Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kokkolan ammattiopisto
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppiaine-kokonaisuus
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
Esityksen transkriptio:

Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos

- Laatu on tuotteen tai palvelun sopivuus käyttötarkoitukseen (Juran) - Laatu on sitä, mistä minä tykkään (Lillrank) -TQM-teesit (Crosby) - mukautuminen asiakkaiden vaatimuksiin - halvinta tehdä työ kerralla valmiiksi - kustannukset ainoa suorituskyvyn indikaattori - tavoitteena nollavirhetaso

Koulutus ja laatu Miten laatupalkinnot ja laatujohtaminen (TQM) soveltuvat koulutukseen? Mittaamisen problematiikka Asiakastyytyväisyys tarpeiden tunnistaminen Pitääkö koulutuksen miellyttää? (vrt. oppimisen tuska) Laatu ja organisaatio: systeemiteoreettinen vs. organisaatiokulttuurinen näkökulma

Verkko-oppimisen laadun osatekijät tavoitteiden selkeys oppimisnäkemys opiskeluprosessi ohjaus/opetus koulutusprosessi teknologinen toimivuus ympäristön rakenne ja sisältö vuorovaikutus

Vuorovaikutuksen laatu: mitä on hyvä vuorovaikutus? Penman (1992) luodaan yhteinen sosiaalinen todellisuus (konstitutiivisuus) avoimuus muutokselle (kontekstuaalisuus) moninaisuus (erilaiset tulkinnat) keskeneräisyys tai epätäydellisyys Habermas (1994) totuus (tosiasioiden esittäminen) oikeellisuus (toiminta hyväksyttyä ja oikeutettua) totuudellisuus (rehellisyys) ymmärrettävyys

Mitä on verkkovuorovaikutuksen laatu? verkkovuorovaikutuksen erityispiirteet tekstipohjaisuus sosiaalisten vihjeiden puute eriaikaisuus kriittiset tekijät yhteinen sosiaalinen todellisuus osallistuminen luotettavuus ymmärretyksi tuleminen -> miten varmistetaan ja mitataan?

Oppimisympäristön laatu ammatillisessa koulutuksessa: pedagogiset ja teknologiset kriteerit konstruktiivisuus aktiivisuus yhteistoiminnallisuus kontekstuaalisuus ongelmalähtöisyys interaktiivisuus kommunikatiivisuus yksilöllisyys multimediallisuus Lähde: Manninen, Nevgi, Matikainen, Luukannel & Porevuo Osaajien koulutus 2000-luvulla.

Mikä tuhoaa verkko-oppimisen laadun? teknologiasokeus (tai toimimaton tekniikka) tavoitteen epäselvyys kohderyhmän jäsentymättömyys huono motivaatio

Arvioinnin kohteet koulutuksessa prosessi toimivuus oppiminen tyytyväisyys Vaikuttavuus muutokset tiedoissa, taidoissa, asenteissa tai toiminnassa aikajänne eri tekijöiden yhteisvaikutus

Arvioinnin yleistä problematiikkaa arvioinnin metodit ja tutkimusmetodit Edellyttääkö arviointi ankaraa tieteellistä metodia ja päättelyä? Kuinka hyvin päätelmien empiirinen perusta pitää esitellä? Arvioinnin legitimointitehtävä: kuka arvioi, kenen toimeksiannosta, miten arvioidaan ja miten raportoidaan? refleksiivinen arviointi ja tiedon hyödynnettävyys (vrt. ortodoksinen ja tekninen arviointi) Kertooko arviointi olennaisesti uutta? Miten tuloksia tulkitaan?

Verkko-oppimisen laadunarviointi käytännössä tuotantoprosessin standardointi ja dokumentointi käytettävyystestaus opiskelijakyselyt ja –haastattelut kurssipalautteet palautepalaverit verkko-oppimisen suhteuttaminen organisaation strategisiin tavoitteisiin