Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto 18.2.2004 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Kansainvälisen henkilöstön palvelut - Helsingin yliopiston kampusmalli Kv-hallinnon kevätpäivät Roundtable 11 Päivi Tauriainen
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Rehori-instituutti Koulutus
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Uusi tutkinto – mitä jokaisen opettajan tulisi siitä tietää?
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Vaasan ammattikorkeakoulu Opintoasianyksikkö
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
Suomen koulutusjärjestelmä
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu Teologinen tiedekunta.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Etappi Lauri Jokipii Opiskelijarekisteri. Etappi Tutkintojen valmistumisen seuranta- ja tukijärjestelmä Suunniteltu uutta voimaantullutta kaksiportaista.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Bologna-prosessin yleisiä tavoitteita Eurooppalaisen koulutusalueen vahvistaminen Yliopistokoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa Kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen siirtyminen Opintojen mitoituksen yhtenäistäminen ( ECTS –pisteet) Liikkuvuuden lisääminen Yliopistokoulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen Koulutuksen läpinäkyvyys Euroopassa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Bologna-prosessin erityisiä tavoitteita Helsingin yliopistossa Tutkintojen laadun kehittäminen tiedekunnissa Yliopiston strategian tutkimuspainotteisuus näkyy perustutkinnoissa Maisterin tutkinto päätavoite, kandidaatin tutkinto välitavoite Tutkintojen monialaisuutta vahvistetaan sivuaineopinnoilla Koulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen opiskelijapalautejärjestelmät valmistuneiden seurantajärjestelmät työelämäpalautejärjestelmät palautejärjestelmien tuottama tieto hyödynnetään koulutuksen kehittämisessä Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Kaksivaiheinen perustutkinto Kaksivaiheinen perustutkinto muodostuu alemmasta kandidaatin tutkinnosta (180 opintopistettä / 3 vuotta) ja ylemmästä maisterin tutkinnosta (120 opintopistettä / 2 vuotta) Koulutuksen kolmas vaihe muodostuu jatko-opinnoista (jatkotutkinto) Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Perustutkintojen rakennevaihtoehtoja Esimerkkejä Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Yleistä bologna-prosessista Helsingin yliopistossa Yliopiston strategiassa, opetuksen ja opintojen kehittämisohjelmassa ja kansainvälisessä toimintaohjelmassa tavoitteet vuosille Tiedekunnat vastaavat tutkintojen laadun kehittämisestä Opetusministeriön hankerahoituksella asiantuntijoita tiedekuntiin ja keskushallintoon vuosiksi Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä perustettu keväällä 2003 Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Tukiryhmän tehtävät tutkinnonuudistuksen koordinaatio ja tiedekuntien välisen yhteistyön organisointi tutkinnonuudistukseen liittyvien yliopiston strategioiden toteutuksen seuranta ja edistäminen yliopistotason periaatepäätösten valmistelu uudistuksen ohjeistus, suositukset ja aikataulutus yliopistotason tiedotuksen ja koulutuksen järjestäminen (www, lehdet, tilaisuudet tiedekunta- ja laitoskäynnit sekä parhaat käytännöt) uudistukseen liittyvän valtakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön edistäminen Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Tukiryhmän kokoonpano opetuksesta vastaava vararehtori Hannele Niemi puheenjohtajana 7 jäsentä 2 opiskelijoiden edustajaa 3 professoria yliassistentti opintoasiainpäällikkö jäsenistössä ei kaikkien tiedekuntien edustajia tukiryhmän valmistelusta vastaa 3 virkamiehen tiimi Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Tutkinnonuudistusta käsitteleviä foorumeja Helsingin yliopistossa Alakohtaiset valtakunnalliset koordinaatioryhmät Laitosten opetussuunnitteluryhmät Tiedekuntaneuvostot ja opetuksen kehittämisryhmät Verkostotapaamiset ja