Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi"— Esityksen transkriptio:

1 Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Äidinkielen sähköinen kirjoitustaidon koe - uusi koetyyppi syksystä 2018 Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi

2 Miksi kirjoitustaidon koe?
Tutkii Opetussuunnitelman tavoitteiden täyttymistä Ajattelun kehittyneisyyttä Kielellistä ilmaisua: kirjoitustaitoa Valmiuksia jatko-opintoihin Kokonaisuuksien hallintaa Kykyä ymmärtää ja tulkita lukemaansa On luonteeltaan kypsyyskoe!

3 Kirjoitustaidon koe Tehtävänä on tuottaa joko pohtiva essee tai kantaa ottava teksti aineistojen eli lähteiden pohjalta Kokeessa on teema, joka liittyy äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineeseen tai lukion aihekokonaisuuksiin Väljiä tehtävänantoja on 6-8, niistä kokelas valitsee yhden Tarjolla on valikoima teemaan liittyviä erilaisia tekstejä eli aineistoja: multimodaalisia tekstejä tai perinteisiä tekstejä Kokelaan on käytettävä oman tekstinsä tuottamisessa vähintään kahta aineistoa Kirjoittaja voi käyttää aineistoja eri tavoin tekstinsä tavoitteen, valitun näkökulman ja aiheen rajauksen mukaan

4 Aihekokonaisuudet (LOPS 2016)
aktiivinen kansalaisuus yrittäjyys ja työelämä hyvinvointi ja turvallisuus kestävä elämäntapa ja globaali vastuu kulttuurien tuntemus ja kansainvälisyys monilukutaito ja mediat sekä teknologia ja yhteiskunta

5 Kirjoitustaidon koe Aineistoihin pitää viitata selkeästi ja täsmällisesti ja ne on lyhyesti esiteltävä lukijalle Kokeessa on käytössä LibreOffice-tekstinkäsittelyohjelma, jolla teksti tuotetaan ja sitten siirretään vastauslaatikkoon Ohjelmassa ei ole oikolukua Tekstiä voi suunnitella ja luonnostella myös käsin kynällä ja paperilla, kuten tähänkin asti Kirjoitustaidon kokeessa kirjoitettava teksti on pituudeltaan noin 6000 merkkiä

6 Esimerkkejä viittauksista kirjoitustaidon kokeessa
Ensimmäinen viite: ”Äidinkieli on tunteiden ja ajattelun kieli”, kirjoittaa Harri Mantila artikkelissaan ”Äidinkieli, kansalliskieli ja lingua franca” (HS, ). Ylen Elävän arkiston videojulkaisu ”Kieletön kansa vaikenee kahdella kielellä” (2011) kertoo esimerkkejä siitä, kun lapsi jää kahden kielen väliin. Myöhemmin: Mantila ottaa artikkelissaan kantaa esimerkiksi siihen, miten - -. Mantilan mukaan kielessä yhdistyvät - -. Elävän arkiston videon mukaan - -.

7 Missä ja miten harjoitellaan?
Kaikilla äidinkielen kursseilla kirjoitetaan omia tekstejä: sekä pohtivia että kantaa ottavia Kaikilla kursseilla harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja tulkitsemista Erityisesti syventävillä kursseilla (7, 8 ja 9) valmentaudutaan kirjoituksiin Kielipoliisi-kurssilla varmennetaan kielenhuoltoa Jokainen harjoittelee luku- ja kirjoitustaitoja myös vapaa-ajalla Eri oppiaineissa harjoitellaan Abitti-ympäristössä työskentelyä Taitoja voi harjoitella myös uudessa sähköisessä (maksullisessa) Äly-ympäristössä

8 ESIMERKKI KIRJOITUSTAIDON KOKEESTA
Teema: Isänmaa ja äidinkieli Valitse yksi alla annetuista tehtävänannoista ja kirjoita siitä pohtiva tai kantaaottava teksti. Rajaa lähestymistapasi tehtävänantoon ja otsikoi tekstisi itse. Merkitse valitsemasi tehtävänannon numero otsikon eteen. Hyödynnä kirjoituksessasi vähintään kahta annetuista aineistoista lähestymistapaasi sopivasti. Kirjoita tekstisi siten, että lukija voi ymmärtää sen, vaikka ei tunnekaan aineistoja. Viittaa käyttämiisi aineistoihin tarkoituksenmukaisella tavalla. Tehtävänannot Isänmaan merkitys Kenelle Suomi kuuluu? Mitä suomalaisuus on? Kieli ja identiteetti Kielen ja kansallisuuden suhde

9 Markus Leikolan kolumni Tyttöjä, poikia, Soinin kannalla vai jakuutteja?
Frank Martela: Kansakunta voidaan rakentaa yhteisille arvoille Faisa Kahiye: “Luulin olevani osa tätä yhteiskuntaa” Pekka Mykkäsen kolumni suomalaisista ja rasismista Valtterin kertomus rasistisesta kohtelusta Ylen aamu-tv:ssä  Ville Rannan sarjakuvaessee Lähes joka neljännellä helsinkiläisellä on pian ulkomainen äidinkieli (uutinen) AINEISTOT

10 Mitä kokelaan siis pitää osata?
Silmäilevä lukeminen aineistojen valinnassa Useiden aineistojen käyttö, vähintään kahden Syventyvä lukeminen valittujen aineistojen kohdalla, muistiinpanotekniikka Keskustelu pohjatekstien kanssa Tekstin suunnittelu sekä tuottaminen ja muokkaaminen LibreOfficessa Tekstin selkeän rakenteen suunnittelu Tekstin kielen viimeistely: kielenhuollon säännöt Vähintään kahden tekstilajin piirteet: essee ja mielipideteksti Abitin käyttö

11 Arvostelussa käytettävät pisteet
Pistemäärä Arvosana

12 Äidinkielen YO-kokeen arvosanan määräytyminen
YTL päättää kunakin kertana arvosanojen pistemääristä ja niillä saatavista kokonaisarvosanoista Molemmista kokeista annetaan sama pistemäärä (kirjoitustaidon koe 0-60 p, lukutaidon koe 0-60 p) Kokeiden pistemäärät lasketaan yhteen, joten maksimipistemäärä on 120 p


Lataa ppt "Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google