Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Mitä tehdä kun laatu paranee, mutta työ lisääntyy? Virtuaaliopetus peruskysymysten äärellä - virtuaaliamkpäivä Leena Mäkelä, yliopettaja TAMK -Taide.
Työhönvalmennuksella työelämään
Open Source Courseware OSCu
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Minä oppijana 1 ov..
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
SAK:n ja liittojen sähköinen viestintä SAK Jäsenpalveluosasto Heli Nykänen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT

ETÄKAMUn viestinnän pilottiprojekti vuosina suunniteltiin kolmen pilottiprojektin toteuttamista Tampereen yliopisto opintokokonaisuus AV-kulttuurin teknologiset murrokset Oriveden opisto puhutun ja kirjoitetun viestinnän materiaali Auli Posti

Viestinnän opiskelijat verkossa pilottiprojekti Helsingin yliopistossa käynnistyi syksyllä 1996 tavoitteena Helsingin yliopiston viestinnän johdantokurssin kehittäminen Internet -verkkoa hyödyntäväksi monimuoto-ohjelmaksi vastaavana tutkijana Pentti Vertanen Auli Posti

Tutkimuksen tavoite tavoitteena oli selvittää, millainen valmius opiskelijoilla oli ottaa vastaan uusia työvälineitä monimuoto- opiskelussa miten opiskelu koettiin oppimisen kannalta tunsivatko opiskelijat ja opettajat oppimisympäristön tukevan oppimista Auli Posti

Kohderyhmä ja aineistonkeruu kohderyhmänä oli opiskelijat seuraavista oppilaitoksista Helsingin yliopiston Avoin yliopisto Helsingin Evankelinen Opisto Paasikivi-opisto Otavan opisto tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla keskusteluryhmän mielipiteenvaihtoa seuraamalla opettajien haastatteluilla Auli Posti

Käytetty tietotekniikka laitevaatimukset mahdollisimman pienet henkilökohtaiset tietokoneet tavanomaiset tietoliikenneyhteydet WWW-pohjainen kurssimateriaali sähköposti postituslista keskusteluryhmä Auli Posti

Auli Posti

Opiskelumateriaalin rakenne kahdeksan verkkoon toimitettua lukua, joista linkit opintoja tukeviin materiaaleihin kunkin luvun yhteydessä oppimistehtävä vastaaminen edellytti verkkomateriaalin opiskelua sekä oheiskirjallisuuteen tutustumista kurssin suorittaminen edellytti tehtävien lisäksi osallistumista keskusteluun verkossa Auli Posti

Arvioinnin tulokset opiskelijoiden tietotekninen osaaminen yllätys heikompi kuin etukäteen odotettiin osaamisen lähtötaso tulisi tarkastaa ja saattaa koulutuksella yhteneväksi koulutuksen tarve tulisi huomioida myös opettajien ja tutoreiden kohdalla Auli Posti

Arvioinnin tulokset tekniset ongelmat tietoliikenneyhteydet toimivat hitaasti keskusteluryhmiin ei päässyt osallistumaan käyttäjätunnuksissa epäselvyyksiä opistojen tietoliikenteen suojaus ongelmana riippumattomuuden ajasta ja paikasta kokivat toteutuneen ne, joilla oli tietoliikenneyhteydet kunnossa Auli Posti

Arvioinnin tulokset opiskelumateriaaleja pidettiin hyvinä kirjallisuusviitteitä toivottiin lisää, samoin selkeämpiä tehtäviä vuorovaikutteisuus haasteena yhteydenpito opettajan kanssa oli toimivaa nopean palautteen saanti koettiin positiiviseksi palautetta toivottiin määrällisesti enemmän kurssilaisten kesken keskustelu ja mielipiteiden vaihto toimi huonosti syyt niin tekniikassa kuin inhimilliselläkin puolella Auli Posti

Ajatuksia tulosten pohjalta kokonaisuutena suhtautuminen uudenlaiseen opiskeluun koettiin positiiviseksi ja kokemukset olivat opiskelijoiden ja opettajien mielestä hyviä huomautukset kohdistuivat tekniikan toimivuuteen sekä opiskelijoiden keskeiseen yhteydenpitoon vuorovaikutuksen suuri merkitys etäopiskelulle tulisi muistaa keskustelufoorumit olisi hyvä sitoa tiukemmin opiskeltavaan asiaan Auli Posti

Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT