Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA"— Esityksen transkriptio:

1 PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA Etelä-Karjalan ammattiopiston keskeiset arvot ovat vastuullisuus, asiakaslähtöisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen sekä jatkuva toiminnan kehittäminen. mallinnuksen painopisteenä on erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen tukeminen ja ohjaaminen tavoitteena on löytää mahdollisuuksia ATTO-aineiden integroimiseen työsaleihin sekä työelämään entistä vahvemmin, jotta pystyttäisiin paremmin huomioimaan opiskelijoiden yksilölliset ominaisuudet ja vahvuudet työelämän osaamisen lisäämiseksi mallinnus on rajattu koskemaan ATTO-aineiden osalta ruotsin kieltä ja ammattialan osalta talotekniikkaa

2 TOIMINTAMALLIN VAIKUTTAVUUS
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat TOIMINTAMALLIN VAIKUTTAVUUS Ammattiopiston koulutustarjonta suunnitellaan työelämän tarpeiden mukaisesti ja tulevaisuuden osaamistarpeita ennakoimalla sekä varautumalla reagoimaan nopeasti työelämän muuttuviin koulutustarpeisiin. mallinnuksessa kartoitetaan kielitaidon tarvetta työelämässä vierailemalla Lappeenrannan seudun talotekniikan alan yrityksissä ja kokoamalla työnantajien edustajien näkemyksiä asiasta toimintamallilla voidaan edesauttaa erilaisten oppijoiden sekä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opintojen etenemistä niissä tapauksissa, joissa ATTO-aineiden suorittaminen luokkamuotoisessa opetuksessa on vaikeaa työvaltaisen oppimisen hyödyntäminen voi auttaa opiskelijaa etenemään opinnoissaan suunnitellussa aikataulussa, jonka myötä riskiä opintojen keskeyttämiseen ja sitä kautta mahdolliseen syrjäytymiseen voidaan pienentää

3 YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT JA OPPIMISVERKOSTOT
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat YKSILÖLLISET OPINTOPOLUT JA OPPIMISVERKOSTOT Yksi Etelä-Karjalan ammattiopiston keskeisistä arvoista on yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen. Tämä tarkoittaa sitä, että yksilön kasvua ihmisenä ja osaajana tuetaan yksilön omista lähtökohdista lähtien, toiminnassa korostetaan suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen merkitystä ja hyödynnetään erilaisuutta voimavarana ja rikkautena. mallinnus mahdollistaa yksilöllisten opintopolkujen suunnittelemisen niin, että ATTO-aineita olisi mahdollista ainakin joiltain osin suorittaa työssäoppien osalle opiskelijoista tehdään suunnitelma siitä, miltä osin ruotsin kurssia on mahdollista suorittaa työpaikalla ruotsin kielen integroiminen työsaleihin ammatillisten aineiden yhteyteen voidaan toteuttaa koko opetusryhmälle yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen sekä oppimisverkostojen luominen tarkoittaa entistä tiiviimpää yhteistyötä ammatillisten aineiden opettajien sekä ATTO-aineiden opettajien välillä

4 PROSESSI – OHJAUS, ARVIOINTI, TUTKINTOPERUSTEET
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat PROSESSI – OHJAUS, ARVIOINTI, TUTKINTOPERUSTEET Etelä-Karjalan ammattiopiston ydinprosesseja ovat tutkinnon suorittaminen ja ammatillinen kasvu sekä toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Valmiit prosessit viedään IMS-järjestelmään, jossa ne ovat kaikkien asianosaisten hyödynnettävissä.

