Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Mohammed Kertoo itsestään:
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Oppimisen arviointi Elisabet Kinnunen.
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Omnian oppisopimustoimisto
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Haastatteluun valmistautuminen
InNoste-palvelupiste (02)
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
YHTEISHAKU 2019.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Esityksen transkriptio:

Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari 11.11.2009 Ammatillinen kasvu ja sen arviointi Ritva Mäntylä

Ohjauskeskustelujen teemat Näiden teemojen kautta peilataan ammatillisen kasvun teemojen toteutumista. Ohjauskeskustelujen teemat Teemat Oppiva osaaja Ammatillinen osaaja Tutkiva ja kehittävä osaaja 1 Lähtökohdat oppimiselle Miten päädyin valitsemaan nykyisen opiskelupaikkani? Miten aikaisempityö- ja opiskeluhistoriani vaikutti alan vaihtoo ja tulevaan opiskeluun Millaisia muutoksia Onko alan valinta OK Merkittävimmät haasteet 2 Minä ja oppijana ja yhteisön jäsenenä Merkittävät oppimiskokemukset Minä oppijana (oppimistyylitestit, vahvuudet ja kehittämistarpeet) Miten olen sopeutunut opiskeluyhteisöön? Mitkä ovat olleet merkittäviä oppimiskokemuksia? Mikä aiheuttaa vaikeuksia opiskelussa? Miten itse tuen minun oppimista? Miten opiskeluyhteisö tukee oppimistani? Mitkä ovat olleet merkittävimmät oppimiskokemukseni opiskeluaikana? Miten käsitykseni itsestni oppijana on muuttuneet? Minkälainen oma oppimisprosessini on ollut kokonaisuutena? 3 Minä ammatillisena asiantuntijana Minkälaiseksi arvioin oman osaamiseni suhteessa tulevaan ammattini osaamisvaatimuksiin? (SoleHOPS, kehityskeskustelut) Oman asiantuntijuuden kehittyminen suhteessa ammatillisen kasvun osaamisvaatimuksiin? Minkälaisiin työtehtäviin haluaisin? Miten voin vaikuttaa osaamiseni vahvistumiseen? Miten asiantuntijuuteni on kehittynyt suhteessa osaamisvaatimuksiin? Miten voin vahvistaa asiantuntijuuttani jatkossa? 4 Opintojen valinnat ja tavoitteet Minkälaisia tavoitteita olen asettanut opiskelulle? Ensivaiheen HOPSin arviointi Minkälaisia opintoihin liittyviä valintoja olen tehnyt / aion tehdä? Miten opiskeluun liittyvät tavoitteeni ovat muuttuneet? 5 Opintojen edistyminen / valmistuminen Ovatko opintoni edenneet tavoitteideni mukaisesti (eHOPS, opintosuoritukset)? HOPSin tarkennus Minkälaisia opintosuorituksia minulta puuttuu? Miten ja milloin voin ne suorittaa? 6 Koulutuksen toteutuksen arviointi Minkälainen ensivaikutelmani koulutuksesta suhteessa odotuksiini? Miten opiskeluun liittyvät käytännön asiat ovat järjestyneet? Miten koulutusjärjestelyt ovat toimineet? (hyvää / kehitettävää) Miten toivoisin asioiden olevan toisin?

Opiskelijan toiminta Opiskelijan toiminnan kokonaisuus ja vaiheet ammatillisen kasvun prosessissa Pdf-kuva

Ohjaajan prosessi