Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Ammatillinen koulutus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ritva Kareketo kouluttaja
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ammatillinen koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Kahden tutkinnon polku
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Kaksoistutkinto.
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12

PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA Atto-aineita työssäoppien Saimaan ammattiopiston Sampon keskeiset arvot ovat vastuullisuus, asiakaslähtöisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen sekä jatkuva toiminnan kehittäminen. tavoitteena on löytää mahdollisuuksia ATTO-aineiden integroimiseen työsaleihin sekä työelämään entistä vahvemmin, jotta pystyttäisiin paremmin huomioimaan opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet ja vahvuudet työelämän osaamisen lisäämiseksi mallinnus on rajattu koskemaan ATTO-aineiden osalta ruotsin kieltä ja ammattialan osalta talotekniikkaa -> laajennetaan kaikille tekniikan aloille

TOIMINTAMALLIN VAIKUTTAVUUS Atto-aineita työssäoppien Ammattiopiston koulutustarjonta suunnitellaan työelämän tarpeiden mukaisesti ja tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoimalla sekä varautumalla reagoimaan nopeasti työelämän muuttuviin koulutustarpeisiin. mallinnuksessa kartoitetaan kielitaidon tarvetta työelämässä vierailemalla Lappeenrannan seudun talotekniikan alan yrityksissä ja kokoamalla työnantajien edustajien näkemyksiä asiasta toimintamallin tavoitteena on siirtää kurssin sisältöä suoritettavaksi TO-jakson aikana -> ATTO-aine (kielet) koetaan tärkeänä osana ammattiosaamista työelämäpainoitteisen oppimisen hyödyntäminen voi auttaa opiskelijaa etenemään opinnoissaan suunnitellussa aikataulussa, jonka myötä riskiä opintojen keskeyttämiseen ja sitä kautta mahdolliseen syrjäytymiseen voidaan pienentää

Atto-aineita työssäoppien YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT JA OPPIMISVERKOSTOT Yksi Saimaan ammattiopiston Sampon keskeisistä arvoista on yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että yksilön kasvua ihmisenä ja osaajana tuetaan yksilön omista lähtökohdista lähtien, toiminnassa korostetaan suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen merkitystä ja hyödynnetään erilaisuutta voimavarana ja rikkautena. mallinnus mahdollistaa yksilöllisten opintopolkujen suunnitelmallisen toteuttamisen opiskelijoiden kanssa tehdään suunnitelma siitä, miltä osin ruotsin kurssia on mahdollista suorittaa työpaikalla ruotsin kielen integroiminen työsaleihin ammatillisten aineiden yhteyteen voidaan toteuttaa koko opetusryhmälle yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen sekä oppimisverkostojen luominen tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä ammatillisten aineiden opettajien sekä ATTO- aineiden opettajien välillä

Atto-aineita työssäoppien PROSESSI – OHJAUS, ARVIOINTI, TUTKINTOPERUSTEET Saimaan ammattiopiston Sampon ydinprosesseja ovat tutkinnon suorittaminen ja ammatillinen kasvu sekä toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Valmiit prosessit viedään IMS-järjestelmään, jossa ne ovat kaikkien asianosaisten hyödynnettävissä.

Atto-aineita työssäoppien MALLIN KÄYTTÖÖNOTTO JA EDELLYTYKSET Uusien toimintatapojen suunnittelu ja käyttöönotto vaatii aina resursseja sekä rakenteita, jotka mahdollistavat mallien toteuttamisen. riittävien taloudellisien resurssien lisäksi on tärkeää, että oppilaitoksessa on henkilöitä, jotka ovat valmiita kehittämään omaa opetustaan mallin mukaisella toiminnalla oppilaitoksen johdon oltava valmis luomaan edellytykset tälle toiminnalle esimerkiksi huomioimalla asia opettajien jaksotuksissa ja lukujärjestyksissä mallinnuksen pääpaino on erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemisessa -> ammatillisten erityisopettajien ammattitaidon ja osaamisen hyödyntäminen opiskelijan ohjaamisessa

Atto-aineita työssäoppien MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?

Atto-aineita työssäoppien MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN? animaatio

MITÄ TEHTY ? avattu talotekniikka-alan opetussuunnitelmaa, peilattu siinä olevia kokonaisuuksia ruotsin kielen opetussuunnitelmaan ja tutkittu mahdollisuuksia integroida kielen opetus ammatillisiin aineisiin niin, että kurssi voitaisiin toteuttaa (ainakin osittain) työsalissa ja työssäoppien -> LVI13:n opiskelijat aloittaneet ruotsin kielen opiskelun jo 1. lukuvuonna kierretty TO-paikkoja haastatellen työpaikkaohjaajia ja koottu keskustelujen pohjalta ideoita, kuinka ruotsin kielen kurssia voitaisiin toteuttaa TO-jakson aikana syksyllä 2014 Atto-aineita työssäoppien

MITEN JATKETAAN ? nivelvaiheessa (perusopetus / ammatillinen toinen aste) toiminnan tehostaminen niin, että 8. ja 9. luokalla oppilaiden TET-jaksot tukisivat jo tulevaa ammatinvalintaa eli oppilaat voisivat jo TET-jaksoilla mennä tutustumaan sellaiseen yritykseen, jonka alaa he aikovat hakea opiskelemaan ammattiopistoon (TET-jaksoilla tutuksi tullut työpaikka voisi sitten myöhemmin toimia opiskelijan TO-paikkana) jatketaan TO-paikkojen kartoittamista keskustellen työpaikkaohjaajien kanssa ja suunnitellaan ruotsin kurssin toteuttamista LVI13:lle TO-jaksolla syksyllä 2014 laajennetaan käytäntö muillekin tekniikan aloille täydennetään prosessikuvausta IMS-järjestelmään kehitetään ATTO-aineisiin toimintamalli, jolla tuetaan HOJKSaamattomien opiskelijoiden opintoja kielissäHOJKSaamattomien

Perusopetus Erityis- opettaja ATTO- aineet Ammatillinen toinen aste Ammatin- opettaja Työnantaja TET-jakso TO-jakso NIVELVAIHEEN YHTEISTYÖ