5 MALLIN KÄYTTÖÖNOTTO JA EDELLYTYKSET
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat MALLIN KÄYTTÖÖNOTTO JA EDELLYTYKSET Uusien toimintatapojen suunnittelu ja käyttöönotto vaatii aina resursseja sekä rakenteita, jotka mahdollistavat mallien toteuttamisen. riittävien taloudellisien resurssien lisäksi on tärkeää, että oppilaitoksessa on henkilöitä, jotka ovat valmiita kehittämään omaa opetustaan mallin mukaisella toiminnalla oppilaitoksen johdon oltava valmis luomaan edellytykset tälle toiminnalle esimerkiksi huomioimalla asia opettajien jaksotuksissa ja lukujärjestyksissä koska tässä kyseisessä mallinnuksessa on pääpaino erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemisessa, olisi välttämätöntä, että ammatillisten erityisopettajien ammattitaitoa ja osaamista hyödynnettäisiin opiskelijan ohjaamisessa

6 MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?

7 MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat MITEN LÄHDETTY TOTEUTTAMAAN?

8 Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat
MITEN JATKETAAN? opiskelijoiden vieminen kaukolämpökeskukseen, jossa he pääsevät harjoittelemaan oppimaansa käytännössä tiimityöskentelyn ja samanaikaisopettajuuden kehittäminen ATTO-opettajan lisäperehdyttäminen talotekniikka-alan ammatillisiin sisältöihin sekä tutustuminen talotekniikka-alan yrityksiin ja työssäoppimispaikkoihin talotekniikka-alan opetussuunnitelman avaaminen ja siinä olevien kokonaisuuksien peilaaminen ruotsin kielen opetussuunnitelmaan ruotsin kielen integroiminen ammatillisiin aineisiin mahdollisuuksien mukaan niin, että kurssi voitaisiin toteuttaa (ainakin osittain) työsalissa tai työssäoppien -> opiskelijoiden aloitettava ruotsin kielen opiskelu jo 1. lukuvuonna? ATTO-aineiden arvioinnin liittäminen ammattiosaamisen näyttöjen yhteyteen – millä tavoin ja miltä osin toteutettavissa? prosessikuvauksen täydentäminen IMS-järjestelmään

9 EDUT ERI OSAPUOLIEN NÄKÖKULMASTA
Atto-aineita työssäoppien ja erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat EDUT ERI OSAPUOLIEN NÄKÖKULMASTA Opiskelija Elävä HOPS, jossa tarpeet, tavoitteet ja toiveet sekä lähtökohdat ja valmiudet voidaan huomioida Valmistuminen yksilöllisen aikataulun mukaisesti työelämään tai/ja jatko-opintoihin Työelämävalmiuksien varhainen kehittyminen Opiskelun räätälöinti sitouttaa ja motivoi Yhteisöllisyys Tarkoituksenmukaisuus Opettaja Yhteisopettajuus ja kollegiaalisuus -> parempi työssäjaksaminen ja motivaatio Elävä, ajantasainen HOPS Ohjausosaamisen hyödyntäminen Oppimiskumppanuus (opettaja/opiskelija) Opetuksen ja työn monipuolisuus Erilaiset pedagogiset ratkaisut mahdollistuvat, omien vahvuuksien hyödyntäminen Työelämäkontaktit (opintojen yhteissuunnittelu ja tiivis yhteistyö opetuksen toteuttamisessa) Työelämä Tiiviimpi suhde oppilaitoksiin ja opiskelijoihin koulutuksen aikana - > osaaminen kehittyminen ja hiljaisen tiedon siirtäminen vuorovaikutuksessa ja yhteinen kehittämistoiminta Osaavaa työvoimaa tämän hetken ja tulevaisuuden tarpeisiin joustavammin Tuloksellisuuden parantuminen opiskelijatyön myötä Koulutuksen järjestäjä Työvaltaisuus /työelämälähtöisyys koulutuksen toteuttamisessa -> koulutuksen vetovoima Koulutuksen laadun parantaminen sekä opettajien ja ohjaajien pedagogisten taitojen vahvistuminen Resurssien järkevä uudelleen kohdentaminen ja rakenteiden uusintaminen oppimista aidosti tukeviksi (osaamisperusteisuus käytännössä) -> tuloksellisuus parantuu mm. läpäisy tehostuu


Lataa ppt "PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google