Mielenterveys kuntoutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Advertisements

AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Interaktiivinen etäkuntoutus IKU Raision ja Ruskon yhteistoiminta-alue
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Terveystieto 7.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osallistumisen ja yhteisöllisyyden edistäminen vanhustyössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia 1 Oikeus palvelutarpeen arviointiin Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Työpaikkakouluttajan ABC
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Fysioterapia Toimintaterapia
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Lähihoitaja (koulutus kestää 3 vuotta) Satakunnassa Porin ja Rauman WinNova Sataedu Harjavalta - Yhteishaun lisäksi.
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Työryhmä Pirjo Näkki, Sirppa Kinos, Eva Juslin, Raija Lundahl, Marjut Arola
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
TET =Työelämään tutustuminen
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ikäihmisten kuntoutus
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TET =Työelämään tutustuminen
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Liikunnan Perusopinnot
Vaikeavammaisten kuntoutus
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Liikunnan Perusopinnot
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon perustason ensihoidon kokeiluverkoston tapaaminen Stadin aikuisopisto Aira Rajamäki, opetusneuvos, Ammatillinen.
Esityksen transkriptio:

Mielenterveys kuntoutus Lähihoitajan perustutkinto Valinnanainen tutkinnon osa 10 ov Soteverkosto hanke Yhteinen yhdistetty asiantuntijuus verkossa Työryhmässä Päivi Dyster & Tiina Sutinen

Mielenterveys kuntoutus Kuntoutusprosessi Ammattitaitovaatimukset Kuntoutuksen ja Mielenterveys ja päihdetyön koulutusohjelmista Ohjauksellisuus kuntoutuksessa Yksilö ohjaus /tukihenkilötoiminta Ryhmän ohjaus Vertaisuus mielenterveyskuntoutuksessa Yhteistyö eri toimijoiden kanssa Työssäoppiminen ja ao-näyttö

Tutkinnon osan nimi: Mielenterveys kuntoutus  Laajuus: 10 ov Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon voidaan sisällyttää kaikille valinnaisena tutkinnon osana opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman kautta Mielenterveys kuntoutus.   Opiskelijan tulee suorittaa hyväksytysti lähihoitajan perusopinnot ennen osallistumistaan Mielenterveys kuntoutus tutkinnon osaan Opiskelija voi valita Mielenterveys kuntoutus -tutkinnon osan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon kaikille valinnaisena tutkinnon osana riippumatta siitä, minkä koulutusohjelman opiskelija valitsee.

Ammattitaito vaatimukset Linkki tutkinnon perusteisiin: www.oph.fi Tutkinnon ammattitaitovaatimukset edellyttävät seuraavaa osaamista   Opiskelija osaa laatia, toteuttaa ja arvioida eri- ikäisten mielenterveys kuntoutujan kuntoutumisen suunnitelmaa lähihoi­tajan vastuualueella osana moniammatillista työryhmää suunnitella, toteuttaa ja arvioida kuntoutujaryhmän ohjaustilanteita arvioida mielenterveys kuntoutujan toimintakykyä yhteistyössä kuntoutujan ja moniamma­tillisen työryhmän jäsenenä sekä soveltaa ja käyttää kuntoutusalan ammatti­ henkilöiden tekemiä toimintakyvyn mittauksia ja arviointeja lähihoitajan vas­tuualueella tukea ja edistää mielenterveyskuntoutujan terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta ja toimin­takykyä sekä osallistua haitallisten elintapojen ehkäisyyn ja niiden haittojen vähentämiseen avustaa, tukea ja ohjata kuntoutujan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista suoriutumisista päivittäisissä toiminnoissa kuntoutujan erilaisissa toimintaympäristöissä hyödyntäen erilaisia menetelmiä tukea kuntoutujaa sosiaalisissa suhteissa ymmärtäen kuntoutujan sosiaalisenverkoston ja toimintaympäristön merkityksen järjestää sekä ohjata terveyttä edistävää liikuntaa hyödyntää kuntoutustyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kuntoutuspalveluita kuntoutustyössä

Kuntoutumisprosessi 1 ov Osaamiskuvaus Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ja laaja-alaisesti kuntoutujan toimintakykyisyyttä, voimavaroja ja kuntoutumisvalmiutta osaa hyödyntää tietoaan psyykkisistä häiriöistä ja sairauksista kuntoutumisprosessin eri vaiheissa osaa laatia kuntoutujan ja eri toimijoiden kanssa kuntoutumissuunnitelman ja hyödyntää sitä työssään. ymmärtää fyysisen ja psykososiaalisen ympäristön merkityksen ja osaa hyödyntää niitä kuntoutumisprosessissa

Ohjauksellisuus kuntoutuksessa 3 ov Osaamiskuvaus Opiskelija tietää yksilöohjauksen kuntouttavan työn periaatteet osaa käyttää erilaisia kuntoutujan voimavaroja ja motivaatiota vahvistavia lähestymistapoja. osaa hyödyntää ryhmädynamiikkaan ja ryhmänohjaustaitojaan osaa suunnitella ryhmätoimintoja ja ohjaustilanteita kuntoutujalähtöisesti osaa ohjata kuntoutujaa arjen toimintaympäristöissä erilaisin työmenetelmin käyttää terveyttä edistäviä, luovia ja toiminnallisia menetelmiä kuntoutumisprosessin eri vaiheissa  

Vertaisuus mielenterveyskuntoutuksessa 1 ov Osaamiskuvaus Opiskelija tietää ja ymmärtää vertaistyön eri muodot ja merkityksen kuntoutumisessa tuntee oman alueensa vertaistuen mahdollisuudet ja kansalliset verkostot tekee yhteistyötä vertaistoimijoiden kanssa kuntoutujansa kuntoutumisprosessissa

Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttö 5 ov Arviointikriteerit poimitaan Kuntoutuksen ja mielenterveys arvioinnin kohteista ja kriteereistä Työprosessin hallinta Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallinta Työn perustana olevan tiedon hallinta Elinikäisen oppimisen taidot