Arvioinnin käsitteitä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Oppilasarvioinnin lähtökohtia
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Työrauha ja haastavat tilanteet
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
ARVIOINTI Vanhempainilta
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Oppilasarvioinnin lähtökohtia
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Palautteen antaminen ja saaminen
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
ET arviointi lukiossa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Oppilasarvioinnin lähtökohtia Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Oppilasarvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Konstruktivismi Tekijä Bogi
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainetyöryhmien työn aloitus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Arviointi, palaute, arvostelu

Arviointi koulun kontekstissa Arvioinnin kohteena on (lähes aina) oppiminen, mutta tavoitteet eroavat: oppilaan kannalta tähdätään opiskelun ja oppimisen opettajan kannalta opetuksen ja kansallisen ja kansainvälisen koulutuspolitiikan kannalta koulutusinstituutioiden parantamiseen. Jotta objektiivis-funktionaalinen arviointi olisi mahdollista, oppimisella pitää olla tavoitteet, oppimista arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Arviointi on laaja yläkäsite, jonka yhtenä osa-alueena on oppilaiden arviointi, jonka yksi osa on oppilasarvostelu. Mm. monipuolisen tiedon tarpeen takia arvioinnissa on myös käytettävä monipuolisia menetelmiä.

Oppimista tukeva funktio Arvioinnin funktiot Oppimista tukeva funktio osaamisen määrittäminen opiskelun motivoiminen muoto riippuu käytännössä opetusmuodosta Valikoiva funktio koululaitos on moniportainen instituutio: myöhempiin opintoi-hin valikoidutaan (osin) aiempien suoritusten perusteella esim. yhteisvalinta oppilaan kannalta kysymys uravalinnasta ja elämänsuunnitelmasta yhteiskunnan kannalta kysymys on voimavarojen ohjailusta kriittisesti arvioiden 'estableshmentin' kannalta kysymys on asemaan sosiaalistamisesta (vanhempien sosioekonomisen aseman huikea ennustavuus koulumenestyksen suhteen)

Arvioinnin kohde Viime kädessä arvioinnin ”hyvä” määrittyy koulun konteks-tissa oppimisesta, mutta ensisijainen kohde voi olla: (oppijan) oppiminen yksilön ryhmän opetus tuloksellisuus (~ oppijoiden oppiminen) muu piirre (kustannukset, viihtyminen yms.) organisaatio rakenne (esim. organisaation ”oppivuus”) johtaminen muu piirre (esim. ilmapiiri)

oppilasta/ opiskelijaa Arvioija itse vertainen ”ylempi” (opettaja, esimies) ulkopuolinen (tutkija, ACER tms.) viranomaisarviointi (esim. OPH:n tekemä) on tavallaan yhdistelmä kahdesta viimeksi mainitusta Kuka arvioi / ketä oppilasta/ opiskelijaa opettajaa instituutiota itse   vertaiset opettaja esimies tutkija/ulkopuolinen

Arvioinnin muodot Tulosarviointi (perinteinen) Arvioidaan osaamisen lopputulosta haetaan sekä osaamista että osaamattomuutta esim. loppukokeet, ylioppilaskirjoitukset koulussa tyypillisesti: kokeet usein: muodollinen arviointi Suoritusarviointi (autenttinen arviointi) Arvioidaan oppilaan suoritusta ja sen kehittymistä mahdollisuus näyttää osaamista esim. urheiluvalmennus koulussa tyypillisesti epämuodollinen arviointi: välitön ja jatkuva (suullinen) palaute Päälähde: Virta A. Uudistuva oppimisen arviointi. Turku 1999.

Arvioinnin ulottuvuuksia Mitä / millaista arvioidaan toistava luova/ soveltava laaja-alainen Tieto   Taito Asenne Miksi arvioidaan parantaminen valinta/ tulos resurssien allokointi diagnostinen   formatiivinen summatiivinen

Suunnittelu ja arviointi Opetus – opiskelu – oppiminen –prosessin rakenne: tavoite – sisällöt – menetelmä – arviointi → tavoitteenasettelu määrää mitä arvioidaan → kurssin (kokonaisuuden) suunnittelussa on jo huomioitava arvioinnin näkökulma

Arvioinnin kolme päätehtävää Diagnostinen eli toteava ja suunnitteleva, Lähtötason selvittäminen: mitä oppilas jo tietää ja taitaa ennen opetusta (diagnostinen testi, ennakkokäsitystesti, opettajan kysely ja tarkkailu, …) Formatiivinen eli tarkkaileva ja ohjaava, Opetuksen aikana tapahtuva oppimisen arviointi, jolla ajatellaan olevan myös motivoiva merkitys (pistokoe, formatiivinen testi, opettajan kysely ja tarkkailu, itsearviointikaavakkeet, …) Palautteen avulla pyritään ohjaamaan prosessia kohti tavoitteita Summatiivinen eli kokoava ja ennustava Summatiivinen eli kokoava arviointi on oppimisprosessin, opintokokonaisuuden tai opintojakson lopussa tapahtuvaa opintosuoritusten arviointia (summatiivinen koe, jakson arviointikaavake, kansalliset päättökokeet, yliopiston välikoe, tentti) Formatiivinen arviointi. Opetuksen aikana tapahtuva oppimisen testaus, jolla ajatellaan olevan myös motivoiva merkitys: esimerkiksi yliopistojen välikokeet, pistokokeet, jne. (Karjalainen 2001.) Formatiivista arviointia tapahtuu opettajan seuratessa opiskelijan työskentely ja opettajan antaessa välitöntä, toimintaa ohjaavaa palautetta. Oppimisprosessissa saadun palautteen avulla pyrit n ohjaamaan prosessia kohti tavoitteita (Koli & Silander 2002.)

Arvioinnin luotettavuus (prof. Jari Lavosen materiaali)

Vaatimukset arviointitoiminnalle Arvioinnin validiusvaatimus, arvioidaan sitä kykyä tai taitoa, mitä on tarkoitus arvioida (koekysymykset koealueelta, huolellisuus ei saisi vaikuttaa koearvosanaan?) validiteettivirhe on systemaattinen (kaikille sama) Arvioinnin reliaabeliusvaatimus yksilön (koe)tulos ei vastaa yksilön kykyä tai taitoa reliabiliteettivirhe on satunnaisvirhe Arvioinnin erotteluvaatimus arvioitavat on luotettavasti eroteltava toisistaan asetettujen tavoitteiden saavuttamisen suhteen Arvioinnin objektiivisuusvaatimus ylioppilaskokeen arvioinnissa huipussaan Arvioinnin käyttökelpoisuusvaatimus

Arvioinnin luotettavuutta uhkaavia tekijöitä Sädekehävaikutus (haloefekti), epäolennaiset seikat vaikuttavat arvioinnin lopputulokseen (miellyttävä käytös, aikaisempi koulumenestys) Tasovaikutus ”hyvässä ryhmässä” on vaikeampaa saada hyviä arvosanoja kuin ”huonossa ryhmässä” Korostamisvirhe annetaan vain hyviä ja huonoja arvosanoja Keksittämistaipumus vältetään arvosana-asteikon ääripäitä kriteerien muuttumisvirhe esim. väsyneenä esseitä lukiessa ei ehkä noudata aluksi päättämiään arvostelukriteerejä