Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPaavo Aaltonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia
2
Koulutusaloista LY:ssa - kasvatus- ja käyttäytymistiet.ala - taiteen ala - oikeus- ja yhteiskuntatiet. ala
3
Ensi vaikutelmia meiltä? Ajatuksia siitä, miten korkeakoulutasoinen tiedonkeruu voitaisiin organisoida ja miten alakohtainen arviointikysely voitaisiin organisoida meillä?
4
Ensivaikutelmia mikä sopii meille, ei välttämättä sovi muille alakohtaisuus aina huomioitava yliopistoihin hakuprosessi opiskelupaikan ottaminen vuoden 2008 valmistumisbuumi opintoaikojen rajaus FTE luku, opiskeluajan rajaus kansainvälisyys kand. tutkinto ja maisteritutkinto sisäinen ja ulkoinen liikkuvuus? akateemisten uraseurannat ja työmarkkinat omat tarpeet suorittaa vastaavaa arviointia (otk)
5
1. Korkeakoulutasoinen tiedonkeruu? a. olemassa olevan tiedon koonti tähän tarkoitukseen – kvanttitietoa - KOTA - muut omat tietolähteet b. uuden tiedon koonto - kvalitietoa - kyselyt ja haastattelut avaintoimijoita ja opiskelijoita EI SAISI KUORMITTAA ARKEA, VAAN TUOTTAA LISÄARVOA!
6
OPM:n indikaattorit o Alemmat tutkinnot Ylemmät tutkinnot Harjoittelukoulun opiskelijamäärä Harjoittelukoulun ohjatuissa harjoitteluissa suoritetut opintopisteet Ulkomaalaiset perustutkinto-opiskelijat Suomesta lähteneet ja Suomeen saapuneet vaihto-opiskelijat (yli 3 kk) FTE-opiskelijat/opetus- ja tutkimushenkilökunta Ylemmät korkeakoulututkinnot/opetus- ja tutkimushenkilökunta Opettajien liikkuvuus Suomesta ja Suomeen (väh. 2 viikkoa/opetus- ja tutkimushenkilökunta Vuonna xxxx perustutkinnon aloittaneista tutkinnon suorittaneiden osuus 7 vuoden kuluessa aloittamisesta Lukuvuodessa väh. 45 op suorittaneiden osuus ylempää ja alempaa korkeakoulututkintoa suorittavista Tutkinnon suorittaneiden osuus tutkinnon suorittaneiden ja keskeyttäneiden yhteismäärästä lukuvuoden aikana
7
Yliopiston omia indikaattoreita Suoritetut tutkinnot/tavoitteet Ylemmät kk-tutkinnot/tavoitteet Alemmat kk-tutkinnot/tavoitteet Pätevät hakijat/opetusvirat Tohtorin tutkinnon suorittaneet opettajat/opettajat Pedagogisen koulutuksen saaneet opettajat/opettajat Hakijat/hyväksytyt opiskelijat Sisäänotto/opettajat Uusien opiskelijoiden alueellinen jakautuminen Kv-perusopiskelijat/perustutkinto-opiskelijat Kv-perus- ja vaihto-opiskelijat/tavoitteet Vaihtoon lähteneet tutkinto-opiskelijat/tavoitteet Aikuisopiskelijat/uudet opiskelijat Uudet ylioppilaat/aloittaneet opiskelijat Avoimen yliopiston kautta tutkinto-opisk. siirtyneet/tavoite
8
Graduohjattavat/ohjaavat opettajat Hopsit/perustutkinto-opiskelijat Englannin kielinen opetus/opetus Gradujen arvosanat Läpäisy% Valmistumisen jälkeen sijoittuminen Opiskelijapalaute Sidosryhmäpalaute
9
yliopiston hallintoyksiköstä: opetuksesta vastaava vararehtori suunnittelu- ja rahoituspalvelut opiskelupalvelut työelämä- ja rekrytointipalvelut kansainväliset palvelut laatujohtaja (=yhteyshenkilönä)
10
tiedekunnissa opetuksen suunnittelutoimikunta/ suunnittelutyöryhmä: oppiaineen professorit! opintopäällikkö ja kansainvälisten asioiden suunnittelija => YHTEINEN VASTAUS? aluksi hyvä informointi arviointihankkeesta dekaanikokouksen kautta yhteyshenkilö johtaa prosessia arviointisuunnitelman mukaisesti informoi, motivoi, koordinoi ja kokoaa aineiston kytkeytyminen lvj:ään!
11
2. Alakohtainen tiedonkeruu? Kasvatustieteiden tiedekunta - luokanopettajakoulutus - kasvatustiede - aikuiskasvatus - mediakasvatus Otos vai koko tiedekunta? Dekaani – hallintopäällikkö – opintopäällikkö - yhteyshenkilö
12
3. Ajatuksia teemoista kyselyä varten kandidaattitutkinnon merkitys – työmarkkinat, työllistävyys? koulutusta vastaava työllistyminen ECTS:llä alkanut prosessi, kokemukset mitoituksesta? opiskelijoiden liikkuvuudesta, sisäinen ja ulkoinen? paljonko maisteritutkintoon todellisuudessa sisältyy kansainvälisyyttä? kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden opintosuunnitelmien toteutuminen ja ”korvaavuuden osuvuus”? onko meillä Bologna-prosessi suoritettu kansainvälisesti vertailukelpoisesti? Vanhojen Bologna- maiden kokemukset kiinnostavat?
13
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.