Kokkolan ammattiopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työpaikkaohjaajakoulutus
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TAITAVA KESKI-SUOMI -TUTKIMUS
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yrityksen perustehtävä on tehdä bisnestä. Oppisopimuskoulutus tukee yrityksen bisneksen tekemistä. Osaava henkilöstö vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Työpaikkakouluttajan ABC
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Työpaikkakouluttajan ABC
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

Kokkolan ammattiopisto Nuorten potentiaali työelämäosaamisessa – työssäoppimisen ja ensimmäisen työpaikan tärkeys sijoittumisessa alueelle Kokkolan ammattiopisto Sirkku Purontaus

Yhdessä kasvatamme tulevaisuuden osaajia Herrat ja rouvat Helsingissä ovat velvoittaneet meidät laissa yhteistyöhön. ”Ammatillisessa koulutuksessa tulee ottaa erityisesti huomioon työelämän tarpeet. Koulutusta järjestettäessä tulee olla yhteistyössä elinkeino- ja muun työelämän kanssa.” Laki ammatillisesta koulutuksesta § 6 ”Suositus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta ja ammattiosaamisen näytöistä” Valtion, kuntien ja työelämän keskusjärjestöjen edustajat suosittelevat ja sitouttavat meitä yhteistyöhön: Sirkku Purontaus

Suositus jatkuu Sirkku Purontaus

TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAN KOULUTUKSEN JA OPPIMISEN LAADUNVARMISTUS TAUSTASELVITYS Oph / moniste 3/2008 Kirsti Stenvall ”Työpaikat korostavat usein, että työnantajille on työssäoppimisessa tärkeää osaavan työvoiman saannin varmistaminen. Työssäoppiminen toimii niin kauan, kun siitä on kaikille osapuolille hyötyä. Työpaikkojen kokemukset opiskelijoiden työssäoppimisjaksoilta ovat yleensä olleet hyviä. Työssäoppimisen avulla työpaikat voivat siirtää ammattitaitoa työntekijältä toiselle ja näin varmistaa liiketoiminnan jatkumisen. Työssäoppijan tulo työyhteisöön voi antaa myös mahdollisuuden yritykselle kehittää henkilöstön osaamista ja ohjaustaitoja. Samalla työpaikat voivat kehittää omia toimintatapojaan. Työnantajalle on tärkeää koulutuksen hyöty ja vaikuttavuus.” ”Haastateltujen mielestä opiskelijat arvostavat työssäoppimista paljon. Opiskelijalle on myös tärkeää työssäoppimisen sujuvat käytännöt ja tiedonkulku. Opiskelijat mittaavat oppimisen laatua sillä, miten sujuvasti koulutuksen arjen käytännöt on työpaikalla järjestetty. Opiskelijan näkökulmasta työpaikalla tapahtuvan koulutuksen tulee vahvistaa ammattiosaamista ja työprosessien oppimista. Tärkeänä haastateltavat pitivät sitä, että työpaikalla on useampia opiskelijoita, jotta heillä on keskenään mahdollisuus kokemusten vaihtoon. Kaikki haastateltavat katsoivat, että työpaikat hyötyvät työssäoppimisesta. Opiskelijat oppivat työpaikoilla hyvin käytäntöä, ammattitaitoa ja vuorovaikutustaitoja. Työpaikka on hyvä oppimisympäristö. Haastateltavat kertoivat, että työssäoppimisen laadun varmistaa työpaikkaohjaajan ohjaus- ja arviointitaidot, yhteistyö ja yhteydenpito eri toimijoihin, osallistuminen lähipäiviin ja opiskelijoille tiedottaminen. Ohjaus- ja arviointitaidot koettiin työpaikkaohjaajan parhaiksi työvälineiksi työssäoppimisen laadun varmistamisessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että työpaikkaohjaajille järjestetään jatkuvasti koulutusta, jonka sisältönä on opiskelija-arviointi.” Sirkku Purontaus

Opiskelijoiden antama palaute työssäoppimisesta 2009 2008 KY 2009 10. Työssäoppimisjaksoni ovat olleet onnistuneita 4,05 4,25 4,11 11. Ammattiosaamisen näytöt / näyttötutkinnon tutkintotilaisuudet toteutettiin hyvin 3,57 3,52 3,61 18. Olen hoitanut oman osuuteni opinnoista hyvin 3,81 3,83 3,98 Talonrakentajaopiskelija Antti Paavolan kommentit työssäoppimisen merkityksestä ja työllistymisestä. Sirku Purontaus 8.4.2017

Koulutetaan ja työllistetään nuoret alueelle Ilkka Sirkku Purontaus