Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa 61553 3 op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Markku Salakka KTK 258 ALAKOULUN USKONTO Markku Salakka KTK 258.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
7.-luokan historia kunnialla läpi!
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Runo tekstitaidon kokeessa
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Raamattu, kristillinen identiteetti ja moniuskontoisuus
Funktio.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
DRAAMAA USKONNON TUNNEILLA Anuleena Kimanen Tapiolan koulu, Espoo
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ainedidaktiikan perusteet op Luentokurssi Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
EPIIKKA Proosan analyysia
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Luentokurssi Hanna Tervanotko
Proosatekstin analyysi
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
9lk kirja-analyysi.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Kirjallisuuden käsitteitä
Kieli itseilmaisun välineenä
Suuntia kriittiseen uskonnonopetukseen
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Raamattuprojekti Dia 1. OTSIKKO Dia 6
Novellin käsittelyä ryhmissä
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Ohjeita kirjaesitykseen
Lähetysopetus rippikoulussa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
VANHAN TESTAMENTIN HISTORIAKIRJAT
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

USKONNON PERUSTYÖKALUT Kerronta Draama Musiikki Dialogi

Kertomus ja uskonnonopetus Aiheet esim.: 1. Vanhan testamentin tapahtumat ja henkilöt 2. UT:n tapahtumat ja henkilöt 3. Uskonnollisten ihmisten elämänkertomukset 4. Muut temaattisesti sopivat kertomukset Huomiotava suunnittelussa: Kenelle kerrotaan (ikä, kehitystaso ja elämänvaihe) Kerrontahetken asema oppitunnin kokonaisuudessa Kertomisympäristö (havaintomateriaali, oheismateriaali, tuokion fyys. sijainti, oma sijoittuminen) Kertomuksen pelkistäminen (opettajan perehtyminen ja tulkinta) Oppilaiden tarve tulla näkyväksi suhteessa teemaan ja tuottaa oma kertomus

Kertomus ja uskonnonopetus Kerronnan osatekijät Sisällöllinen, juonellinen ja ilmaisullinen koherenssi Jännittävyys: Miten päähenkilölle käy? Samaistumis- ja eläytymismahdollisuus -”Ester oli pieni tyttö, vähän niin kuin Maija” Kertomuksen kaari: alun ja lopun yhtenevyys

Kertomus ja uskonnonopetus Kertomuksen 5 vaihetta (Luumi 2005) 1. Päähenkilö ja kertomuksen teema 2. Teeman eteneminen ja tarkentuminen 3. Kriisi 4. Ratkaisu ja käännekohta 5. Loppunäytös Kertomuksen lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus

Raamattu, kertomus ja tulkinta Kertomusten lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus

Draama ja kertomus Uskonnonopetuksen yksi kerronnallinen työtapa Biblio-, ja sosiodraamat, roolileikit, improvisaatiot, tanssidraamat, kertomuksen eril. muunnokset Pedagoginen draama on kiinnostunut eläytymisprosessista (vrt. näytelmät) -dramatisointiprosessi, eläytyminen, mielikuvitus -Kokemusmaailman syventäminen suhteessa käsiteltävään asiaan Avoimuus draamassa Oppilaiden omien arvojen näkyväksi tekeminen (esim. ”Ilkein teko”) Voi olla opittua/käsiteltyä kertaavaa tai syventävää (esim. tunnin lopussa): Esim: ydinteema Ongelman esittely oppitunnin alussa

TEHTÄVÄ Ryhmätyö (n=4): Lue kertomus ja mieti kertomuksen ydinteema/ajatus. Suunnitelkaa ja pitäkää kerronnallinen/draamallinen opetustuokio (max 10 min). Voitte hyödyntää musiikkia tms. Mikä ydinaihe/opetus? Keitä henkilöitä? Mitä tapahtuu? Missä? Pietarin kalansaalis Tuhlaajapoika Laupias Samarialainen

Jacopo Bassano The Miraculous Draught of Fishes, 1545 National Gallery of Art, Washington DC MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?

Rembrand Return of the prodigal son, 1662 Hermitage Museum, St. Petersburg MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?

Stephen Shelby Sawyer The Good Samaritan(Canvas) Lord’s Art, US MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?

KOTITEHTÄVÄ Lue psalmi 23 Vertaa ps 23 kirjoitukseen Hyvästä Paimenesta, etenkin Joh 10: Pohdi edellisten kohtien välistä suhdetta -Mitä Jeesus itse asiassa väitti? -Pohdi lopuksi sovellus miten Paimen-aihetta voitaisiin opettaa ja käsitellä koulussa The Good Shepherd Priscilla Catacombs, Rome