tilaisuudet koko yliopiston yhteiset keskustelutilaisuudet tiedekuntien kehittämistilaisuudet tiedekuntien opintoasiainpäälliköiden verkosto tutkinnonuudistuksen asiantuntijaverkosto dekaanien ja varadekaanien verkostot yliopiston johtoryhmä Helsingin yliopiston opintoasiaintoimikunta Helsingin yliopiston konsistori Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Ajankohtaista Helsingin yliopiston Bologna- prosessissa Opintojen kuormittavuuden arviointi ja sisältöjen ydinainesanalyysi tiedekunnissa ja laitoksilla Alakohtainen valtakunnallinen valmistelu koordinaatioryhmissä Yliopistolaki ja tutkintoasetus ohjaavat yliopistotason linjapäätökset lain ja asetuksen hyväksymisen jälkeen Tukiryhmän linjaratkaisuehdotukset julkaistu muistiona Linjapäätöksiä konsistoriin kevään ja syksyn 2004 aikana Uuden tutkintojärjestelmän mukainen koulutus käynnistyy Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Ehdotuksia opintoja koskeviksi linjapäätöksiksi Helsingin yliopistossa Henkilökohtainen opintosuunnitelma opintojen tukena Harjoittelu ja työelämään orientointi osana opintoja Kieli- ja viestintäopintojen vähimmäismäärät Tutkintoon kuuluu sivuaineopintoja Suositellaan noin puolen vuoden opintoja ulkomailla muissa yliopistoissa suoritetut opinnot hyväksytään tutkintoon Arvosteluasteikkoja yhtenäistetään opintojaksoilla asteikko 0-5 (ei suhteellinen arvostelu) kandidaatin tutkinnon tutkielma asteikolla 0-5 maisterin tutkinnon tutkielma 7-portainen latinankielinen asteikko Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Tutkintoja koskevia yleisiä ehdotuksia Helsingin yliopistossa Tiedekuntien tutkintotodistuksia yhtenäistetään Diploma supplement otetaan käyttöön Joint degree –kumppaneita etsitään pitkäaikaiseen yhteistyösuhteeseen Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Opetusperiodit Helsingin yliopistossa lähtien syys- ja kevätlukukausi kahdessa periodissa (7 viikkoa), välissä viikon tauko (kevätlukukauden viimeinen periodi 8 viikkoa) periodisointi jaksottaa opetusta ja opiskelua oppimisprosessia tukevaksi helpottaa sivueineopiskelua tehostaa opintojen suunnittelua mahdollisuudet opettajien tutkimusvapaajärjestelyihin rehtori voi myöntää tiedekunnalle oikeuden poikkeaviin periodeihin Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Siirtymävaiheesta Helsingin yliopistossa Siirtymävaihe 2-3 vuotta suositellaan opiskelijoille mahdollisimman pikaista siirtymistä uuteen tutkintoon tiedekunnat laativat ohjeet siirtymävaiheen käytännöistä periaatteena opiskelijamyönteiset joustavat ratkaisut vanhat opinnot mahdollisimman täysimääräisinä uuteen tutkintoon opiskelija valitsee joko vanhan tai uuden järjestelmän Tiedottaminen tiedekunnat tiedottavat tutkinnonuudistuksesta ja siirtymävaiheen käytännöistä opiskelijoille, hakijoille ja yhteistyökumppaneille yliopiston viestintäyksikkö tiedottaa uudistuksesta yleisesti Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä

Ydinainesanalyysi esimerkki Opintojakso MUST KNOW Ydinaines, jonka hallitseminen on välttämätöntä jatkon kannalta ja jonka ymmärtäminen mahdollistaa syventävän /laajentavan tiedon hankkimisen SHOULD KNOW Täydentävä tietämys, joka lisää teoreettisia yksityiskohtia ja selventää harvinaisempia sovelluksia NICE TO KNOW Erityistietämys, joka syventää jonkin alueen hallintaa Tieteellisen osaamisen näkökulma Ammatillisen osaamisen näkökulma Lähde: Oulun yliopisto

Perustutkinnot muodostuvat seuraavista opinnoista (tukiryhmän esitys) perusopinnot 25 op perus- ja aineopinnot yhteensä 60 – 90 op ilman tutkielmaa kandidaatin tutkinnon tutkielma 6 op syventävien opintojen laajuus vähintään 30 op ilman tutkielmaa maisterin tutkinnon tutkielma 40 op henkilökohtainen opintosuunnitelma sekä kandidaatti- että maisteritasolla mitoitettuna opintopisteinä työelämään orientointi vähintään 3 op kandidaattitasolla ja harjoittelu maisteritasolla kieli- ja viestintäopinnot vähintään 15 op, josta kieliopinnot vähintään 10 op Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä