Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät 8.10.2008-9.10.2008 Seinäjoki

2 Taustaa Huopa –hanke (Huono-osaisten palvelut) tuotti Diakin käyttöön blogitekniikalla toteutetun verkkojulkaisun – avattiin keväällä 2007 http://blogi.diak.fihttp://blogi.diak.fi Diakblogi Toteutus: Helsingin evankelisen opiston multimedia linja Web 2.0 – vastavuoroisuus, vuorovaikutteisuus…

3 Kohderyhmä Sosiaali- ja terveysalan amk opiskelijat Perustutkinto ja ylempi amk Prosessin kohteena myös koko organisaatio (johto ja lehtorit)

4 Punainen lanka Opiskelijat tuottavat n 3 liuskaa (1.5 rv) pitkiä tekstejä jotka julkaistaan Diakblogissa Opiskelijoiden tekstit päätyvät muuallekin kuin opettajan hyllyyn tai opetusalustalle Opettaa kirjoitustekniikkaa ja motivoi kirjoittamaan

5 Esimerkki Diakonia ja kristillinen kasvatus ylempi amk keväällä 2008 Oppimistehtävä pareittain: analysoi (ja mahdollisesti vertaa) kunnan ja srk:n strategioita – sosiaalityö ja diakoniatyö Opintokokonaisuus: Julkisen hallinnon muutos ja paikallinen sosiaalipolitiikka Voitiin liittää opinnäytetyöhön

6 Esimerkki jatkuu Tehtävän anto lähijaksolla, materiaalien kerääminen etäjaksolla, konsultointi BB:llä & lähijaksolla, työstäminen ja konsultointi etäjaksolla, seminaarimuotoinen käsittely lähijaksolla + seminaarin perusteella muokatun, arvioitavan version palauttaminen – palaute ja julkaiseminen Tiukka integrointi ja ohjaukseen panostaminen

7 Toinen ulottuvuus Työelämän oppimisympäristöt yhdistävät opetuksen, tutkimuksen ja kehittämisen Oppilaitoksen ja työyhteisön pitkäjännitteistä yhteistyötä ja tavoitteellista kehittämistä (muutakin kuin yksittäisiä opinnäytetöitä, harjoitteluita ja oppimistehtäviä) Voidaan luoda työelämän oppimisympäristöille omia blogeja – eräänlaisia työyhteisön nettipäiväkirjoja – muoto voi myös vaihdella

8 Työelämän oppimisympäristöt… Työyhteisön omassa blogissa julkaistaan pääasiassa opiskelijoiden tuottamia tekstejä Esim. etnografisin menetelmin dokumentoidaan työyhteisön arkea Asiakkaiden rooli voi vaihdella Avoimuus, organisaation identiteetti, tiedotus..

9 Plussaa Opiskelijoiden tekstit päätyvät muuallekin kuin opettajan hyllyyn tai opetusalustalle Opettaa kirjoitustekniikkaa ja motivoi kirjoittamaan Vaikuttamisen ulottuvuus Avoimuus (vrt intra ja Blackboard)

10 Huomioitavaa Vaatii kirjoittamisprosessin ohjausta Organisaation ja yksilöiden motivaatio ja sitoutuminen (mm. tehtävien integroiminen toteutussuunnitelmiin) Diakblogin integroiminen Diakin koko verkkotiedotukseen ja erilaisille alustoille (nettisivut, intra, opiskelija intra, Blackboard…)

11 Yhteenveto Vastaanotto ollut pääasiassa positiivinen Prosessin aikajänne: viitisen vuotta Vaatii hiukan uutta ajattelua ja uudelleen orientoitumista Hyvä käytäntö: kirjoitustehtävän integroiminen suoraan oppimistehtävään- kirjoittamisen ohjauksen integroiminen lähijaksoille – rajaus, aihepiiri, aineistot


Lataa ppt "Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google