Sulautuva opetus ja vuorovaikutus 18.11.2009 Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
VOA-oppimispäiväkirja
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sulautuva yliopisto-opetus (3 op) - pedagoginen kurssi jatko- opiskelijoille Taina Joutsenvirta Pedagoginen yliopistonlehtori
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Kieli itseilmaisun välineenä
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
innostavat ja aktivoivat opetusmenetelmät
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
12/25/2018 Yksikkökokous Pepe Vilpas.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Esityksen transkriptio:

Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija

Jakson tavoitteena on tutustua lähemmin sulautuvaan opetukseen sekä vuorovaikutuksen merkitykseen opetuksessa. Jaksolla pohditaan kasvokkaisen- ja verkkovuorovaikutuksen vahvoja ja heikkoja puolia yliopisto-opetuksessa

Ajatuksia keskustelutehtävästä Keskustele verkkokeskustelutehtävästä Oma kokemuksesi verkkokeskustelun merkityksestä oppimiseesi Mitä lisäarvoa verkkokeskustelu antoi lukemiselle ( 3 seikkaa)

Opettajuuden reflektointi Mitä ajatuksia reflektointi aiheutti?

Vuorovaikutusmuotoja ja välineitä

Vuorovaikutus sulautuvassa opetuksessa Kasvokkainen vuorovaikutus (face-to-face interaction) Välineitä: Välitteinen vuorovaikutus (mediated interaction) Välineitä: Verkkovuorovaikutus (computer-mediated communication) Välineitä:

Synkroninen vai asynkroninen? Synkroninen vuorovaikutus Synkroninen verbaalinen vuorovaikutus Välineet: Synkroninen tekstuaalinen vuorovaikutus Välineet: Asynkroninen vuorovaikutus Asynkroninen verbaalinen vuorovaikutus Välineet: Asynkroninen tekstuaalinen vuorovaikutus Välineet:

Tehtävä Miten edellä esitettyjä vuorovaikutusmuotoja voi hyödyntää opetuksessa? Miten edellä esitetyt vuorovaikutusmuodot voivat edistää oppimista?

Vuorovaikutusta tukevat verkkovälineet Helsingin yliopistossa Oppimisalustat BSCW Keskustelupalsta Blackboard Chat, keskustelupalsta, palautekansio Moodle Chat, keskustelupalsta, palautekansio Wiki Editointimahdollisuus, kommentointi Blogi kommentointi Adobe Connect Pro Chat, jaettu työpöytä, reaaliaikainen ääni ja kuva

Opetusmenetelmät Opetusmenetelmä on opetuksen toteuttamis- tai työtapa ja sen tulisi edistää oppijan oppimista Erilaisia opetusmenetelmiä 6a/ 6a/

Ryhmätehtävä Nimeä vähintään 8 erilaista opetusmenetelmää Valitkaa niistä 3 esiteltäväksi muille opiskelijoille? (parhaimmat, erikoisemmat, toimivimmat) Minkälaiseen yliopisto-opetukseen menetelmä soveltuu parhaiten? Mikä on opettajan ja opiskelijan rooli tässä opetusmenetelmässä Missä vuorovaikutusympäristössä näitä menetelmiä voi/kannattaa käyttää? Miten ryhmää voi hyödyntää näissä opetusmenetelmissä?

Verkkolukupiiri: Vuorovaikutuksen merkitys oppimisessa

Materiaali Arvaja, M. & Mäkitalo ‐ Siegl, K. (2006): Yhteisöllisen oppimisen kognitiiviset, sosiaaliset ja kontekstuaaliset tekijät: verkkovuorovaikutuksen näkökulma. Kirjassa Järvelä, S.; Häkkinen, P. & Lehtinen, E. Oppimisen teoria ja teknologian opetuskäyttö (s. 125 ‐ 146). WSOY Oppimateriaalit, Helsinki. Lindfors, E. (2009). Opitaanko verkossa keskustellen? Verkkojulkaisusta Joutsenvirta & Kukkonen (toim.). Sulautuvaa opetus monilla tavoilla ja menetelmillä. Osoite opetus.pdf

Repo ‐ Kaarento, S. & Levander, L. (2002): Oppimista edistävä vuorovaikutus. Kirjasta Lindblom ‐ Ylänne & Nevgi (toim.), Yliopisto ‐ ja korkeakouluopettajan käsikirja (s. 140 ‐ 170). Helsinki: WSOY. Lindblom ‐ Ylänne, Repo ‐ Kaarento & Nevgi (2002): Massa ‐ ja ryhmäopetuksen haasteet. Kirjassa Kirjasta Lindblom ‐ Ylänne & Nevgi (toim.), Yliopisto ‐ ja korkeakouluopettajan käsikirja (s. 203 ‐ 234). Helsinki: WSOY.