Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hankeviestintää - miksi ja miten?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hankeviestintää - miksi ja miten?"— Esityksen transkriptio:

1 Hankeviestintää - miksi ja miten?
Aino Kivelä Viestinnän suunnittelija

2 Sopimukselliset velvoitteet
tulosten levittäminen on yksi EU-rahoituksen saamisen edellytyksistä ja siten osa hanketta hankkeella on velvoite kertoa hankkeen tuloksista ja rahoituksesta tarkoituksenmukaisesti, avoimesti ja näkyvästi viestinnän avulla levitetään tietoa hankkeen toiminnasta ja tuloksista Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen on yksi tuen myöntämisperusteista, joiden mukaan hakemus arvioidaan. Sen paino hakemuksen arvioinnissa vaihtelee hanketyypin mukaan. 17/09/2018 Opetushallitus

3 Miksi viestintää? hankkeen tulokset saadaan nopeasti ja tasapuolisesti laajemman yleisön tietoisuuteen kokemusten jakaminen mukana olevien tahojen sitouttaminen organisaation intressit, yhteistyö muiden tahojen kanssa MIKSI VIESTINTÄ ON TÄRKEÄÄ? tiedon levittäminen hankkeen tuloksista laajemmalle yleisölle – tästä ohjelmaoppaan liitteessä Tulosten levittäminen ja hyödyntäminen – Käytännön ohjeita edunsaajille kannattaa lukea! -siellä on perusteellisesti kerrottu ja perusteltu miksi ja mitä hyötyä hankkeen kokemusten jakaminen; kaikki ei millään voi osallistua hankkeisiin, joten on vain reilua, että jaetaan tietoja ja sillä tavalla otetaan lisää ihmisiä hankkeiden piiriin! Hankkeessa mukanaolevien tahojen sitouttaminen… viestinnän yksi tehtävä on sitouttaa mukanaolijat hankkeeseen – viestinnällä luodaan merkitys asioille joita tehdään Organisaation intressit ja yhteistyö muiden tahojen kanssa: oppilaitoksen maineen kannalta onnistunut hanke on erittäin positiivinen asia, jonka avulla on helpompi saada esimerkiksi yritysyhteistyökumppaneita! Opiskelijoille ja vanhemmille on myös arvokasta ja ylpeyden aihe kun oppilaitoksen kansainvälinen toiminta näkyy vaikkapa (paikallis)mediassa ja sosiaalisessa mediassa 17/09/2018 Opetushallitus

4 Aikataulutus ja vastuunjako
ketkä tekevät, mitä ja milloin? -> heti hankkeen alusta asti kannattaa miettiä kuka vastaa hankkeen viestinnästä viestintäsuunnitelma? -> Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille: Ideoita ja inspiraatiota hankeviestintään - jokainen hanke vaikuttaa! -työnjako ja aikataulutus on tässäkin tärkeää, samoin kuin se että heti hankkeen alusta asti on mietitty kuka vastaa hankkeen viestinnästä. Hankkeesta ja sen vaikuttavuudesta / tuloksista viestintä kannattaa jo alusta asti ajatella osaksi hanketta, viestintä hankkeesta ei ole siis mikään ylimääräinen osa vaan osa hanketoimintaa. -tietenkin se itse asia mikä on hankkeessanne sisältönä on se tärkein mutta juuri siksi kannattaa ottaa viestintä mukaan aikataulutukseen jo alusta lähtien ettei se jää muiden asioiden jalkoihin -voi tehdä heti alkuun hankkeelle yksinkertaisen viestintäsuunnitelman jota voi matkan varrella päivittää ja täydentää – se voi olla vaikkapa vain excel-taulukko, johon aikataulutetaan toimenpiteet ja vastuuhenkilöt ja määritellään tavoitteet viestinnälle -oppilaitoksen kannattaa hyödyntää myös esim. opiskelijoita, jos sattuu olemaan esimerkiksi viestintäsuuntautuneita / viestinnän opiskelijoita niin he voisivat tehdä viestintäsuunnitelman ja olla mukana. - Yhteiseen keskusteluun heittäisin myös idean teille eli MITÄ IDEOITA TEILLÄ ON HANKEVIESTINTÄÄN? Onko löytynyt jotain hyviä käytäntöjä joita voisitte tässä jakaa muille? 17/09/2018 Opetushallitus

5 Euroopan unionin ja Erasmus+ -ohjelman näkyvyys
Edunsaajien on aina käytettävä Erasmus+ -ohjelman virallista logoa (”EU-lippu”) sekä Euroopan unionin nimeä kokonaan kirjoitettuna kaikessa viestinnässään ja esitemateriaaalissaan. Suositeltavin vaihtoehto kertoa Erasmus+ -ohjelman kautta saadusta EU- rahoituksesta on mainita materiaalissa EU-logon vieressä, että se on ”Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelman osarahoittama.” Ohjelmaopas, s. 325 17/09/2018 Opetushallitus

6 European Commission visual identity https://ec. europa
European Commission visual identity partners/european-commission-visual-identity_fi -> Use of the EU emblem in the context of EU programmes Visual identity and logos – EACEA identity_en Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille osio/logot_ja%20viestintaohjeet_erasmusplus 17/09/2018 Opetushallitus

7 Inspiraatiota hankeviestintään!
Logot ja viestintäohjeet Erasmus+ -hankkeille -> Ideoita ja inspiraatiota hankeviestintään - jokainen hanke vaikuttaa! ohjelma-osio/logot_ja%20viestintaohjeet_ erasmusplus/ideoita_hankeviestintaan - Olemme laatineet ideoinnin tueksi pienen viestintäoppaan hankkeille 17/09/2018 Opetushallitus

8 Seuraa meitä somessa! #ILoveErasmusPlus

9 Kiitos!


Lataa ppt "Hankeviestintää - miksi ja miten?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google