Uusi kirjoittaminen osana monilukutaitoa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
WE LOVE HELSINKI.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Monilukutaito ja lukemisen flow
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tytöt teknologian taitajiksi
Mikromoduuli Projekti. Mikromoduulit? Pieniä tietopaketteja Pieniä tietopaketteja Helposti omaksuttavia ja tiiviitä kokonaisuuksia Helposti omaksuttavia.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Luovuutta verkossa: uuden kirjoittamisen lukioprojekti Outi Kallionpää Taiteen rooli kouluelämässä - symposium Jyväskylä
Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kieli itseilmaisun välineenä
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Uusi kirjoittaminen osana monilukutaitoa  https://todaysmeet.com/UusiKirjoittaminen  Uusi kirjoittaminen osana monilukutaitoa Luto-koulutus Turku 9.1.2015 Outi Kallionpää

Kommentoi, ihmettele, kysele!  https://todaysmeet.com/uusikirjoittaminen 

Mikä ihmeen monilukutaito? Multiliteracy= monimuotoiset luku- ja kirjoitustaidot Erilaisten tekstien tulkitsemista, arvottamista (luotettavuus) ja tuottamista erilaisissa ympäristöissä ja erilaisilla välineillä Perustuu laaja-alaiseen tekstikäsitykseen (kirjoitus, kuva, liikkuva kuva, äänet, liike, värit, numerot ym.) Sisältää karkeasti määriteltynä perinteiset luku- ja kirjoitustaidot sekä uudet luku- ja kirjoitustaidot (uudet mediaympäristöt)

Mitä muuta OPS sanoo monilukutaidon opetuksesta? ”Oppilaat käyttävät, tulkitsevat ja tuottavat erilaisia tekstejä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.  ”Opetus tarjoaa mahdollisuuksia erilaisista viestimuodoista nauttimiseen.”  ”Oppilaat hyödyntävät opiskelussa vahvuuksiaan ja itseään kiinnostavia sisältöjä ja käyttävät niitä myös osallistumisessa ja vaikuttamisessa.” ”Opetuksessa tarkastellaan oppilaille merkityksellistä viestintää ja heidän vapaa-ajan tekstejään ”

Mitä ovat vapaa-ajan tekstimaailmat? Lähde: Tolp- hanke Minna- Riitta Luukka 24.10.2009

vapaa-ajan tekstimaailmat Uuden median tekstimaailmat yhdistävät OPS-vaatimukset ja tekevät kirjoittamisesta mielekästä luovuus sosiaalisuus vapaa-ajan tekstimaailmat Lähde:Kallionpää, O. (2014). Upper secondary school graduates attitudes toward writing. In H. Heikkinen, J. Moate, & M.-K. Lerkkanen (Eds.), Enabling Education: Proceedings of the annual conference of Finnish Educational Research Association FERA 2013 (pp. 259-286). Kasvatusalan tutkimuksia (66). Suomen kasvatustieteellinen seura.

Uusissa mediaympäristöissä tarvitaan uusia luku- ja kirjoitustaitoja Uudet lukutaidot laajentavat lukutaidon käsitettä: ”monimediaisten tekstien kriittinen, visuaalisen ja informatiivinen lukutaito uusien medioiden kontekstissa.” - > verkkotekstien lukeminen, ruudulta lukeminen, mediakriittisyys, semanttisten kokonaisuuksien tulkinta, konteksti Uudet kirjoitustaidot laajentavat kirjoitustaidon käsitettä: ”Uuden kirjoittamisen opetuksen voi määritellä sellaisen kompetenssin tavoitteelliseksi harjaannuttamiseksi, jota aktiivinen ja taitava kirjoittaja tarvitsee perinteisten kirjoitustaitojen lisäksi uusissa mediaympäristöissä ja tulevaisuuden yhteiskunnassa. ”

