Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Advertisements

Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Itälohko Länsilohko SSBL / EK Nuorten (A-pojat) SM-sarja Itä 1.-Länsi 3./Länsi 4. - Länsi 2.-Itä3./Itä 4. Länsi 1.-Itä 3./ Itä 4.
Hannu Hausen Suomen Hammaslääkäriliitto
Oppilasmäärien vähenemisen haaste  Vuorenmaan ja Kankaanpään koulujen työnjako Vuorenmaan kouluun ns. varhaiskasvatusyksikkö, jossa toimii esikoulu ja.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Suomalaiset nuoret lukijoina PISA-tutkimusten valossa Uutta virtaa sanomalehden käyttöön Pirjo Linnakylä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
ROTARY 2023 Matias Röyttä DG VISIOT / HAASTEET Tietotekniikka / Internet –Henkilökohtaiset tietokoneet –Reaaliaikainen tiedonvälitys –Face-time.
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Lukemisen motivaatio: Lempikirjojen valinta ja lukutaito
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
PETER PAN JA MIKÄ-MIKÄ-MAA "Toinen tähti oikealta ja suoraan aamuun” - lukuharrastuksen edistämisprojekti 4. luokkalaisille.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
LUKEMINEN Katri Sarmavuori Ad-symposium Äidinkielen opetustieteen ilmiönä Phenomen of instructional science of mother tongue.
Lukeminen. Yksin ja yhdessä Määritelmiä Psykolingvististä arvauspeliä (Goodman) L = D (dekoodaus) x Y (ymmärtäminen)(Lundberg 1989) Informaation etsintää.
Valmentajana kehittyminen
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Kummiohjelma Gujaratin koulutuskeskuksessa. Kummiohjelma (The Education Sponsorship Programme ESP) on saanut alkunsa vuonna 1974.
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
HENRIK-tietokanta kirjahistoriallisen tutkimuksen apuna Esitys HENRIK-seminaarissa Tuija Laine.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
KIRJA — PYSYVÄ YSTÄVÄ Katri Sarmavuori. METAFORIA  Lukeminen on salametsästystä (Lyons 2010)  Radikaalia ja vallankumouksellista (Bloom 2001)  Seurustelua,
Maijaleena Huhtaniemi
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella Esitelmä kirjastopäivillä Kaisa Leino.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Annan lähipiiri Sirun lähipiiri Minun ammatti on tradenomi. Minä olen suomen kielen opiskelijä. Minun mies on prosessimies terästehtaalla. Minun äiti.
Suomi 1A Mikä vuodenaika on? Millainen sää on?
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
LUKEMISTA S2-KIELEN OPPIJOILLE Juli-Anna Aerila KT, FM Äidinkielen ja kirjallisuuden yliopistonlehtori Turun opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö Turun.
Monilukutaito ja lukeminen verkkotekstien aikakaudella
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tervetuloa vanhempainiltaan!
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Millainen oppija sinä olet?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Kulkuripoika ja tuulen tyttö
Kirjallisuusterapia.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Kerhosta lukukipinä Kirjastopäivät Seinäjoki
Tampereen seudun S2-opettajat ry
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat kirjastokäynnit, lukeminen ja keskustelu. Ajankulua, rentoutumista, elämysten hankkimista tai perehtymistä johonkin harrastukseen. Lukeminen on pääasia, ei se mitä ja mistä luetaan. Lapsi nauttii lukemista, kun saa itse valita luettavat kirjat. LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Mitä hyötyä lukemisesta on? Tekstit: - opettavat keskittymään - laajentavat sanavarastoa - kehittävät mielikuvitusta ja luovuutta - herättävät kiinnostuksen uusiin asioihin - tarjoavat elämyksiä ja tietoa - auttavat hahmottamaan omia tunteita ja ajatuksia - tarjoavat aineksia asioiden pohtimiseen ja ihmettelyyn - siirtävät kulttuuriperinnettä ja tietoa sukupolvelta toiselle - avartavat maailmankuvaa - kehittävät lukutaitoa ja positiivista minäkuvaa oppijana LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lukuharrastus muuttuu iän ja ajan myötä 9-13-vuotiaiden ”ahmimisikä” Lukuharrastus ei ole vähentynyt. Lukuharrastus on muuttanut vain muotoaan. Pojat kaipaavat itselleen hyödyllistä lukemista. LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Tyttöjen ja poikien lukuharrastuksen eroja Tyttöjen ja poikien väliset erot lukuharrastuksessa ovat kasvaneet. Tytöt lukevat enemmän kirjoja. Huoli poikien kirjojen lukemisen vähenemisestä. Pojat ovat lukijoina valikoivia. Pojat kaipaavat, että luettavilla teksteillä olisi yhtymäkohtia heidän omaan maailmaan. LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lähteitä: Johnsson-Smaragdi, U. & Jönsson, A., Book Reading in Leisure Time, 2006 Julkunen, M.-L.,Tie kirjallisuuteen, 1997 Laaksonen, S. ”No ainahan siitä lukemisesta jottain hyötyä on” Yhdeksäsluokkalaiset pojat lukijoina vapaa-ajalla ja koulussa, 2009 Lerkkanen, M.-K.,Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa, 2006 Linnakylä, P. & Malin, A. Miten heikot eroavat hyvistä, miten hyvät huippulukijoista?, 2000 Merisuo-Storm, T., Girls and boys like to read and write different texts, 2006 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004, Rönström, T., Att främja läsning – till-sammans!, 2000 Saarinen, P. & Korkiakangas, M., Ihanaa vai pitkäveteistä: lukeminen nuorten harrastukse- na,1998 Saarinen, P. & Korkiakangas, M., Lukemaan vai tietokoneelle? : nuorten lukemisharrastuksen muuttuminen 1960-luvulta 2000-luvulle, 2009 Sarmavuori, K., Opi ja ohjaa kirjoittamista, 2010 Sulkunen, S., Authentic texts and Finnish youngsters: A focus on gender, 2007 Tanttu, H. Peruskoulun neljäsluokkalaisten lukuharrastus ja luovan kirjoittamisen taidot, 2010 LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä kummi täti mummi isä veli eno setä ystävä veli sisko vaari täti

isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Karkkilan kirjaston palveluja kouluikäisille LUKUTOTTUMUKSET JA LUKUHARRASTUS Lukki-kirjastojen verkkokirjasto Lukki-kirjastojen verkkokirjasto Lukki-kirjastojen verkkokirjasto - huomioi kirjojen esittelytekstit ja kansikuvat Lukudiplomit Okariino ja SivupiiriOkariinoSivupiiri Kirjaston kotisivut tiedonlähteenä