Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ"— Esityksen transkriptio:

1 RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Neppi – sähköinen palvelu toiminnallisen verkostotyön tukena Sosiaalialan asiantuntijapäivät , Wanha Satama

2 Sosiaalinen kuntoutus lainsäädännössä
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014 17 § Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalisella kuntoutuksella tarkoitetaan sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen keinoin annettavaa tehostettua tukea sosiaalisen toimintakyvyn vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi. Sosiaaliseen kuntoutukseen kuuluu: 1) sosiaalisen toimintakyvyn ja kuntoutustarpeen selvittäminen; 2) kuntoutusneuvonta ja -ohjaus sekä tarvittaessa kuntoutuspalvelujen yhteensovittaminen; 3) valmennus arkipäivän toiminnoista suoriutumiseen ja elämänhallintaan; 4) ryhmätoiminta ja tuki sosiaalisiin vuorovaikutussuhteisiin; 5) muut tarvittavat sosiaalista kuntoutumista edistävät toimenpiteet. Nuorten sosiaalisella kuntoutuksella tuetaan nuorten sijoittumista työ-, työkokeilu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikkaan sekä ehkäistään näiden keskeyttämistä.

3 Sosiaalisen kuntoutuksen toiminnallinen verkostotyö Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymässä
Pilotointi: Virtaa vielä – Virta II –hanke (Kainuun sote, Kuusamon kaupunki, Oulunkaaren kuntayhtymä, Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä) Raahen osahanke: sosiaalisen kuntoutuksen palvelujen kehittäminen Toimiva lapsi ja perhe –toimintamallin soveltaminen nuorten aikuisten kanssa tehtävässä työssä Arki puheeksi Neuvonpito Neppi – sähköinen palvelu Omatyöntekijä-työskentely Toiminnallinen verkostotyö

4 Sähköinen palvelu toiminnallisen verkostotyön tukena
Paikalliseen sosiaali- ja terveydenhuollon sähköiseen palvelualustaan rakennettu sähköinen palvelu Asiakas voi ottaa yhteyttä kuntayhtymän palveluihin ja kutsua koolle oman verkoston tai ilmoittaa tuen tarpeestaan Yhteydenotot ohjautuvat organisaatiossa palveluohjauksesta vastaaville henkilöille Jos asiakkaalla on jo olemassa jossain omatyöntekijä, hän valmistelee neuvonpidon asiakkaan kanssa, muutoin omatyöntekijän nimeää palveluohjaaja

5 Sähköinen palvelu toiminnallisen verkostotyön tukena
Asiakkaalle ja hänen verkostolleen luodaan oma suojattu työtila, jonka kautta voidaan hoitaa yhteydenpitoa ja josta löytyy sähköinen neuvonpitolomake Valmisteluvaiheessa sähköiseen neuvonpitolomakkeeseen kirjataan kutsutut henkilöt ja aiheet, joita asiakas haluaa neuvonpidossa käsitellä Arjen toimintaympäristöt Neuvonpidossa lomakkeeseen kirjataan kunkin paikallaolijan lupaukset Konkreettisuus Neuvonpidon jälkeen jokainen verkoston jäsen voi käydä merkitsemässä omat lupauksensa suoritetuksi

6 Sähköinen palvelu toiminnallisen verkostotyön tukena
Asiakkaan ryhmässä voidaan myös toteuttaa vastavuoroista kirjaamista ja asiakas voi itsekin osallistua kirjaamiseen Asiakas tietää, mitä tietoja hänestä kirjataan ja luovutetaan Asiakkaan suostumus moniammatilliseen työskentelyyn! Työntekijät saavat reaaliaikaista tietoa asiakkaan tilanteesta Ei yhteistä asiakastietojärjestelmää Ammattilaisten välinen viestintä suojatussa yhteydessä Koska kyseessä ei ole asiakastietojärjestelmä, jokaisen työntekijän tulee kirjata asiat myös omaan käytössä olevaan asiakastietojärjestelmään

7 Sähköinen palvelu toiminnallisen verkostotyön tukena
Verkostoissa mukana myös kuntayhtymän ulkopuolisia ammattilaisia ja asiakkaan läheisiä Ns. kolmannen osapuolen käyttäjätunnukset Asiakas ja läheisverkosto kirjautuvat verkkopankkitunnuksilla Neuvonpidon jälkeen toimintajakso, jonka jälkeen seurantaneuvonpito ja uusi toimintajakso jne. Ennakoitavissa oleva työskentelymalli Sitoutuminen työskentelyyn

8 KIITOS! Henna Keränen, sosiaaliohjaaja
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä


Lataa ppt "RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google