Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNoora Leppänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa 8.6.2005
2
Bolognaprosessin yleisiä tavoitteita Eurooppalaisen koulutusalueen vahvistaminen Yliopistokoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa Kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen siirtyminen Opintojen mitoituksen yhtenäistäminen ( ECTS –pisteet) Koulutuksen läpinäkyvyys Euroopassa Liikkuvuuden lisääminen Yliopistokoulutuksen laatujärjestelmien kehittäminen
3
Yleistä bologna-prosessista Helsingin yliopistossa Yliopiston strategiassa, opetuksen ja opintojen kehittämisohjelmassa ja kansainvälisessä toimintaohjelmassa tavoitteet vuosille 2004-2006 Tiedekunnat vastaavat tutkintojen laadun kehittämisestä Opetusministeriön hankerahoituksella asiantuntijoita tiedekuntiin ja keskushallintoon vuosiksi 2004-2006 Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä perustettu keväällä 2003
4
Kaksiportainen perustutkintorakenne Kaksivaiheinen perustutkinto muodostuu alemmasta kandidaatin tutkinnosta (180 opintopistettä / 3 vuotta) ja ylemmästä maisterin tutkinnosta (120 opintopistettä / 2 vuotta) Koulutuksen kolmas vaihe muodostuu jatko-opinnoista (jatkotutkinto)
5
Perustutkintojen rakennevaihtoehtoja Esimerkkejä
6
Tutkinnonuudistus Suomen yliopistoissa Yliopistolaki (30.7.2004) ja tutkintoasetus (19.8.2004) Opetusministeriön rooli työryhmät ja raportit hankerahoitus 2001-2003, 2004-2006 Valtakunnalliset alakohtaiset koordinaatioryhmät Valtakunnalliset yhteishankkeet (w5w) Tutkinnonuudistuksen seuranta Korkeakoulujen arviointineuvosto Yliopistojen omat arvioinnit
7
Tukiryhmän tehtävät tutkinnonuudistuksen koordinaatio ja tiedekuntien välisen yhteistyön organisointi tutkinnonuudistukseen liittyvien yliopiston strategioiden toteutuksen seuranta ja edistäminen yliopistotason periaatepäätösten valmistelu uudistuksen ohjeistus, suositukset ja aikataulutus yliopistotason tiedotuksen ja koulutuksen järjestäminen (www, lehdet, tilaisuudet tiedekunta- ja laitoskäynnit sekä parhaat käytännöt) uudistukseen liittyvän valtakunnallisen ja kansainvälisen yhteistyön edistäminen
8
Helsingin yliopiston linjapäätökset (konsistori) Sivuaineopinnot tutkinnoissa (15.10.2003 ja 18.8.2004) Opetuksen periodisointi (17.11.2003) Arvosteluasteikot ja siirtymävaiheen yleiset periaatteet (24.3.2004) Maisteriohjelmien ja yhteistutkintojen periaatteet (9.6.2004) Alemman ja ylemmän tutkinnon rakenteita koskevat linjaukset (18.8.2004) Opiskelijavalinnat uudessa tutkintojärjestelmässä (13.10.2004, 18.5.2005) Opintojen etenemisen seuranta - Etappi (17.11.2004)
9
Tutkinnonuudistuksen tukiryhmän suosituksia tieto- ja viestintätekniikan opinnot uusissa tutkinnoissa (25.10.2004) liikkuvuus ja kansainvälistyminen alemmissa ja ylemmissä korkeakoulututkinnoissa (16.12.2004) henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS) uudessa tutkintojärjestelmässä (25.1.2005)
10
Siirtymävaiheesta Helsingin yliopistossa Siirtymävaihe 3 vuotta suositellaan opiskelijoille mahdollisimman pikaista siirtymistä uuteen tutkintoon tiedekunnat laativat ohjeet siirtymävaiheen käytännöistä periaatteena opiskelijamyönteiset joustavat ratkaisut vanhat opinnot mahdollisimman täysimääräisinä uuteen tutkintoon opiskelija valitsee joko vanhan tai uuden järjestelmän Tiedottaminen tiedekunnat tiedottavat tutkinnonuudistuksesta ja siirtymävaiheen käytännöistä opiskelijoille, hakijoille ja yhteistyökumppaneille yliopiston viestintäyksikkö tiedottaa uudistuksesta yleisesti
11
Opetusperiodit Helsingin yliopistossa 1.8.2005 lähtien syys- ja kevätlukukausi kahdessa periodissa, joiden välissä viikon tauko periodisointi jaksottaa opetusta ja opiskelua oppimisprosessia tukevaksi helpottaa sivueineopiskelua tehostaa opintojen suunnittelua mahdollisuudet opettajien tutkimusvapaajärjestelyihin
12
Opintopistemitoitus ja periodiopetus Uudessa tutkintojärjestelmässä käytetään mitoitusta, jossa opiskelijan vuoden työmäärä on 1600 tuntia (60 opintopistettä). Opiskelijan työ tapahtuu sekä opetusperiodien aikana että niiden ulkopuolella. Opiskelijan vuosittaisesta 60 opintopisteen edellyttämästä työmäärästä vain osa sijoittuu opetusperiodien ajalle.