Perinteinen koulukirjoittaminen vs. uusi kirjoittaminen

Uuden kirjoittamisen taidot tekniset taidot Tekstien tuottaminen vaatii jatkuvasti kehittyvien laitteistoiden, muuttuvien sovellusten ja erilaisten verkkotoimintaympäristöjen hallintaa. multimodaaliset taidot Tekstit koostuvat kirjoituksen lisäksi äänistä, kuvista, videoista tai muista merkityksiä välittävistä elementeistä. Luova suunnittelu ja esteettisyys korostuvat. Multimodaaliset taidot sisältävät myös uusien tekstilajien tuottamisen taidot. sosiaaliset taidot Kirjoittaminen ei ole enää vain yksilötaito, vaan se on ennen kaikkea sosiaalinen taito. Kirjoittaminen on usein aktiivista toimimista internetin osallisuuden kulttuurissa erilaisten yhteisöiden jäsenenä. Tekstiä tuotetaan välillä myös yhteisöllisenä prosessina. monisuorittamis- ja tietoisuustaidot Tilannekeskeisen monisuorittamisen ja tietoisuustaitojen vuorottelun hallinta liittyy erilaisten uusien tekstilajien taitamiseen sekä verkkoympäristössä työskentelyyn. julkisuustaidot Kirjoittaminen tapahtuu julkisesti internetissä. Tämä edellyttää arviointi- ja kommunikointitaitoja, sosiaalisten käytäntöjen hallintaa ja lainsäädännön tuntemista. Verkkojulkisuudella saattaa olla kauaskantoisia seurauksia. luovuustaidot Luovuus on uuden kirjoittamisen keskeinen ominaisuus. Se tulee ilmi multimodaalisten tekstilajien luovana tuottamisena ja yhdistelynä, yhteisöllisenä luovuutena, sisäisesti motivoituneina luovina toimintatapoina sekä alati uutta etsivänä, leikkivänä ja uteliaana asenteena. Luovan- ja asiakirjoittamisen rajat rikkoutuvat.

Miten uuden kirjoittamisen taitoja voi opettaa? Käytetään tekniikkaa -> erilaisia sovelluksia, verkkoympäristöjä, kameraa, kännykkää ym. Luodaan multimodaalista tekstiä -> yhdistetään ääntä, kuvaa, liikkuvaa kuvaa, esteettistä sommittelua, kirjoitusta Ollaan sosiaalisia -> tuotetaan ja muokataan tekstejä yhdessä, osallistutaan verkkoyhteisöjen toimintaan, jaetaan tekstejä Opetellaan julkisuustaitoja-> julkaistaan tekstejä, vastaanotetaan palautetta, perehdytään lainsäädäntöön, mietitään julkaistun tekstin lyhyt- ja pitkäaikaisia vaikutuksia, opetellaan ”markkinoimaan” omia tekstejä Opetellaan mitkä tekstilajit ja mikä kirjoitusprosessin vaihe vaatii monisuorittamistaitoja ja mikä taas keskittynyttä syventymistä, harjoitellaan näiden tilojen vaihtelua ja siihen soveltuvia tekniikoita. Luovuustaidot -> Tehdään tekstien kirjoittamisesta luova ja nautinnollinen prosessi, innostetaan uusiin kokeiluihin, käytetään luovia menetelmiä ja luovaa kirjoittamista, ohjataan oppilasta oma löytämään sisäinen motivaatio, luodaan ympäristö jossa ei tarvitse pelätä virheitä, käytetään yhteisöluovuutta Opettaja on mukana oppimassa ja tekemässä tekstejä Yhdistetään perinteistä kirjoittamisen opetusta ja muita äidinkielen opetussisältöjä uuden kirjoittamisen opetukseen

KIITOS Lisätietoja: http://uudenmediankirjoittaminen.wordpress.com/ http://www.kieliverkosto.fi/article/monilukutaidon-opetus-on-ennen-kaikkea- uusien-kirjoitustaitojen-opetusta/ http://mediaviestinta.fi/blogi/mita-on-uusi-kirjoittaminen-uusien- mediakirjoitustaitojen-merkitys/ Outi Kallionpää outi.kallionpaa@jyu.fi

TYÖPAJA http://uusikirjoittaminen.purot.fi Kaikilla on mahdollisuus käyttää purot.net wikiä, muutoin ryhmät voivat ottaa testattavakseen jonkin muun yhteiskirjoittamisalustan. Videon lataus Youtube (uusikirjoittaminen@gmail.com/tammikuinenaurinko)