PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Työnohjauksen hallinta
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
UUSIVUOSI / Uutenavuotena suomalaiset juhlivat ystävien ja/tai perheen kanssa ja juovat kuohuviiniä. He syövät perunasalaattia ja.
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
D-piirin lionspinssiviikko
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Puhelinkäyttäytyminen työnhakutilanteessa
Tietoa välittävä puheenvuoro
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN OPISKELIJAOHJAAJIEN KOULUTUSPÄIVÄ 13.4.2011 Kuopion yliopistollinen sairaala Aija Hietanen

PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN – perusteiden kertausta PLE palautteen antamisessa

Sain ohjaajaltani säännöllistä palautetta 7.8 ”Kaikki antavat palautetta – kukaan ei saa sitä”  Palautteen henkilökohtaistaminen Koko henkilökunta oli kiinnostunut opiskelijaohjauksesta 7.3 Osastonhoitaja/vastaava tuki oppimistani 7.3

Palautteen antaminen on tavoitteellinen tapahtuma! Sovi opiskelijan kanssa palautekäytännöt Anna palaute välittömästi, jos se vain on mahdollista. Käytä konkreettisia havaintoja esimerkkeinä Älä yleistä ("unohdat aina asioita” ”et koskaan tule ajoissa”) Anna palautetta sellaisesta asiasta, jolle vastaanottaja voi tehdä jotakin. Kysy selventäviä kysymyksiä ja pyydä lisätietoja. Kysy opiskelijan omaa näkemystä asiasta Tarkista, ymmärsikö opiskelija viestisi. Erota henkilö ja hänen käyttäytymisensä toisistaan ("olet huolimaton" sijaan: "olet tehnyt tämän asian huolimattomasti").

Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN Tavoite: auttaa toista selventämään omat kehittymistarpeensa Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN esittämistä, jotka saavat opiskelijan pohtimaan oman toimintansa perusteita DIALOGISUUS -vuoropuhelua - yhdessä etsimistä ja löytämistä - molemmat oppivat - toisen kunnioittaminen, tasa-arvoisuus

, MUTTA kaiken kaikkiaan olet OHJAAVA PALAUTE Tavoite: kehittämisehdotuksen/vinkin antaminen Ja-sanat yhdistää ja vahvistaa Olet hyvä/taitava siinä ja siinä, ja siinä ja…. Ja vieläkin paremmaksi, taitavammaksi tulet , KUN.. Vieläkin – kun ! MUTTA sana vahvistaa Yhteenveto, kokoava.. , MUTTA kaiken kaikkiaan olet taitava, osaava, kehittynyt erinomaisesti…

PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN Kerro, millaista palautetta haluat / tarvitset Ota se, minkä tarvitset Suodata Älä suostu yleistyksiin: ”sinä olet aina myöhässä” – ainako ? Ihan ainako? ”kaikki ovat sitä mieltä..” – kaikkiko? Ihan kaikkiko? Ketkä tarkalleen ottaen? Älä puolustele itseäsi tai syyllistä palautteen antajaa: ”olet ymmärtänyt käyttäytymiseni väärin..”  ”Mikä käyttäytymisessäni sai sinut ymmärtämään noin?” Ota vastaan aktiivisesti ! - pyydä tarkennuksia ,kysy !  Toista palaute omin sanoin

PLE – henkilökohtainen oppimisympäristö PLE = Personal Learning Environment PLE – henkilökohtainen oppimisympäristö Opiskelijan itsensä hallinnoima – täysin! Formaali ja informaali oppiminen Verkostot Practise tree – ammatillinen kasvu Arvioinnit ja palautteet Portfolio, CV

Arvioinnit, palautteet Moodle Harjoittelut Harjoittelut Teoriaopin-not Harjoittelut PLE Wordpress Googledocs Diigo Mind42 Harjoittelut Harjoittelut Arvioinnit, palautteet Verkos- tot Kesätyöpaikat Harrastukset

PLE harjoittelun ohjauksessa Opiskelijan tavoitteet ja lähtötaso PLE:ssa Palaute kirjoitetaan suoraan opiskelijan PLE:hen - opettaja, harjoittelun ohjaajat Opiskelijan itsearviointi Opiskelija päättää, ovatko arvioinnit julkisia vai yksityisiä

Hyötyjä ammatillisen kasvuprosessin näkyväksi tekeminen kaikki arvioinnit opiskelun ajalta samassa paikassa julkisuus  harkittu palaute (antaa kuvan myös palautteen antajasta) vuorovaikutuksellisuus paperittomuus