13
Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna 2005-2006 Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 5.9. – 23.10. Väliviikko: 24. – 30.10. Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: 31.10. – 18.12. Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: 16.1. – 5.3. Väliviikko: 6. – 12.3. Kevätlukukausi, IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): 13.3. – 7.5.
14
Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna 2006-2007 Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 4.9. – 22.10. Väliviikko: 23. – 29.10. Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: 30.10. – 17.12. Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: 15.1. – 4.3. Väliviikko: 5. – 11.3 Kevätlukukausi, IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): 12.3. – 6.5.
15
Opetusperiodien ajankohdat lukuvuonna 2007-2008 Syyslukukausi, I periodi, 7 viikkoa: 3.9. – 21.10. Väliviikko: 22. – 28.10. Syyslukukausi, II periodi, 7 viikkoa: 29.10. – 16.12. Kevätlukukausi, III periodi, 7 viikkoa: 14.1. – 2.3. Väliviikko: 3. – 9.3. Kevätlukukausi: IV periodi, 7 viikkoa (sisältää pääsiäisviikon): 10.3. – 4.5.
16
Poikkeuksina lääketieteellisen ja farmasian tiedekunnan opetus kahden lukukauden jaksoissa oikeustieteellinen, biotieteellinen ja eläinlääketieteellinen tiedekunta soveltavat opetuksen periodisointia, mutta ajoittavat opetuksen yliopiston yleisiä opetusperiodeja pidemmille jaksoille
17
Väliviikon luonne rytmittää opetusta ja opintoja toimii puskurina ennen seuraavan periodin alkua tarjoaa hengähdystauon intensiivisten periodien välille opetuksesta vapaata aikaa opettajalle jää aikaa keskittyä esim. opiskelijoiden oppimisen arviointiin tai seuraavan periodin opetuksen suunnitteluun opiskelijalle väliviikko antaa aikaa esim. rästiin jääneiden opintojen ja seminaaritöiden tekemiseen sekä muuhun itsenäiseen opiskeluun
18
Väliviikolla, vuodenvaihteessa ja kesäkaudella tenttejä, tasokokeita tutkielmien ja opintojen ohjausta laboratorio- ym. kalliita erityistiloja vaativia kursseja harjoittelua tai opetusharjoittelua omatoimista opiskelua, verkkokursseja, kirjallisia töitä erillisiä erikois- ja intensiivikursseja orientoivia opintoja opintoja avoimessa yliopistossa kenttäkursseja, tutkijakoulutuksen erityiskursseja muuta opetusta, ei kuitenkaan sellaisia pakollisia opintojaksoja, joita tarjottaisiin vain opetusperiodien ulkopuolella
19
Tutkinnonuudistusta käsitteleviä foorumeja Helsingin yliopistossa Alakohtaiset valtakunnalliset koordinaatioryhmät Laitosten opetussuunnitteluryhmät Tiedekuntaneuvostot ja opetuksen kehittämisryhmät Verkostotapaamiset ja tilaisuudet koko yliopiston yhteiset keskustelutilaisuudet tiedekuntien kehittämistilaisuudet tiedekuntien opintoasiainpäälliköiden verkosto tutkinnonuudistuksen asiantuntijaverkosto dekaanien ja varadekaanien verkostot yliopiston johtoryhmä Helsingin yliopiston opintoasiaintoimikunta Helsingin yliopiston konsistori
20
Jatkokoulutuksen tutkinnonuudistuksesta Bologna-prosessin eteneminen ja Bergenin kokous Euroopan tohtorikoulutuksen perusperiaatteet 2007 Kolmannen syklin tutkinto 3-4 vuotta OPM:n työryhmät ja tutkimuksen arviointi Valtakunnallisesti alakohtainen valmistelu Helsingin yliopistossa tutkinnonuudistuksen tukiryhmän ja tieteellisen neuvoston yhteistyö 28.10.2005 Helsingin yliopiston jatkokoulutuksen tutkinnonuudistusta käsittelevä tilaisuus Helsingin yliopiston yhteisten jatkokoulutusta koskevien linjausten valmistelu 2005-2008 Lukuvuonna 2005-2006 ei voimaan jatkokoulutusta koskevia yliopistotason linjauksia Syksyyn 2007 mennessä yliopistotason keskeisimmät linjaukset
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.