Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta."— Esityksen transkriptio:

1 Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta

2 Opetuksen muuttuva mediaympäristö Taina Joutsenvirta 9.00-9.30 Vuorovaikutus verkossa (esimerkkejä) Sari Koski-Kotiranta 9.30-10.15 Tauko 10.15-10.30 Kansainvälisiä tuulahduksia verkko-opetukseen ja opettajien koulutukseen Raimo Parikka Taina Joutsenvirta 10.30-11.30 Verkko-oppiminen ja sosiaaliset representaatiot Timo Harmo 11.30-12.00

3 Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja.

4 Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko- opetuksena.

5 Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia.

6 Opetuksen tarjoajat strategian toimeenpanon toteuttaminen vaatii keskustelua laitoksilla, koska opetus ja sen suunnittelu tapahtuu laitoksilla yksittäiset opettajat toteuttavat opetuksen kiinnostus kohdistuu kysymykseen: Onko verkon käytöstä opetuksessa mitään hyötyä?

7 Oppimisnäkemys vai oppimiskäsitys oppimisnäkemys tieteellinen teoria, jolla selitetään oppimista pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen taustalla erilaiset ihmis- ja tietokäsitykset (esim. empirismi, konstruktivismi)empirismi konstruktivismi oppimiskäsitys yksilön oma henkilökohtainen käsitys siitä mitä oppiminen on

8 Empirismi perinteinen behaviorismiin perustuva näkemys oppimisesta ainoastaan ulkoisia muutoksia voidaan havainnoida osaamisen arviointi annettujen vastausten perusteella tai tarkkailemalla suoritusta oppiminen alhaalta ylöspäin, pienistä yksityiskohdista monimutkaisempiin edeten takaisin

9 Konstruktivismi oppiminen aktiivista tiedon rakentamisprosessia painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oppiminen liittyy todelliseen tilanteeseen, toimintaan oppiminen on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä itseohjautuvia oman oppimisprosessin ohjaamisen taidot ovat tärkeitä takaisin

10 Opetuksen muutos usko opettamisesta tiedon siirtona opettajalta opiskelijalle on vähentynyt kognitiivisen psykologian ja konstruktiivisen oppimisnäkemyksen mukaan opettajan tehtävänä opetuksen suunnittelun sijasta oppimisympäristön luominen oppimisympäristö on opettajan, opiskelijoiden, opiskeltavan aiheen ja opetusmenetelmän muodostama kokonaisuus (Lindblom-Ylänne & Nevgi)

11 Oppimisympäristöt opettajakeskeiset oppimisympäristöt opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt

12 Opettajakeskeiset oppimisympäristöt opettaja ”johtaa” opiskelua asettaa tavoitteet suunnittelee itsenäisesti kurssin sisällön suunnittelee oppimisen arviointitavan käsitys opettamisesta tiedon esittämisenä ja siirtämisenä esim. massaluennot opiskelijoiden pieni määrä ei tee oppimisympäristöstä opiskelijakeskeistä takaisin

13 Opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt suunnittelevat yhdessä opettajan kanssa kurssin sisällön arviointitavan oppimistavoitteiden asettamisen opettaminen on opiskelijoiden tukemista opettaja ei kerro tietoa vaan opiskelijalla aktiivinen rooli oppimisprosessissa ja tiedon rakentamisessa takaisin

14 Virtuaaliset oppimisympäristöt opetuksessa ja opiskelussa hyödyn- netään internet –teknologiaa www, sähköpostia, chattia, tiedostonsiirtoja ym. teknologia ei määritä miten opetus tapahtuu opetus virtuaalisessa oppimisympä- ristössä voi olla joko opettajakeskeistä ja/tai opiskelijakeskeisiä

15 Verkkoa hyödyntävä kurssi kurssin pysyvä materiaali verkossa verkko-oppimateriaali opiskeluohjeet luentorungot linkit kurssikohtaisesti vaihtuva osa opetusprosessi verkkokeskustelut opiskelijoiden tuotokset opettajan palautteet

16 Verkkoa voi hyödyntää perinteisesti modernisti

17 Perinteiset verkkokurssit itseopiskelukurssit nojaavat ennalta valmistettuun oppimateriaaliin lisänä voi olla interaktiivisia osia (monivalintakysymyksiä, opiskelijoiden vuorovaikutukseen käytettävä keskustelupalsta tai chat) opettaja tavattavissa tiettynä aikana verkossa opettajan ongelmana materiaalin tuottaminen takaisin

18 Modernit verkkokurssit opiskelu opiskelijakeskeistä ryhmätyöskentelyä ja tekemällä oppimista ryhmät tuottavat omaa materiaalia verkko vain työskentely- ja/tai julkaisualusta oppimateriaali kirjoissa tai internetissä suoritus voi koostua useasta pienestä ryhmätyöstä

19 Moderni verkkokurssi aikataulutus on erittäin tärkeä verkkokeskustelujen ajat ja ohjeet täsmällisesti töiden palautusaikataulu paikasta riippumatonta työskentelyä ei ajasta takaisin

20 Kurssialustat itse rakennettu alusta oppimateriaali www-sivuilla sähköpostilista yhteydenpitoon ja ilmoituksiin news tai muu verkkokeskustelualusta

21 ”Valmiit” oppimisalustat yliopistolla on kaksi tuettua oppimisalustaa WebCT BSCW tuettu merkitsee palvelinta ylläpidetään ja huolletaan järjestetään koulutusta oppimisalustan käytöstä

22 WebCT (Web Course Tools) soveltuu etäopiskeluun oppimateriaalikeskeiseen opiskeluun kurssille valitaan työkalupakista tarvittavat välineet (keskusteluryhmä, chat, piirtotaulu, tehtävät, kalenteri, ryhmäkansiot ym. opettaja (tai hallinnoija) rakentaa kurssin sekä hoitaa opiskelijahallinnon takaisin

23 BSCW (Basic Support for Cooperative Work) opiskelijakeskeiseen opiskeluun yhteinen, jaettu työtila joka soveltuu tekstin tuottamiseen ryhmissä toisten töiden kommentointiin muiden töistä keskusteluun yksin tuotettuja seminaaritöiden jakoalustaksi joustava: opiskelijat voivat itse luoda uusia kansioita, kutsua osallistujia ym. ryhmäkalenteri takaisin

24 Onko välineellä väliä? eri ohjelmistot mahdollistavat eri lailla opiskelijan aktiivisen toiminnan jos tarkoituksena on siirtää tietoa opettajalta opiskelijalle siinä voi käyttää esim. opettajan tuottamia www-sivuja jos tarkoituksena on, että opiskelija tuottaa itse aktiivisesti materiaalia on käytännöllisempää käyttää BSCW:tä

25 Esityksen pohjana oleva kirjallisuus Lindblom-Ylänne S ja Nevgi A (2003) Yliopisto- ja koerkeakouluopettajan käsikirja


Lataa ppt "Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google