PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN OPISKELIJAOHJAAJIEN KOULUTUSPÄIVÄ 13.4.2011 Kuopion yliopistollinen sairaala Aija Hietanen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN – perusteiden kertausta PLE palautteen antamisessa
Sain ohjaajaltani säännöllistä palautetta 7.8 ”Kaikki antavat palautetta – kukaan ei saa sitä” Palautteen henkilökohtaistaminen Koko henkilökunta oli kiinnostunut opiskelijaohjauksesta 7.3 Osastonhoitaja/vastaava tuki oppimistani 7.3
Palautteen antaminen on tavoitteellinen tapahtuma! Sovi opiskelijan kanssa palautekäytännöt Anna palaute välittömästi, jos se vain on mahdollista. Käytä konkreettisia havaintoja esimerkkeinä Älä yleistä ("unohdat aina asioita” ”et koskaan tule ajoissa”) Anna palautetta sellaisesta asiasta, jolle vastaanottaja voi tehdä jotakin. Kysy selventäviä kysymyksiä ja pyydä lisätietoja. Kysy opiskelijan omaa näkemystä asiasta Tarkista, ymmärsikö opiskelija viestisi. Erota henkilö ja hänen käyttäytymisensä toisistaan ("olet huolimaton" sijaan: "olet tehnyt tämän asian huolimattomasti").
Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN Tavoite: auttaa toista selventämään omat kehittymistarpeensa Rakentava palaute on sellaisten KYSYMYSTEN esittämistä, jotka saavat opiskelijan pohtimaan oman toimintansa perusteita DIALOGISUUS -vuoropuhelua - yhdessä etsimistä ja löytämistä - molemmat oppivat - toisen kunnioittaminen, tasa-arvoisuus
, MUTTA kaiken kaikkiaan olet OHJAAVA PALAUTE Tavoite: kehittämisehdotuksen/vinkin antaminen Ja-sanat yhdistää ja vahvistaa Olet hyvä/taitava siinä ja siinä, ja siinä ja…. Ja vieläkin paremmaksi, taitavammaksi tulet , KUN.. Vieläkin – kun ! MUTTA sana vahvistaa Yhteenveto, kokoava.. , MUTTA kaiken kaikkiaan olet taitava, osaava, kehittynyt erinomaisesti…
PALAUTTEEN VASTAANOTTAMINEN Kerro, millaista palautetta haluat / tarvitset Ota se, minkä tarvitset Suodata Älä suostu yleistyksiin: ”sinä olet aina myöhässä” – ainako ? Ihan ainako? ”kaikki ovat sitä mieltä..” – kaikkiko? Ihan kaikkiko? Ketkä tarkalleen ottaen? Älä puolustele itseäsi tai syyllistä palautteen antajaa: ”olet ymmärtänyt käyttäytymiseni väärin..” ”Mikä käyttäytymisessäni sai sinut ymmärtämään noin?” Ota vastaan aktiivisesti ! - pyydä tarkennuksia ,kysy ! Toista palaute omin sanoin
PLE – henkilökohtainen oppimisympäristö PLE = Personal Learning Environment PLE – henkilökohtainen oppimisympäristö Opiskelijan itsensä hallinnoima – täysin! Formaali ja informaali oppiminen Verkostot Practise tree – ammatillinen kasvu Arvioinnit ja palautteet Portfolio, CV
Arvioinnit, palautteet Moodle Harjoittelut Harjoittelut Teoriaopin-not Harjoittelut PLE Wordpress Googledocs Diigo Mind42 Harjoittelut Harjoittelut Arvioinnit, palautteet Verkos- tot Kesätyöpaikat Harrastukset
PLE harjoittelun ohjauksessa Opiskelijan tavoitteet ja lähtötaso PLE:ssa Palaute kirjoitetaan suoraan opiskelijan PLE:hen - opettaja, harjoittelun ohjaajat Opiskelijan itsearviointi Opiskelija päättää, ovatko arvioinnit julkisia vai yksityisiä
Hyötyjä ammatillisen kasvuprosessin näkyväksi tekeminen kaikki arvioinnit opiskelun ajalta samassa paikassa julkisuus harkittu palaute (antaa kuvan myös palautteen antajasta) vuorovaikutuksellisuus paperittomuus