Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIsmo Mäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
www.helsinki.fi/yliopisto Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen 3.3.2010Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden yksikkö1
2
www.helsinki.fi/yliopisto Opintosektorin uudistus oli Bolognan prosessi Organisaatiomuutokset Hallitus Työnjako tiedekuntien ja uusien laitosten kesken Keskushallinnossa: rehtorin kanslia ja yliopistopalvelut Talous ja johtaminen Hallitus, rehtori, dekaanit Uusi budjetointimalli ja toiminnan seuranta Koulutuksen ja opintosektorin merkitys kasvanut Tulostavoitteet ja OPM:n seuranta: tutkintotavoitteet ja opintoajat 3.10.20102Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Uusi yliopisto, opetus ja opintohallinto
3
www.helsinki.fi/yliopisto Strateginen tavoite opetuksessa Opetuksen ja oppimisen laatu on korkeatasoista. Kansainvälisyys on olennainen osa kaikkea toimintaa. Kehittämiskohteet Opetuksen johtaminen Opiskelija-opettajasuhdeluku Opetuksen palautejärjestelmä Opiskelijoiden opiskelukyky ja ohjaus Opetuksen ja opetustehtävien arvostus Toimenpiteitä toimenpideohjelmissa ja tavoiteohjelmissa Yliopiston tavoiteohjelma (hallitus 2.12.2009) Seuranta kolmivuotiskauden aikana 3.10.20103Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston strategia kaudelle 2010-2012
4
www.helsinki.fi/yliopisto Yliopiston tavoitteena edelleen tuottaa: Tutkintoja (kohtuullisessa ajassa suoritettuna) koulutusaloittaiset tutkintotavoitteet sovittu OPM:n kanssa Korkeatasoista osaamista 3.10.20104Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010
5
www.helsinki.fi/yliopisto Miten tulosten toteutumista seurataan? 3.10.20105Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010
6
www.helsinki.fi/yliopisto Toiminnan laatuun, laajuuteen ja vaikuttavuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 75% Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet 25% Koulutus 55% Tutkimus ja tutkijankoulutus 45% Koulutuk- sen laajuus 85% Koulutuk- sen laatu ja vaikutta- vuus 15% Toiminnan laajuus 75% Laatu ja vaikutta- vuus 25% Koulutus- ja tieteenala- rakenne 75% Strateginen kehittä- minen 25% 3.3.20106Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön yliopistojen perusrahoitusmalli 2010 alkaen
7
www.helsinki.fi/yliopisto OPM:n asetus lokakuussa 2009 2 § Koulutuksen laajuus (85%) 1. Laskennallinen opiskelijamäärä 30% a) FTE-tutkinto-opiskelijat (85%) b) avoimessa yliopisto-opetuksessa ja erillisinä opintoina suor. op:t yhteensä (15%) 2. Alempien ja ylempien kk-tutkintojen tavoitteet 35% a) alempien kk-tavoitteet (25%) b) ylempien kk-tutkintojen tavoitteet (75%) 3. Suoritetut alemmat ja ylemmät kk-tutkinnot 35% a) alempien kk-tutkintojen määrä (25%) b) ylempien kk-tutkintojen määrä (75%) 3.10.20107Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 1/2
8
www.helsinki.fi/yliopisto OPM:n asetus lokakuussa 2009 3 § Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus (15%) 1. Koulutuksen laatu ja opiskeluprosessien toimivuus 80% a) koulutuksen laatuyksiköt (300 000 €/yksikkö/vuosi) b) lkv:ssa väh. 45 op suorittaneiden alempaa tai ylempää kk-tutkintoa opiskelevien lukumäärä (50%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon aloittaneista tavoitetutkinnon suorittaneiden osuus 7 v kuluttua opintojen aloittamisesta (50%) 2. Koulutuksen kansainvälistyminen 20% a) kalenterivuonna Suomesta lähteneiden ja Suomeen saapuneiden vaihto- opiskelijoiden määrä (kesto yli 3 kk) (50%) b) alempaan tai ylempään kk-tutkintoon johtavissa opinnoissa vieraskielisessä opetuksessa suoritettujen op määrä (13%) c) alemman tai ylemmän kk-tutkinnon suorittaneiden tutkintoon sisällytettyjen ulkomailla suoritettujen opintopisteiden määrä (12%) d) ulkomaalaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä (25%) 3.10.20108Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopistojen perusrahoituksen laskentakriteerit 2/2
9
www.helsinki.fi/yliopisto Seurantaindikaattoreita eli tunnuslukuja valmistellaan Käyttötarkoitukset: Sopimuksissa, rahoituskriteereinä, AMK:n tuloksellisuusrahoituksessa, OPM:n suunnittelu- ja seuranta-asiakirjoissa, korkeakoululaitoksen tilaa kuvattaessa Seurantaindikaattoreiden pääryhmät 1.Koulutus 2.Kansainvälisyys 3.Tutkimus, tutkimus- ja kehitystyö, taiteellinen toiminta 4.Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja vaikuttavuus 5.Voimavarat 3.10.20109Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Opetusministeriön seurantaindikaattorit
10
www.helsinki.fi/yliopisto Jatkuva seuranta mm. hallitukselle vuoden aikana kolmesti tietyistä aiheista Vuosiraportointi tavoiteohjelmien toteutuminen Tuloksellisuusindikaattorit Toimintakertomus perusteellinen uudistaminen mahdollista 3.10.201010Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010 Yliopiston oma seuranta kehitteillä
11
www.helsinki.fi/yliopisto Kysymyksiä? 3.10.201011Opintoasioiden yksikkö/ Päivi Pakkanen / Oodi-päivät 2010
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.