekä sosiaalisen median palvelut (Facebook, YouTube, Twitter, blogit, wikit jne.) että sosiaalisen median toiminnot muissa verkkopalveluissa (esim. uutissivustojen kommenttipalstat). (lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_media)

6 “…Vaikka se [reissuvihko] on suunniteltu lähinnä alaluokilla se on ollut aivan uskomaton hyvä, iso, askel etiäpäin kodin ja koulun välisessä viestinnässä yllättäen ja vielä enemmän työpaikan sisällä, työkavereiden välisessä viestinnässä, … Yllättäen tämä sama sovellus on kasvattanut informaation kulkua myös lasten ja opettajien välillä… Se parantaa yhteydenpitokäytänteitä. Kaikkea sellaista informaatiokulkua, kokeiden arvostelun antamisia, koulunumeroiden antamisia ja reissuvihkon kautta siitä on löytynyt minun mielestäni sellainen ihan oma yhteisönsä, meidän koulun yhteisö. Sitä kautta saa monta kertaa päivässä varmasti infon perille. Erityisesti vanhemmat on tykänneet siitä.”

7 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Kuva: http://xkcd.com/256/http://xkcd.com/256/

8 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit

9

10 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Opettajana sosiaalisessa mediassa

11 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllisyys osana opettajan asiantuntijuutta (esim. Barab, Kling & Gray 2003; Tynjälä, 2004) Formaalitieto Käytännöllinen ja kokemuksellinen tieto Itsesäätelytieto Taidot ja valmiudet yhteisölliseen työskentelyyn

12 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Opettajien yhteisöllisyys Yhteistyön tekemisellä ja sen vaikutuksilla pedagogisiin käytäntöihin on tärkeä merkitys opettajan osaamisen kehittymiselle (Barab & Squire, 2002; Barab, Makinster & Scheckler, 2003; Goddard, Hoy & Woolfolk Hoy, 2004 Yuen, Law & Wong, 2003) Opettajat, jotka ovat aktiivisia toimijoita kouluyhteisössä, käyttävät aktiivisesti yhteisöllisiä työskentelytapoja myös opetuksessaan (Schlager & Fusco, 2004) Vaikka yhteistyö opettajien ja koulujen välillä on lisääntynyt, tutkimukset osoittavat, että yhteisölliset toimintamallit opettajan työssä ovat vielä vakiintumattomia (esim. Ilomäki, 2008; Ilomäki & Lakkala, 2006; EU:n tutkimukset (ipts) 2010)

13 Yhteisöt resurssina Verkkoidentiteetti Kokemusten jakaminen Itsesäätelytaidot Ajankäyttö Vapaa-ajan yhteisöt Työyhteisöt Julkisuus Avoimuus Verkostoituminen Oman toiminnan reflektointi Opetuskäyttö Työkäyttö OPETTAJA SOSIAALISESSA MEDIASSA

14 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Avoimuudessa on monta astetta Täysin avoin –Kaikki voivat lukea ja osallistua Osittain avoin –Kaikki voivat lukea –Vain jäsenet voivat osallistua Suljettu, rekisteröintipakko –Vain rekisteröityneet käyttäjät pääsevät palveluun, mutta kuka tahansa voi rekisteröityä Suljettu, kutsu vaaditaan –Vain kutsutut käyttäjät pääsevät palveluun Suljettu ja salainen –Ei listaudu julkisesti; osoite täytyy tietää

15 Sometu-verkosto http://sometu.ning.com/

16 LeMill-verkosto http://lemill.net/

17 Asiaa sosiaalisesta mediasta opetushallituksen sivuilla http://www.edu.fi/materiaaleja_ja_tyotapoja/tvt_opetuksessa/mika_ihmeen_sosiaalinen_media

18 Sosiaalista media lukiolaisille http://somenlukiokurssi.wikispaces.com/home

19 Millaisiin verkostoihin sinä kuulut? Miten verkostoituminen tukee opetustyötäsi?

20 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Opetus sosiaalisessa mediassa

21 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media tarjoaa opetukseen sisältöjä, työkaluja ja ympäristöjä DevelOPE Sosiaalinen media oppimisympäristönä Sisältöresurssit tiedonhaku, oppimateriaalien jakaminen Kognitiiviset työkalut tiedon prosessointi, tiedonrakentaminen, käsitteellinen muutos Henkilökohtainen oppimisympäristö ajattelun jäsentäminen, oppimisresurssien seuraaminen Yhteisölliset työkalut tiedonrakentelu, jaettu asiantuntijuus, vastavuoroinen ymmärtäminen Yhteisöllinen oppimisympäristö oppimisprosessin vaiheistaminen, ryhmäprosessien tukeminen Yhteisöresurssit tiedonhaku, yhteisöllisesti tuotettu tieto, vertaistuki, verkostoituminen

22 Sisältöresurssit tiedonhaku, oppimateriaalien jakaminen Kognitiiviset työkalut tiedon prosessointi, tiedonrakentaminen, käsitteellinen muutos Henkilökohtainen oppimisympäristö ajattelun jäsentäminen, oppimisen seuraaminen Yhteisölliset työkalut tiedonrakentelu, jaettu asiantuntijuus, vastavuoroinen ymmärtäminen Yhteisöllinen oppimisympäristö oppimisprosessin vaiheistaminen, ryhmäprosessien tukeminen Yhteisöresurssit tiedonhaku, yhteisöllisesti tuotettu tieto, vertaistuki, verkostoituminen (Pönkä & Impiö, 2009) http://develope.wordpress.com/ YKSILÖ YHTEISÖ Sosiaalinen media työskentely- ja oppimisympäristönä

