Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta."— Esityksen transkriptio:

1 BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta

2 BOLOGNAN PROSESSIN TAVOITTEET Ymmärrettävät tutkintorakenteet Yhdenmukaiset tutkintorakenteet Opintojen mitoitusjärjestelmän käyttöönotto Liikkuvuuden lisääminen Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus Korkeakoulutuksen eurooppalainen ulottuvuus

3 BOLOGNAN PROSESSIN ETENEMINEN SORBONNE 1998 aloite Euroopan korkeakoulututkintojen harmonisoinnista BOLOGNA 1999 päätös entistä yhtenäisemmän eurooppalaisen koulutusalueen rakentamisesta ja tutkintorakenteiden yhtenäistämisestä kaksivaiheiseksi perustutkintotasolla PRAHA 2001 kansallisten laadunvarmistusjärjestelmien valmistelu

4 BOLOGNAN PROSESSIN ETENEMINEN BERLIINI 2003 Euroopan tutkimuksellisen yhteistyön rakentaminen jatko-opintojen rooli tutkintojärjestelmässä kandidaatin tutkinnon mahdollinen työmarkkinakelpoisuus BERGEN 2005 jatkotutkinnot laadunvarmistus

5 KANSALLISET LINJAUKSET YLIOPISTOLAIN MUUTOS 30.7.2004 TUTKINTOASETUS 19.8.2004

6 HELSINGIN YLIOPISTON KONSISTORIN LINJAUKSET tukiryhmä vararehtori Hannele Niemen johdolla valmistelemassa 17.11.2003 periodisointi 24.3.2004 siirtymävaiheen periaatteet arvosteluasteikot 18.8.2004 rakenteita koskevat linjaukset: mm. kandin & maisterin tutkielmien laajuus, kieliopinnot, tvt-taitoja 5 op, HOPS:in työmäärä

7 TEOLOGISEN TIEDEKUNNAN TYÖSKENTELY TEOLOGISEN ALAN ASIANTUNTIJATYÖRYHMÄ teologisten tutkintojen tavoitteet kevät 2003, tdk-neuvosto keskusteli 10.11.2003 ILTAKOULU 13.11.2003 YDINAINESANALYYSI kevät 2004

8 TEOLOGISEN TIEDEKUNNAN TYÖSKENTELY YHTEISTYÖRYHMÄN TOIMINTA 7.5.2004 Tutkintorakenteet, ydinainesanalyysien tulokset 27.5.2004 Tutkintorakenteet, yleisopinnot 24.8.2004 Taitojen integroiminen erityisesti perusopintoihin, opintojen mitoitus ja kuormitus 4.10.2004 Tutkintorakenteet, aineopinnot, kandidaatintutkielmat 1.11.2004 Tutkintorakenteiden viimeistely, opintojen mitoitus ja muu suunnittelu, soveltavien opintojen sijoittuminen

9 TEOLOGISEN TIEDEKUNNAN TYÖSKENTELY YHTEISTYÖRYHMÄN TOIMINTA (jatkuu) 24.1.2005 Opintojen ajoittaminen ja suosituslukujärjestys HOPS 7.2.2005 Kandidaatin tutkielman linjaukset HOPS:in toteuttaminen laitoksilla 9.3.2005 HOPS-sivusto Kieliopintoihin liittyviä kysymyksiä Siirtymäajan menettelytavat

10 TEOLOGISEN TIEDEKUNNAN TYÖSKENTELY TIEDEKUNNAN KOKOUKSET perusopinnot 9.9.2004 aineopinnnot 25.10.2004 syventävät opinnot 2.11.2004 TUTKINTORAKENNE TDK-NEUVOSTOSSA 8.11.2004 TUTKINTOVAATIMUKSET TDK-NEUVOSTOSSA yleis-, perus- ja kieliopinnot 21.3.2005 aine- ja syventävät opinnot 11.4.2005 soveltavat opinnot 2.5.2005 käsittelyyn SIIRTYMÄT, HYVÄKSILUKEMISET, PYSYVÄISMÄÄRÄYKSET käsitellään 16.5.2005 tdk- neuvostossa

