Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
USKONNON PERUSTYÖKALUT Kerronta Draama Musiikki Dialogi
Kertomus ja uskonnonopetus Aiheet esim.: 1. Vanhan testamentin tapahtumat ja henkilöt 2. UT:n tapahtumat ja henkilöt 3. Uskonnollisten ihmisten elämänkertomukset 4. Muut temaattisesti sopivat kertomukset Huomiotava suunnittelussa: Kenelle kerrotaan (ikä, kehitystaso ja elämänvaihe) Kerrontahetken asema oppitunnin kokonaisuudessa Kertomisympäristö (havaintomateriaali, oheismateriaali, tuokion fyys. sijainti, oma sijoittuminen) Kertomuksen pelkistäminen (opettajan perehtyminen ja tulkinta) Oppilaiden tarve tulla näkyväksi suhteessa teemaan ja tuottaa oma kertomus
Kertomus ja uskonnonopetus Kerronnan osatekijät Sisällöllinen, juonellinen ja ilmaisullinen koherenssi Jännittävyys: Miten päähenkilölle käy? Samaistumis- ja eläytymismahdollisuus -”Ester oli pieni tyttö, vähän niin kuin Maija” Kertomuksen kaari: alun ja lopun yhtenevyys
Kertomus ja uskonnonopetus Kertomuksen 5 vaihetta (Luumi 2005) 1. Päähenkilö ja kertomuksen teema 2. Teeman eteneminen ja tarkentuminen 3. Kriisi 4. Ratkaisu ja käännekohta 5. Loppunäytös Kertomuksen lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus
Raamattu, kertomus ja tulkinta Kertomusten lukutapoja (esim. Luodeslampi 2007): Punaiset langat: Pelastushistoriallinen, Jumalan siunaavat työt (Luoja) Uskonnollinen kieli: symboliikka ja vertauskuvallisuus, toinen todellisuus Elämän tarkoituksellisuus: järjestys, johdatus, luottamus
Draama ja kertomus Uskonnonopetuksen yksi kerronnallinen työtapa Biblio-, ja sosiodraamat, roolileikit, improvisaatiot, tanssidraamat, kertomuksen eril. muunnokset Pedagoginen draama on kiinnostunut eläytymisprosessista (vrt. näytelmät) -dramatisointiprosessi, eläytyminen, mielikuvitus -Kokemusmaailman syventäminen suhteessa käsiteltävään asiaan Avoimuus draamassa Oppilaiden omien arvojen näkyväksi tekeminen (esim. ”Ilkein teko”) Voi olla opittua/käsiteltyä kertaavaa tai syventävää (esim. tunnin lopussa): Esim: ydinteema Ongelman esittely oppitunnin alussa
TEHTÄVÄ Ryhmätyö (n=4): Lue kertomus ja mieti kertomuksen ydinteema/ajatus. Suunnitelkaa ja pitäkää kerronnallinen/draamallinen opetustuokio (max 10 min). Voitte hyödyntää musiikkia tms. Mikä ydinaihe/opetus? Keitä henkilöitä? Mitä tapahtuu? Missä? Pietarin kalansaalis Tuhlaajapoika Laupias Samarialainen
Jacopo Bassano The Miraculous Draught of Fishes, 1545 National Gallery of Art, Washington DC MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?
Rembrand Return of the prodigal son, 1662 Hermitage Museum, St. Petersburg MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?
Stephen Shelby Sawyer The Good Samaritan(Canvas) Lord’s Art, US MIKSI? KUKA? MITÄ? MILLOIN? MISSÄ? KEITÄ PAIKALLA? MITEN?
KOTITEHTÄVÄ Lue psalmi 23 Vertaa ps 23 kirjoitukseen Hyvästä Paimenesta, etenkin Joh 10: Pohdi edellisten kohtien välistä suhdetta -Mitä Jeesus itse asiassa väitti? -Pohdi lopuksi sovellus miten Paimen-aihetta voitaisiin opettaa ja käsitellä koulussa The Good Shepherd Priscilla Catacombs, Rome