Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrittäjyysfoorumi Kemi 7-8-2-2008 Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrittäjyysfoorumi Kemi 7-8-2-2008 Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki"— Esityksen transkriptio:

1 Yrittäjyysfoorumi Kemi 7-8-2-2008 Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki Vamkkari.ristimaki@puv.fi

2 Avauksia ja ajatuksia arvioinnista Yrittäjyys on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen Yrittäjyys on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen Opettaminen on eri asia kuin oppiminen Opettaminen on eri asia kuin oppiminen Oppiminen on eri asia kuin todellinen toiminnan muuttuminen Oppiminen on eri asia kuin todellinen toiminnan muuttuminen Toiminnan arviointi on eri asia kuin toimintaselostuksen arviointi Toiminnan arviointi on eri asia kuin toimintaselostuksen arviointi Mitä yrittäjyysfoorumi palkitsemisellaan tavoittelee? Mitä yrittäjyysfoorumi palkitsemisellaan tavoittelee?

3 Yrittäjyys (Y) on eri asia kuin liiketoimintaosaaminen (LTO) Yrittäjyys -innovatiivisuutta -hallittua riskin ottamista -katalyyttisyyttä -omistuksellisuutta? Liiketoimintaosaaminen -erilaista liiketoimintaan liittyvää osaamista Kiinnostus Harkinta Aikomus Yhteinen alue on myös olemassa

4 Aikomus Aikomus Asenne Ympäristön normi käyttäytymiselle Pystyvyys Käytös (Yrittäjyys?) Aizen 1995, Kolvereid 1996

5 Opettaminen, oppiminen toiminnan muutos Kirkpatrick’in 4-tasoinen arviointimalli Reaktiot Reaktiot Mitkä ovat osallistujien mielipiteet koulutuksesta Mitkä ovat osallistujien mielipiteet koulutuksesta Oppiminen Oppiminen Ymmärsivätkö oppijat opetuksessa käsitellyt asiat Ymmärsivätkö oppijat opetuksessa käsitellyt asiat Toiminnan muutokset Toiminnan muutokset Millaisia muutoksia ajattelussa ja ulkoisesti havaittavassa toiminnassa ilmenee Millaisia muutoksia ajattelussa ja ulkoisesti havaittavassa toiminnassa ilmenee Tulokset ja vaikutukset Tulokset ja vaikutukset Millaisia seuraamuksia opittujen asioiden käyttöönotolla ja soveltamisella on ollut Millaisia seuraamuksia opittujen asioiden käyttöönotolla ja soveltamisella on ollut Kirkpatrick 1998, Hamblin 1974, Hätönen 2000

6 Mihin kohdistuneita hankkeita yrittäjyysfoorumi palkitsee Tuloksia opiskelijoiden keskuudessa Tuloksia opiskelijoiden keskuudessa Tuloksia opetushenkilöstön keskuudessa Tuloksia opetushenkilöstön keskuudessa Tuloksia koko organisaation tasolla Tuloksia koko organisaation tasolla Tuloksia vaikutuspiirissä olevien yritysten tasolla Tuloksia vaikutuspiirissä olevien yritysten tasolla Tuloksia yhteiskunnan tasolla Tuloksia yhteiskunnan tasolla Arvioidaanko todellisuutta vai kuvauksia siitä?

7 Mitä yrittäjyysfoorumin palkitseminen on (ymmärrän?) Yrittäjyysfooruminen palkitsemisen taustalla on tarve nostaa ja pitää yrittäjyyteen liittyvää teemaa julkisuudessa (kuka hyötyy?) Yrittäjyysfooruminen palkitsemisen taustalla on tarve nostaa ja pitää yrittäjyyteen liittyvää teemaa julkisuudessa (kuka hyötyy?) Julkisuuden lisäksi palkinnolla voisi motiivina olla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen (kuka hyötyy?) Julkisuuden lisäksi palkinnolla voisi motiivina olla yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen (kuka hyötyy?) Samalla opettajien ja laajemmin koko kouluorganisaation toimintaan liittyvä kehittäminen (kuka hyötyy?) Samalla opettajien ja laajemmin koko kouluorganisaation toimintaan liittyvä kehittäminen (kuka hyötyy?)


Lataa ppt "Yrittäjyysfoorumi Kemi 7-8-2-2008 Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google