11 MITÄ JATKOSSA? UUSI ASETUS VOIMAAN 1.8.2005 SIIRTYMÄKAUSI KESTÄÄ 31.7.2008 SAAKKA

12 Minkälainen tutkinnosta on tullut? -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta

13 STRATEGIAPALAUTTEET (pohjana Dialogi- kysely vuoden vaihteessa 2003-2004) Tutkinnon rakenteellinen toimivuus Opintopolun kehittämisen tavoitteet Opetuksen kehittämisen johtaminen Opetusmuotojen ja -menetelmien kehittäminen

14 TUTKINNON RAKENTEELLINEN TOIMIVUUS Ydinainekseen perustuva toimiva kaksiportainen tutkinto Päällekkäisyyksien karsiminen Katvealueiden hahmottaminen  Laitosten yhteistyö opintojaksojen tasolla Opintojen ja opintojaksojen kuormittavuus  Opiskelijalta vaadittava työ vastaa saatavaa opintopistemäärää Siirtymävaiheen mahdollisimman joustava ja sujuva onnistuminen  Hallinnollinen selkeys

15 OPINTOPOLUN KEHITTÄMISEN TAVOITTEET Opiskelijoiden opintopolkujen integraatio Koulutusohjelmien linjojen selkiyttäminen HOPS –käytännöt Eri koulutusohjelmien identiteettien vahvistaminen Ammatillisten valmiuksien kehittäminen HOPS –käytännöt Valinnaisuus eri tasoilla Opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen Nykyisen ohjauksen parempi kohdentaminen HOPS –käytännöt Yhteiskunnan tarpeiden parempi huomioiminen

16 OPETUKSEN KEHITTÄMISEN JOHTAMINEN Uuden tutkinnon luomisen tukeminen Opetussuunnitelmatyön kehittäminen jatkumoksi Opetuksensuunnittelujärjestelmien kehittäminen tiedekunnassa ja laitoksilla Laitosten opetuksellisen yhteistyön tukeminen ja keskustelumahdollisuuksien luominen

17 OPETUSMUOTOJEN JA -MENETELMIEN KEHITTÄMINEN Opetusmenetelmiä ja opetuksen arviointia kehitetään entistä syvemmän osaamisen ja oppimisen mahdollistamiseksi  Tiedekunnan opettajien kouluttaminen ja tiedekunnan henkilökunnan kannustaminen kouluttautumaan pedagogisesti Pro gradu -tutkielmien arvioinnin läpinäkyvyyden kehittäminen entistä tavoitteellisemman opiskelun mahdollistamiseksi

18 Laadukkaan maisterin tutkinnon osa-alueet (HY:n opet ja opint. keh. ohj. 20.11.2002)

19 UUDET TUTKINNOT KONKREETTISESTI Kaksiportaisuus Koulutusohjelmat/Linjat Eri opintovaiheiden rakenne suhteessa aikaisempaan Opintojen ajoittaminen Liikkuvuuden mahdollistaminen Arvostelun muuttuminen

20 HOPS:n tavoitteet ja tarkoitus Opintojen etenemisen tuki opintoaikojen lyheneminen tietoiset ja oikea-aikaiset päätökset opiskelijan tukeminen, ei kontrollointi Opiskelijoiden sitouttaminen opintoihin Opintojen suunnittelun työkalu ei ole luonteeltaan sitova sopimus opintojen tarkasteleminen kokonaisuutena ja pidemmän tähtäimen tavoitteiden selkiyttäminen väline neuvotella ulkoisten vaatimusten ja opiskelijan sisäisten intressien välillä

21 HOPS tutkintorakenteessa Kandidaattiopinnoissa 3 op Orientoivat opinnot (1 op) Perusopinnot (1 op) Kandidaattiseminaari (1 op) Maisteriopinnoissa 2 op Graduseminaari( 1op) Soveltavat opinnot ja työharjoittelu (1 op)

22 HOPS opintojaksoihin integroituna Ohjauksen säännöllisyys ja riittävä tuki läpi opintojen opintojen sujuva eteneminen (mm. pääainevalinnat) itseohjautuvuuden tukeminen Ohjauksen takaaminen läpi opintojen riippumattomuus opettajavaihdoksista opettajien työmäärän tasapuolinen jakautuminen Ohjauksen ja opiskelun prosessiluonne jatkuva arviointi, tietoiset päätökset ja toiminnan (uudelleen) suuntaaminen Oppimisen edistäminen ja asioiden välisten yhteyksien hahmottaminen opintojen ”punainen lanka”, joka sitoo sisältöjä ja asioita toisiinsa

