TAO, Turun Ammattiopistosäätiö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Advertisements

Työpaikkaohjaajakoulutus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Turun perusopetuksessa
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
OPISKELIJAN ARVIOINTI
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Arviointi osana oppimisprosessia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Case: EXAM – sähköinen osaamisen näyttö
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Arviointi.
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Osaamisen näytön prosessi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
Jyväskylän yliopistossa
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Esityksen transkriptio:

TAO, Turun Ammattiopistosäätiö Petri Leimu 10.12.2014

Opiskelija on oppimisen asiantuntija? Mitä opiskelija voi tehdä itse oppimisen ja osaamisen arvioinnin laadun parantamiseksi?

Opiskelija-arvioinnin lähtökohdat 1. Arvioinnin on oltava ohjaavaa ja kannustavaa Tehtävä yhteistyössä eli opettajat, opiskelijat ja työpaikkakouluttajat 2. Arvioinnin tulee perustua opetussuunnitelmien kriteereihin Ammattitaitovaatimukset eli mitä on osattava tehdä. Arvioinnin kriteerit eli miten on osattava. 3. Arvioinnin on kehitettävä opiskelijan itsearviointia Ohjataan oman osaamisen havainnointiin konkreettisesti, jäsentämällä opiskelijalle annettu työ.

Opiskelijan ARVIOINTI OPH:n 2012 ohjeiden mukaan kaksiosainen: Opiskelijan oppimisen arviointi Opiskelijan osaamisen arviointi

Mitä on oppimisen arviointi? Ei suoraan opiskelijan tutkintotodistukseen tulevaan arvosana. Ei tarvitse antaa numero-arviointia. Opettajat ja työpaikkakouluttajat tekevät.

Opiskelija seuraa itse oppimistaan Tietotekninen järjestelmä, jossa opiskelija seuraa omaa oppimistaan sähköisen päiväkirjan muodossa. Periaatteessa opiskelijan jokaisesta oppitunnista (taito, tieto, TO) TAO:ssa on kolmen vuoden ajalta hänen itsensä tekemä oppimiskuvaus. Lisäksi kahdeksan itsearviointia ja palautetta oppimisesta / vuosi.

Oppimispäiväkirja

Oppimisen itsearviointilomake

Mitä on osaamisen arviointi? Osaamisen arviointi on taidon, tiedon ja asenteen arviointia. Osaamisen arviointi tapahtuu tutkinnon perusteita noudattaen. Arviointiasteikolla T1, H2, K3, Hy Näyttöjen avulla ja muun arvioinnin avulla.

Osaamisen arviointi 1.Näytöt ovat osaamisen arviointia Näytöt jaetaan TAO:ssa kahteen osaan Jatkuvanäyttö (JN) ja Ydinnäyttö (Y) Jatkuvan näytön suorite tallennetaan työkuvin ja selostein sähköiseen järjestelmään opiskelijan toimesta. Ydinnäyttö järjestetään opintojen lopuksi ja arvioijat ovat seuraamassa työtä.

Jatkuva näyttö

Osaamisen arviointi 2. Koulutuksenjärjestäjä päättää muusta osaamisen arvioinnista. TAO:ssa muuta osaamisen arviointia ovat: Kokeet tms. sekä opettajien tietojaksoon liittyvät tehtävät Opinnäyte ( sähköinen NAK) Työelämäasenne (läsnäolo)

Pohdittavaa… Parantaako em. Toiminta oppimisen ja osaamisen arvioinnin laatua? Miksi tämänkaltainen järjestelmä? Mitä laitteistoja/välineitä tarvitaan? Mikä on opettajan rooli?