23 SOSIAALINEN MEDIASOVELLUSOPETUSKÄYTTÖ WikitConfluence Wikispaces Raippa-wiki Prosessikirjoittaminen (yksin tai ryhmässä) Ryhmäkeskustelut Toisten tuotosten kommentointi Materiaalit, aikataulut, tiedotus, ym. BlogitWordpress Blogit wikeissä Oppimispäiväkirja, itsereflektointi Henkilökohtainen oppimisympäristö Kommentointi Mikroblogi- ja yhteisöpalvelutJaiku Qaiku Ryhmäkeskustelut Ryhmämuistiinpanot Yhteisöresurssi Käsite- ja miellekartatDabbleBoard MindMeister Mind42 Tiedon käsitteellinen jäsentäminen Ideointi ja suunnittelu (yksin tai ryhmässä) ProjektinhallintaohjelmatScrumy Basecamp, ym. Projektityöskentelyn suunnittelu, työnjako ja seuraaminen ViestintäohjelmatSkype Adobe Connect Pro Viestintä opettajien ja opiskelijoiden välillä (kaksin tai ryhmässä) DevelOPE-hanke develope.wordpress.com

24 LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllinen oppiminen

25 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Määritelmä Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning) on opiskelumuoto, jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. (Crook, 2000; Dillenbourg, 2002)

26 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Yhteisöllinen verkko-oppiminen (CSCL –computer supported collaborative learning) Kognitiivisen taakan jakaminen toisten osallistujien kanssa teknologian avulla Työkalut tukevat jaetun ymmärryksen muodostumista –Oman tiedon jakaminen –Tiedon yhdistäminen muiden oppijoiden kanssa Luo oppijoiden yhteisöjä –Vastavuoroinen työskentely (reciprocal teaching, Palinscar & Brown 1984)

27 Yhteisöllistä työskentelyä ei tavoitella yhteistyön vuoksi, vaan siksi, että se käynnistää tehokkaita oppimisen mekanismeja. kysyminen ja selittäminen argumentointi ja palautteen anto tiedon jakaminen toisten toimintastrategioiden seuraaminen

28 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Yhteisöllinen oppiminen parhaimmillaan Tiimien ja verkostojen yhteisöllistä tiedon luomista ja jäsentelyä Koordinoitua yhdessä työskentelyä Sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja jaettuun toiminnan arviointiin Monimutkaisten ajatteluprosessien ulkoistamista ja kehittämistä

29 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Yhteisöllisen oppimisen suunnittelusta Selkeä tavoite työskentelylle –Miten tehtävänanto tukee yhteisöllistä työskentelyä? –Miten työskentelytapa tukee sisällön ymmärtämistä? Työskentelyn ohjeistus/vaiheistaminen/strukturointi –Selkeä tehtävänanto –Riittävä tuki ja ohjaus Arviointi –Kohdistuuhan arviointi yhteisölliseen prosessiin liittyviin asioihin? –Prosessi, tuotos

30 Lähita- paaminen Itsenäinen työskentely Blogissa Yhteisöllinen työskentely wikissä Arviointi Itsenäinen työskentely Semi- naari Luento Verkko- keskustelu Lukeminen Oppimi späivä- kirja Arviointi Itsearviointi OPISKELIJA SOSIAALISESSA MEDIASSA Oppimisprosessin ohjaaminen Opetuksen vaiheistaminen Opettajan, opiskelijan ja asiantuntijoiden roolit Itsesäätelytaidot Oppimisstrategiat

31 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Teknologia itsessään ei saa aikaan yhteisöllistä oppimista, vaan onnistuakseen yhteisöllinen työskentely tarvitsee ohjausta ja opettajan tukea.

32 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalisen median opetuskäytön esimerkkejä Koulutusteknologian perusopintojen wiki http://koutek-1011.wikispaces.com/ Edutool-opintojen kotiwiki http://edutool.wikispaces.com/ http://edutool.wikispaces.com/

33 Wiki: Ryhmien työtilat Yhteisöllistä kirjoittamista ja keskustelua

34 Skype ja ACP: Opiskelijaryhmien etätyöskentely

35 Qaiku: Vertaispalaute, palautteiden kommentointi

36 Sosiaalisen median työkaluina (Blogit, ACP) Reflektointi, muistiinpanot, vertaistuki, keskustelut (ACP)

37 Psykologian opetusta wikissä Kotkan aikuislukio http://psyka5.wikispaces.com/home

38 LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Learning and Educational Technology Research Unit Lopuksi Luota pedagogiseen asiantuntijuuteesi. Hyppää avoimin ja kokeilevin mielin some-maailmaan. Aloita pienestä. Kaikkea ei tarvitse ottaa haltuun yhdellä kertaa.

39 Learning and Educational Technology Research Unit LET.OULU.FILET.OULU.FI niina.impio@oulu.finiina.impio@oulu.fi Kiitos! Yhteydenotot: Niina Impiö (niina.impio@oulu.fi)niina.impio@oulu.fi


Lataa ppt "LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä 15.4.2011 Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google