Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAleksi Myllymäki Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta
2
Opetuksen muuttuva mediaympäristö Taina Joutsenvirta 9.00-9.30 Vuorovaikutus verkossa (esimerkkejä) Sari Koski-Kotiranta 9.30-10.15 Tauko 10.15-10.30 Kansainvälisiä tuulahduksia verkko-opetukseen ja opettajien koulutukseen Raimo Parikka Taina Joutsenvirta 10.30-11.30 Verkko-oppiminen ja sosiaaliset representaatiot Timo Harmo 11.30-12.00
3
Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Vuonna 2006 Helsingin yliopisto on kansainvälisesti tunnustettu, maamme johtava yliopistotason verkkokurssien ja tukipalveluiden tuottaja. Suomen virtuaaliyliopiston tarjonnasta yli kolmasosa on Helsingin yliopiston tuottamia kursseja.
4
Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään laajasti Helsingin yliopiston tutkimuksessa, opetuksessa ja opiskelussa. Kolmasosa yliopiston opinnoista on toteutettu monimuotoisena verkko- opetuksena.
5
Virtuaaliyliopistostrategian visio vuodelle 2006 Helsingin yliopiston tuottamille kursseille on tunnusomaista korkeatasoinen pedagoginen osaaminen, tieteenalan suvereeni hallinta ja laadukas tekninen toteutus, mikä tekee niistä opiskelijoiden ja opettajien suosimia.
6
Opetuksen tarjoajat strategian toimeenpanon toteuttaminen vaatii keskustelua laitoksilla, koska opetus ja sen suunnittelu tapahtuu laitoksilla yksittäiset opettajat toteuttavat opetuksen kiinnostus kohdistuu kysymykseen: Onko verkon käytöstä opetuksessa mitään hyötyä?
7
Oppimisnäkemys vai oppimiskäsitys oppimisnäkemys tieteellinen teoria, jolla selitetään oppimista pohjautuu tieteelliseen tutkimukseen taustalla erilaiset ihmis- ja tietokäsitykset (esim. empirismi, konstruktivismi)empirismi konstruktivismi oppimiskäsitys yksilön oma henkilökohtainen käsitys siitä mitä oppiminen on
8
Empirismi perinteinen behaviorismiin perustuva näkemys oppimisesta ainoastaan ulkoisia muutoksia voidaan havainnoida osaamisen arviointi annettujen vastausten perusteella tai tarkkailemalla suoritusta oppiminen alhaalta ylöspäin, pienistä yksityiskohdista monimutkaisempiin edeten takaisin
9
Konstruktivismi oppiminen aktiivista tiedon rakentamisprosessia painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oppiminen liittyy todelliseen tilanteeseen, toimintaan oppiminen on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä itseohjautuvia oman oppimisprosessin ohjaamisen taidot ovat tärkeitä takaisin
10
Opetuksen muutos usko opettamisesta tiedon siirtona opettajalta opiskelijalle on vähentynyt kognitiivisen psykologian ja konstruktiivisen oppimisnäkemyksen mukaan opettajan tehtävänä opetuksen suunnittelun sijasta oppimisympäristön luominen oppimisympäristö on opettajan, opiskelijoiden, opiskeltavan aiheen ja opetusmenetelmän muodostama kokonaisuus (Lindblom-Ylänne & Nevgi)
11
Oppimisympäristöt opettajakeskeiset oppimisympäristöt opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt
12
Opettajakeskeiset oppimisympäristöt opettaja ”johtaa” opiskelua asettaa tavoitteet suunnittelee itsenäisesti kurssin sisällön suunnittelee oppimisen arviointitavan käsitys opettamisesta tiedon esittämisenä ja siirtämisenä esim. massaluennot opiskelijoiden pieni määrä ei tee oppimisympäristöstä opiskelijakeskeistä takaisin
