Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT
ETÄKAMUn viestinnän pilottiprojekti vuosina suunniteltiin kolmen pilottiprojektin toteuttamista Tampereen yliopisto opintokokonaisuus AV-kulttuurin teknologiset murrokset Oriveden opisto puhutun ja kirjoitetun viestinnän materiaali Auli Posti
Viestinnän opiskelijat verkossa pilottiprojekti Helsingin yliopistossa käynnistyi syksyllä 1996 tavoitteena Helsingin yliopiston viestinnän johdantokurssin kehittäminen Internet -verkkoa hyödyntäväksi monimuoto-ohjelmaksi vastaavana tutkijana Pentti Vertanen Auli Posti
Tutkimuksen tavoite tavoitteena oli selvittää, millainen valmius opiskelijoilla oli ottaa vastaan uusia työvälineitä monimuoto- opiskelussa miten opiskelu koettiin oppimisen kannalta tunsivatko opiskelijat ja opettajat oppimisympäristön tukevan oppimista Auli Posti
Kohderyhmä ja aineistonkeruu kohderyhmänä oli opiskelijat seuraavista oppilaitoksista Helsingin yliopiston Avoin yliopisto Helsingin Evankelinen Opisto Paasikivi-opisto Otavan opisto tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla keskusteluryhmän mielipiteenvaihtoa seuraamalla opettajien haastatteluilla Auli Posti
Käytetty tietotekniikka laitevaatimukset mahdollisimman pienet henkilökohtaiset tietokoneet tavanomaiset tietoliikenneyhteydet WWW-pohjainen kurssimateriaali sähköposti postituslista keskusteluryhmä Auli Posti
Auli Posti
Opiskelumateriaalin rakenne kahdeksan verkkoon toimitettua lukua, joista linkit opintoja tukeviin materiaaleihin kunkin luvun yhteydessä oppimistehtävä vastaaminen edellytti verkkomateriaalin opiskelua sekä oheiskirjallisuuteen tutustumista kurssin suorittaminen edellytti tehtävien lisäksi osallistumista keskusteluun verkossa Auli Posti
Arvioinnin tulokset opiskelijoiden tietotekninen osaaminen yllätys heikompi kuin etukäteen odotettiin osaamisen lähtötaso tulisi tarkastaa ja saattaa koulutuksella yhteneväksi koulutuksen tarve tulisi huomioida myös opettajien ja tutoreiden kohdalla Auli Posti
Arvioinnin tulokset tekniset ongelmat tietoliikenneyhteydet toimivat hitaasti keskusteluryhmiin ei päässyt osallistumaan käyttäjätunnuksissa epäselvyyksiä opistojen tietoliikenteen suojaus ongelmana riippumattomuuden ajasta ja paikasta kokivat toteutuneen ne, joilla oli tietoliikenneyhteydet kunnossa Auli Posti
Arvioinnin tulokset opiskelumateriaaleja pidettiin hyvinä kirjallisuusviitteitä toivottiin lisää, samoin selkeämpiä tehtäviä vuorovaikutteisuus haasteena yhteydenpito opettajan kanssa oli toimivaa nopean palautteen saanti koettiin positiiviseksi palautetta toivottiin määrällisesti enemmän kurssilaisten kesken keskustelu ja mielipiteiden vaihto toimi huonosti syyt niin tekniikassa kuin inhimilliselläkin puolella Auli Posti
Ajatuksia tulosten pohjalta kokonaisuutena suhtautuminen uudenlaiseen opiskeluun koettiin positiiviseksi ja kokemukset olivat opiskelijoiden ja opettajien mielestä hyviä huomautukset kohdistuivat tekniikan toimivuuteen sekä opiskelijoiden keskeiseen yhteydenpitoon vuorovaikutuksen suuri merkitys etäopiskelulle tulisi muistaa keskustelufoorumit olisi hyvä sitoa tiukemmin opiskeltavaan asiaan Auli Posti
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT