Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo Hyttinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sulautuva yliopisto-opetus (3 op) - pedagoginen kurssi jatko- opiskelijoille 4.11.2009 Taina Joutsenvirta Pedagoginen yliopistonlehtori Taina.joutsenvirta@helsinki.fi
2
Sisältö Kurssin esittely Tavoitteet, sisällöt ja aikataulu Sulautuva opetus Kokemuksia yliopisto-opetuksesta
3
Kurssiympäristöt Kurssin verkkosivut http://blogs.helsinki.fi/valt-sulop/ Lähitapaamiset Metsätalo U40, sali 27 Verkkoympäristönä Blacboard –oppimisympäristö http://blackboard.helsinki.fi
4
Haastattelu Parihaastattelu (2*5 min) Nimi Pääaine Jatkotutkimuksen aihe Mitä odotat kurssilta? Pari esittelee henkilön muulle ryhmälle
6
Sulautuva yliopisto-opetus 4.11.2009 Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija Taina.joutsenvirta@helsinki.fi
7
Mitä sulautuva opetus on?
8
Blended learning = Sulautuva opetus “Blended learning is the combination of instruction from historically separate models of teaching and learning: traditional F2F learning systems and distributed learning systems. It also emphasizes the central role for computer- based technologies in blended learning.” (Graham, 2006) Levonen, Joutsenvirta ja Parikka ovat kääntäneet termin blended learning sulautuvaksi opetukseksi (Levonen ym. 2005)
9
Vuorovaikutuksen sulautusta sulautuva opetus on opetus- ja vuorovaikutuskulttuurinen muutos vuorovaikutuksen sulautuksesta, siten että opetuksessa käytetään sopivin yhdistelmin kasvokkaista vuorovaikutusta eli luokkaopetusta, jossa voidaan hyödyntää sosiaalisen vuorovaikutuksen samanaikaisuutta verkkovuorovaikutusta, joka antaa aikaa ajatella Sulautus voidaan tehdä myös valitsemalla kummakin vuorovaikutusmuodon huonoimmat puolet (Graham 2006)
10
Menneisyys Erillään olevat ympäristöt Nykyisyys Kasvavassa määrin sulautuvia ympäristöjä Tulevaisuus Perinteinen kasvokkainen oppimisympäristö Tietokonevälitteinen oppimisympäristö Sulautuvat oppimisympäristöt (Graham 2006, 6)
11
Verkko toimintaympäristönä Opetus ja opiskelu ovat sosiaalisia tapahtumia. Silti opiskelijoiden rooli on usein ohjattu erittäin epäsosiaaliseksi. Opiskelijat usein nähdään kalvojen passiivisena katsojina ja luentojen kuulijoina. Sulautuvalla opetuksella voidaan tehostaa opiskelijoiden sosiaalisuutta. (Masie 2006, 25)
12
Sulautuvan opetuksen tasoja Aktiviteettien sulautus Kurssitason sulautus Graham 2006, 12
13
Aktiviteettitason sulautus Samanaikaisesti sekä kasvokkaista vuorovaikutusta sekä verkko-opetuksen elementtejä Verkkokeskustelua tietokoneluokassa Luennon yhteydessä opiskelijoiden esittämät kysymykset ja kommentit luennoitsijalle näkyvät chatissa
14
Kurssitason sulautus Yleisin sulautuksen muoto Kurssilla on toimintaa lähitapaamisissa ja verkkossa Verkkotoiminnan ja lähitoiminnan määrän suhdeluku Lähitoiminta 90%, verkkotoiminta 10% Lähitoiminta 5 %, verkkotoiminta 95%
15
Sulautuva yliopisto-opetus valtiotieteellisessä tiedekunnassa
16
HY:n opetuksen ja oppimisen kehittäminen 2007-2009 Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön hallinta on osa opettajien pedagogisia valmiuksia. HY:n opetuksen ja oppimisen kehittäminen 2007- 2009 HY:n opetuksen ja oppimisen kehittäminen 2007- 2009
17
Opetuksen ja oppimisen kehittäminen valtiotieteellisessä tiedekunnassa 2007-2009 Opetuksessa ja oppimisen arvioinnissa hyödynnetään verkkoa ja oppimisympäristöjä silloin, kun se on pedagogisesti tarkoituksenmukaista. Opettajien taitoja tuetaan koulutuksella sekä lähituella. Uusille opettajille järjestetään perehdyttämiskoulutusta, johon sisällytetään verkko-opetuksen perusteiden opastusta. http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/hallinto/kehittamisohj elma2007-2009.pdf http://www.valt.helsinki.fi/tiedekunta/hallinto/kehittamisohj elma2007-2009.pdf Opetuksen ja oppimisen kehittäminen valtiotieteellisessä tiedekunnassa 2007-2009 Opetuksen ja oppimisen kehittäminen valtiotieteellisessä tiedekunnassa 2007-2009
18
Tiedekunnan opetuksen mallintamista sulautuvan opetuksen tavoitteiden kautta 1. opetuksen mahdollistaminen, jolloin tavoitteena saavuttaa uusia opiskelijoita tai ylläpitää yhteyksiä opiskelijoihin verkkoperustaisten oppimisympäristöjen avulla 2. opetuksen tehostaminen, jolloin tietoverkkojen integroiminen osaksi opetusta pyrkii kehittämään opetuksen tasoa esim. vertaisvuorovaikutuksen avulla 3. opetuskäytäntöjen muuntaminen, toteuttaminen edellyttää useita merkittäviä muutoksia opetuksen toteuttamisessa, organisoinnissa ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa Levonen, Joutsenvirta & Parikka 2005; Graham 2006
19
Mahdollistava sulautus opetuksen mahdollistaminen, jolloin tavoitteena saavuttaa uusia opiskelijoita tai ylläpitää yhteyksiä opiskelijoihin verkkoperustaisten oppimisympäristöjen avulla Perinteinen seminaarimalli (lähitaapaamisissa keskustelua jonkin teeman ympärillä) Perinteiseen seminaarin yhdistetään oppimisympäristö (BSCW) jossa voi olla kurssikalenteri, jota voivat täyttää niin opiskelijat kuin opettajakin, kurssiin liittyvä materiaali ja linkit, opiskelijoiden harjoitus- ja seminaarityöt, opponoinnit, vapaamuotoista verkkokeskustelua
20
Opiskelijapalautetta Loistavaa kun ei jokaista harjoitustyötä tarvitse erikseen lähettää sähköpostilla, saatikka viedä laitokselle. Palautteen sai nopeasti ja keskustelufoorumit olivat mahdollisia (BSCW-kysely 2005)
21
Opetuksen tehostaminen opetuksen tehostaminen, jolloin tietoverkkojen integroiminen osaksi opetusta pyrkii kehittämään opetuksen tasoa esim. vertaisvuorovaikutuksen avulla Perinteiset harjoituskurssit (luennointia ja harjoitusten tekemistä ja esittämistä harjoitusten esittelytilaisuudessa) Harjoituksia voidaan tehostaa siten, että opiskelijat tuottavat ja jakavat harjoitusratkaisut kurssin verkkoalueella Moninaisten ratkaisuvaihtoehtojen havainnointi tehostaa oppimista
22
Esimerkkinä tilastotieteen metodikurssi kurssi perustuu luentoihin ja harjoitteluluihin Luento keskiviikkona Harjoitukset atk-luokassa torstaina Harjoitukset tallennetaan verkkoalueelle ennen maanantain esitystä Esitykset atk-luokassa maanantaina Verkkoalue on auki 24/7 koko kurssin ajan Kurssin jälkeen alue pysyy auki niin kauan kuin BSCW:n versio ei vaihdu Kurssin verkoalue rakentuu koko kurssin ajan opiskelijoiden toimesta Verkkoalueen materiaalina on omat ja muiden ratkomat harjoitustehtät
23
Palautetta Siinä oppii niistä omista virheistään ja siinä oppii niistä muiden ihmisten. Musta on ollut hirveen hyvä, että jotkut on laittanut ihan kysymyksiä sinne, jos niillä on jäänyt joku epäselväksi, kun ne on tehnyt, et ne ei ole varma onko tämä nyt oikein. Sitä ehkä itsekin havahtuu miettimään semmoisia asioita ja siinä oppii samalla. Et toisaalta minä kyllä tykkään tosta, että se on tälle porukalle ja et kaikki näkee sen.
24
Palautetta viikonlopun aikana saa ne yleensä tehtyä ja vie ne sinne BSCW-alueelle ja siinä sitten yleensä katon ennen niitä harjoitusten läpikäymistä miten muut on ratkaissut niitä tehtäviä ja vähän vertailee. Sen perusteella sitten pystyy paremmin siellä varsinaisessa tilaisuudessa, kun niitä katsotaan läpi, pysymään mukana, kun tietää vähän mitä itse on tehnyt ja mitä muut on tehnyt. … ehkä vähän informatiivisemmin esittää ne asiat, kun jos tekisi vaan itselleen niitä tehtäviä, niin ei välttämättä selittäisi kaikkia asioita.
25
Oppimista tehostavat tekijät Kurssi on esimerkki tehostavasta sulautuksesta. yhdessä tekeminen luokkahuoneessa harjoitusten jakaminen muille opiskelijoille verkkoalueella erilaisten näkökulmien ja ratkaisuvaihtoehtojen havaitseminen yhdessä keskustelu kasvokkaisessa tapaamisessa yhdessä oppiminen!
26
Muuntava sulautus opetuskäytäntöjen muuntaminen, toteuttaminen edellyttää useita merkittäviä muutoksia opetuksen toteuttamisessa, organisoinnissa ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa Muuntava sulautus voi olla verkkolukupiirit luentojen, artikkeleiden, kirjojen tai luentoäänitteiden pohjalta Blogikurssit Kurssit joissa lähiopetusta on karsittu ja verkkotyöskentelyä lisätty
27
Laadulliset menetelmät yhteiskuntatieteissä Laadulliset menetelmät yhteiskuntatieteissä - kurssi kurssin materiaalina luentoäänitteet, jotka oli tehty aidosta luentotilanteesta Luentojen kuuntelu ja niiden pohjalta keskustelu on jaksotettu kahden viikon jaksoihin opiskelijat keskustelevat itseohjautuvissa 8-10 hengen pienryhmissä keskustelu on pakollista Suoritus oppimispäiväkirjalla, vertaisarviointi Jokainen opiskelija arvioi omaa oppimispäiväkirjaansa sekä kahden muun opiskelijan oppimispäiväkirjaa annettujen kriteerien pohjaltakriteerien pohjalta
28
Palautetta Pelkkä luentojen live -kuuntelulla ei voi pohtia niin syvällisesti näitä asioita. Kun luennot ensin kuuntelee rauhassa, kelaa eteen ja taakse, tekee samalla muistiinpanoja tietokoneella ja sen jälkeen vielä keskustelee asiasta viisi päivää verkossa, niin on ihme, jos ei opi. Laadulliset menetelmät yhteiskuntatieteissä, syksy 2005
29
Johdatus sosiaalipsykologiaan Johdatus sosiaalipsykologiaan (syksy 2004 - 2008) Verkkokeskustelut olivat loistava lisä kurssisuoritukseen. Kirjallinen puheenvuoro pakotti miettimään kirjan ja luentojen sisältöä huolellisemmin, jotta pystyisi kommentoimaan toisten esittämiä ajatuksia ja kirjoittamaan omia ajatuksia. (Johdatus sosiaalipsykologiaan, syksy 2005) Luentonauhoitukset olivat todella hyviä. Jaksoin usein kuunnella nettiluentoja jopa paremmin kuin oikeita luentoja. Johdatus sosiaalipsykologiaan, syksy 2004
30
Verkkolukupiirit ja gradupiirit Lukupiiri suunnannäyttäjistä (kevät 2004) Lukupiiri suunnannäyttäjistä Maaseudun ihmisten arvot, asenteet, maailmankuvat ja identiteetit (kevät 2004, kevät 2005) Maaseudun ihmisten arvot, asenteet, maailmankuvat ja identiteetit Asenteet, stereotypiat ja sosiaaliset reprensetaatiot (syksy 2005, syksy 2006): verkkolukupiiri Asenteet, stereotypiat ja sosiaaliset reprensetaatiot Intia –kurssi (syksy 2006) Intia –kurssi
31
Weblogien käyttö oppimisympäristönä Advocacy and Empowerment –kurssi (sosnet) Advocacy and Empowerment Ympäristöpolitiikan filosofian -kurssi (käytännöllisen filosofian laitos). Ympäristöpolitiikan filosofian -kurssi
32
Lähi- ja verkko-opetus Sulautuva yliopisto-opetus, syksy 2007-2009 Yliopistopedaogiikka I, kevät 2009
33
Sulautuvan opetuksen välineitä ja tukipalveluja Tuetut välineet Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen kehittämistiimi Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen kehittämistiimi Opetusteknologiakeskus
34
Lähteet Graham, C. R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. Kirjassa C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing. Joutsenvirta, T. & Vehkalahti, K. (2005): Opiskelijoiden näkemyksiä sulautuvasta opetuksesta. Piirtoheitin 2/2005. http://www.valt.helsinki.fi/piirtoheitin http://www.valt.helsinki.fi/piirtoheitin
35
Lähteet Levonen, Joutsenvirta & Parikka (2005): Blended Learning - Katsaus sulautuvaan yliopisto-opetukseen Piirtoheitin 2/2005. http://www.valt.helsinki.fi/piirtoheitinhttp://www.valt.helsinki.fi/piirtoheitin Masie, E. (2006): The Blended Learning Imperative. Kirjassa C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing. Ross, B. & Gage, K. (2006): Global Perspectives on Blended Learning. Kirjassa C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. San Francisco, CA: Pfeiffer Publishing.
36
Verkkojakson tehtävät
37
Opetus yliopistossa
38
Opetuskokemukset ja oppiminen Pohdi parasta ja huonointa kurssia / luentoa / seminaaria jossa olet ollut ja kirjaa se ylös Mikä siinä onnistui / meni pieleen Mikä kurssissa vaikutti oppimiseesi
39
Keskustele kolmen hengen ryhmässä kokemusten Samankaltaisuuksista Erilaisuuksista Parannusehdotuksia huonon kurssin organisointiin opetukseen opiskeluun Valitkaa kurssiesimerkki, jonka esittelette koko ryhmälle
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.