13
Opiskelijakeskeiset oppimisympäristöt suunnittelevat yhdessä opettajan kanssa kurssin sisällön arviointitavan oppimistavoitteiden asettamisen opettaminen on opiskelijoiden tukemista opettaja ei kerro tietoa vaan opiskelijalla aktiivinen rooli oppimisprosessissa ja tiedon rakentamisessa takaisin
14
Virtuaaliset oppimisympäristöt opetuksessa ja opiskelussa hyödyn- netään internet –teknologiaa www, sähköpostia, chattia, tiedostonsiirtoja ym. teknologia ei määritä miten opetus tapahtuu opetus virtuaalisessa oppimisympä- ristössä voi olla joko opettajakeskeistä ja/tai opiskelijakeskeisiä
15
Verkkoa hyödyntävä kurssi kurssin pysyvä materiaali verkossa verkko-oppimateriaali opiskeluohjeet luentorungot linkit kurssikohtaisesti vaihtuva osa opetusprosessi verkkokeskustelut opiskelijoiden tuotokset opettajan palautteet
16
Verkkoa voi hyödyntää perinteisesti modernisti
17
Perinteiset verkkokurssit itseopiskelukurssit nojaavat ennalta valmistettuun oppimateriaaliin lisänä voi olla interaktiivisia osia (monivalintakysymyksiä, opiskelijoiden vuorovaikutukseen käytettävä keskustelupalsta tai chat) opettaja tavattavissa tiettynä aikana verkossa opettajan ongelmana materiaalin tuottaminen takaisin
18
Modernit verkkokurssit opiskelu opiskelijakeskeistä ryhmätyöskentelyä ja tekemällä oppimista ryhmät tuottavat omaa materiaalia verkko vain työskentely- ja/tai julkaisualusta oppimateriaali kirjoissa tai internetissä suoritus voi koostua useasta pienestä ryhmätyöstä
19
Moderni verkkokurssi aikataulutus on erittäin tärkeä verkkokeskustelujen ajat ja ohjeet täsmällisesti töiden palautusaikataulu paikasta riippumatonta työskentelyä ei ajasta takaisin
20
Kurssialustat itse rakennettu alusta oppimateriaali www-sivuilla sähköpostilista yhteydenpitoon ja ilmoituksiin news tai muu verkkokeskustelualusta
21
”Valmiit” oppimisalustat yliopistolla on kaksi tuettua oppimisalustaa WebCT BSCW tuettu merkitsee palvelinta ylläpidetään ja huolletaan järjestetään koulutusta oppimisalustan käytöstä
22
WebCT (Web Course Tools) soveltuu etäopiskeluun oppimateriaalikeskeiseen opiskeluun kurssille valitaan työkalupakista tarvittavat välineet (keskusteluryhmä, chat, piirtotaulu, tehtävät, kalenteri, ryhmäkansiot ym. opettaja (tai hallinnoija) rakentaa kurssin sekä hoitaa opiskelijahallinnon takaisin
23
BSCW (Basic Support for Cooperative Work) opiskelijakeskeiseen opiskeluun yhteinen, jaettu työtila joka soveltuu tekstin tuottamiseen ryhmissä toisten töiden kommentointiin muiden töistä keskusteluun yksin tuotettuja seminaaritöiden jakoalustaksi joustava: opiskelijat voivat itse luoda uusia kansioita, kutsua osallistujia ym. ryhmäkalenteri takaisin
24
Onko välineellä väliä? eri ohjelmistot mahdollistavat eri lailla opiskelijan aktiivisen toiminnan jos tarkoituksena on siirtää tietoa opettajalta opiskelijalle siinä voi käyttää esim. opettajan tuottamia www-sivuja jos tarkoituksena on, että opiskelija tuottaa itse aktiivisesti materiaalia on käytännöllisempää käyttää BSCW:tä
25
Esityksen pohjana oleva kirjallisuus Lindblom-Ylänne S ja Nevgi A (2003) Yliopisto- ja koerkeakouluopettajan käsikirja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.