TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nivelvaiheen tiedonsiirtokäytänteet ammatillisessa koulutuksessa
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Hannu Eeva1 VARSINAIS-SUOMEN OAY-PIIRI Yhdistysten neuvottelupäivät , Silja Europa.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Vanhempien mielipiteitä
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA PERUSOPETUKSEN UUDET OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET 19.1.2004 PERUSOPETUSLAKI

4. LUKU – OPISKELUN YLEINEN TUKI 4.1. Kodin ja koulun välinen yhteistyö - Erilaisia kodin ja koulun vuoropuhelua tukevia yhteistyömuotoja tulee kehittää koko perusopetuksen ajan ja erityisesti siirryttäessä kouluasteelta toiselle tai muissa siirtymävaiheissa. - Yhteistyö tulee järjestää siten, että oppilashuollon ja moniammatillisen yhteistyöverkoston avulla oppilaan koulunkäyntiä ja hyvinvointia voidaan tukea.

4.3. Ohjauksen järjestäminen Ohjaustoiminnan tulee muodostaa koko perusopetuksen kestävä jatkumo, jonka toteutuminen taataan siten, että ohjaustyöhön osallistuvat opettajat toimivat yhteistyössä oppilaan opintopolun aikana ja opiskelun nivelvaiheissa.

4.5. Oppilashuolto Oppilashuoltotyötä ohjaavat luottamuksellisuus, lapsen ja nuoren ja heidän huoltajiensa kunnioittaminen sekä eri osapuolien tiedonsaantia ja salassapitoa koskevat säädökset.

PERUSOPETUSLAKI 40§ SALASSAPITO Opetuksen järjestämisestä vastaavat …. eivät saa luvattomasti ilmaista, mitä he ovat koulutukseen liittyviä tehtäviä hoitaessaan saaneet tietää oppilaiden …. taikka heidän perheenjäsentensä henkilökohtaisista oloista taikka taloudellisesta asemasta. Em. henkilöstö sekä kouluterveydenhuollosta ja muusta oppilashuollosta vastaavat henkilöt saavat sen estämättä, mitä 1 mom. tai salassapitovelvollisuudesta erikseen säädetään, antaa toisilleen sekä koulutuksesta vastaaville viranomaisille opetuksen asianmukaisen järjestämisen edellyttämät välttämättömät tiedot.

OPPILASTIETOJEN SIIRRON PÄÄPERIAATTEITA: Vanhempien suostumus (Tiedonsiirtolupa) Tiedon laatu (Tiedonsiirtolomake) Luottamuksellisuus (Lomakkeiden säilytys ja tiedonsiirtoon osallistuva oppilashuoltohenkilöstö määritelty)

TIEDONSIIRRON TAVOITTEENA ON: Varmistaa oppilaan koulunkäynnin kannalta oleellisten tietojen siirtäminen Oppimisen yleisen ja erityisen tuen jatkuvuuden turvaaminen Oppilasryhmien muodostaminen ja turvallinen oppimisympäristö

TIEDONSIIRTO KÄYTÄNNÖSSÄ: Viikolla 11 tiedonsiirtolomakkeet lähetetään koteihin, jossa oppilas ja vanhemmat täyttävät sen. Palautus koululle samalla viikolla. Viikolla 12 luokanopettaja ja erityisopettaja täydentävät lomakkeen kääntöpuolen. Viikoilla 13-14 pidetään tiedonsiirtopalaverit, jolloin lomakkeet siirtyvät yläasteen erityisopettajalle / opinto-ohjaajalle. Viikolla 15 tiedonsiirtolomakkeet yläasteen rehtorille luokkajakoa varten. Viikolla 18 luokkajaot ilmoitetaan vanhemmille ja oppilaille yläasteella järjestettävässä vanhempainillassa.