Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Jakson tavoitteena on tutustua lähemmin sulautuvaan opetukseen sekä vuorovaikutuksen merkitykseen opetuksessa. Jaksolla pohditaan kasvokkaisen- ja verkkovuorovaikutuksen vahvoja ja heikkoja puolia yliopisto-opetuksessa
Ajatuksia keskustelutehtävästä Keskustele verkkokeskustelutehtävästä Oma kokemuksesi verkkokeskustelun merkityksestä oppimiseesi Mitä lisäarvoa verkkokeskustelu antoi lukemiselle ( 3 seikkaa)
Opettajuuden reflektointi Mitä ajatuksia reflektointi aiheutti?
Vuorovaikutusmuotoja ja välineitä
Vuorovaikutus sulautuvassa opetuksessa Kasvokkainen vuorovaikutus (face-to-face interaction) Välineitä: Välitteinen vuorovaikutus (mediated interaction) Välineitä: Verkkovuorovaikutus (computer-mediated communication) Välineitä:
Synkroninen vai asynkroninen? Synkroninen vuorovaikutus Synkroninen verbaalinen vuorovaikutus Välineet: Synkroninen tekstuaalinen vuorovaikutus Välineet: Asynkroninen vuorovaikutus Asynkroninen verbaalinen vuorovaikutus Välineet: Asynkroninen tekstuaalinen vuorovaikutus Välineet:
Tehtävä Miten edellä esitettyjä vuorovaikutusmuotoja voi hyödyntää opetuksessa? Miten edellä esitetyt vuorovaikutusmuodot voivat edistää oppimista?
Vuorovaikutusta tukevat verkkovälineet Helsingin yliopistossa Oppimisalustat BSCW Keskustelupalsta Blackboard Chat, keskustelupalsta, palautekansio Moodle Chat, keskustelupalsta, palautekansio Wiki Editointimahdollisuus, kommentointi Blogi kommentointi Adobe Connect Pro Chat, jaettu työpöytä, reaaliaikainen ääni ja kuva
Opetusmenetelmät Opetusmenetelmä on opetuksen toteuttamis- tai työtapa ja sen tulisi edistää oppijan oppimista Erilaisia opetusmenetelmiä 6a/ 6a/
Ryhmätehtävä Nimeä vähintään 8 erilaista opetusmenetelmää Valitkaa niistä 3 esiteltäväksi muille opiskelijoille? (parhaimmat, erikoisemmat, toimivimmat) Minkälaiseen yliopisto-opetukseen menetelmä soveltuu parhaiten? Mikä on opettajan ja opiskelijan rooli tässä opetusmenetelmässä Missä vuorovaikutusympäristössä näitä menetelmiä voi/kannattaa käyttää? Miten ryhmää voi hyödyntää näissä opetusmenetelmissä?
Verkkolukupiiri: Vuorovaikutuksen merkitys oppimisessa
Materiaali Arvaja, M. & Mäkitalo ‐ Siegl, K. (2006): Yhteisöllisen oppimisen kognitiiviset, sosiaaliset ja kontekstuaaliset tekijät: verkkovuorovaikutuksen näkökulma. Kirjassa Järvelä, S.; Häkkinen, P. & Lehtinen, E. Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö (s. 125 ‐ 146). WSOY Oppimateriaalit, Helsinki. Lindfors, E. (2009). Opitaanko verkossa keskustellen? Verkkojulkaisusta Joutsenvirta & Kukkonen (toim.). Sulautuvaa opetus monilla tavoilla ja menetelmillä. Osoite opetus.pdf
Repo ‐ Kaarento, S. & Levander, L. (2002): Oppimista edistävä vuorovaikutus. Kirjasta Lindblom ‐ Ylänne & Nevgi (toim.), Yliopisto ‐ ja korkeakouluopettajan käsikirja (s. 140 ‐ 170). Helsinki: WSOY. Lindblom ‐ Ylänne, Repo ‐ Kaarento & Nevgi (2002): Massa ‐ ja ryhmäopetuksen haasteet. Kirjassa Kirjasta Lindblom ‐ Ylänne & Nevgi (toim.), Yliopisto ‐ ja korkeakouluopettajan käsikirja (s. 203 ‐ 234). Helsinki: WSOY.