23 HOPS:n toteutus eri vaiheissa Yhteiset tavoitteet ja sisällöt, vaihtelevat toteutustavat opintojen alkuvaiheessa yhteinen toteutustapa ja ohjausvastuu laitosten kesken kandi- ja graduseminaareissa laitoskohtaiset toteutukset soveltavien opintojen toteutustapa jaksosta vastaavien opettajien vastuulla

24 Miten tästä eteenpäin? -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta

25 Siirtymisen periaatteet Ennen 1.8.2005 opintonsa aloittaneet voivat valita suorittavatko vanhamuotoisen tutkinnon 31.7.2008 mennessä tai siirtyvätkö uuteen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen Opiskelijan on tehtävä ilmoitus siirtymisestä kirjallisena tiedekuntaan. Ilmoitus on lopullinen eli sitä ei voi perua. Tästä syystä siirtymistä ennen on katsottava, kannattaako siirtyä.

26 Konsistorin päätös 24.3.2005 Siirtyminen organisoitava mahdollisimman joustavaksi: Periaatteet selkeät ja oikeudenmukaiset Opintoajat eivät saa pidentyä Aikaisemmat opinnot siirretään mahdollisimman täysimääräisinä uuteen tutkintoon Muuntokerroin on 2-> 1 ov = 2 op (rehtorin päätös 056/2005)

27 Kenen kannattaa siirtyä? Opiskelijan, joka ei valmistu ennen siirtymäkauden loppua 31.7.2008 Keskeneräiset kokonaisuudet valmiiksi ennen kuin siirtyy Syventävien opintojen vaiheessa olevaa opiskelijaa kannattaa tukea valmistumaan siirtymäkauden aikana (mikä voisi olla porkkana?) Siirtymäkausi kuormittaa opintoneuvontaa sekä tiedekunta- että laitostasolla (ruuhkahuiput lukuvuoden alku/siirtymäkauden loppu)

28 Ideariihi Miettikää, minkälaista neuvontaa tulee antaa: Tiedekuntatasolla Laitostasolla Mitkä olisivat käytännön toteutustavat, jotta neuvonnan kuormittavuus ei olisi kohtuuton

29 Siirtymäneuvonta-klinikka: Keskitetty siirtymäneuvonta eli - Kerran viikossa -periaatetta kannattaa harkita sekä opintotoimistossa että laitoksella - Opintoneuvonta ryhmälle - Netin hyödyntäminen usein toistuvien kysymysten kohdalla - Info-luennot yhteistyössä TYT:n kanssa

30 Puhtaalta pöydältä? Aiempia siirtymäsäädöksiä ei voida kumota Mietittävä ohjeet siirtymisestä koskien aiempiakin tutkintorakenteita kuin v.2001 Voiko vanhamuotoisen tutkinnon suorittaja sisällyttää siihen uusimuotoisia opintoja? Opintoviikot/opintopisteet/arvosteluasteikot

31 Opetussuunnitelmatyö jatkuvana prosessina

32

33 Syksyllä on tarkoitus koota ”viisastenkerho” uudelleen teologisten tutkintojen tavoitepaperin ääreen tarkastelemaan sitä uudestaan ”Viisasten ryhmä” tarvitsee ydinainesanalyysin tehneiden kommentteja jatkotyöskentelynsä pohjaksi Miten tämä kannattaisi käytännössä toteuttaa?

34 Opetussuunnitelmatyön jatkumo? Miten voisimme varmistaa jatkossa, että meillä on jatkuvasti ajantasainen ydinainekseen perustuva laadukas tutkinto? Ottakaa ehdotuksissa huomioon seuraavat seikat: Hyöty (tiedekunta, laitos, opettajat, opiskelijat) Taloudellisuus (henkilöstön aikaresurssit, rahalliset resurssit) Tuloksellisuus Jatkuvuus

35 KIITOKSET TÄHÄNASTISESTA PROSESSISTA JA TSEMPPIÄ JATKOON!


Lataa ppt "BB – Bolognasta Bergeniin -tutkinnonuudistuksen iltakoulu 21.4.2005 Teologinen tiedekunta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google