Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus Annukka Tapani
ARVIOINTIPARTNERIT JA ARVIOINNIN FOKUS Vertaisarvioitsijana Turun ammattikorkeakoulu Arvioinnin fokus: opiskelijatutoroinnin toimivuus 1.Opettaja- ja opiskelijatutorien yhteistyön toimivuus tutorointimallin eri vaiheissa 2.Opiskelijatutorkoulutuksen merkitys ja tuki opiskelijatutorin kasvussa kohti ”hyvää tutoria” ja yhteiskunnallista toimijaa
HYVÄ TUTOR = HYVÄ KANSALAISVAIKUTTAJA ? Taustalla Tutorointimallin arviointi (tammikuu 2006) Hyvän tutorin kriteerit: Vuorovaikutustaidot, opintojen edistyminen / jatkuminen, motivaatio ja sitoutuminen Tutoroinnin tavoitteena itsenäinen ja vastuunsa kantava opiskelija Tutorointiprosessin avulla valmennetaan opiskelijoita toimimaan korkeakoulun ja yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä
PROSESSI Arvioinnin vaiheet MilloinSAMK: Kuka arvioi / tekee MilloinTuAMK: Kuka arvioi / tekee
ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 1/2 Itsearviointi kohdentui –tutoroinnin suunnittelu- ja koulutusvaiheeseen –valintakoevaiheeseen –opiskelemaan hyväksymisvaiheeseen ja –opiskelun aloitusvaiheeseen sekä –opiskelijatutorkoulutukseen Joka vaiheesta kuvattiin opettaja- ja opiskelijanäkökulmasta nykytila, kehittämiskohteet ja hyvät käytänteet
ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 2/2 Opiskelijoiden kommentit: heitä ja heidän ideoitaan pitäisi kuunnella enemmän tahto kasvaa kohti yhteiskuntavaikuttajaa, onko ”tilaa”? Opiskelijat arvostavat sitä, että opettajat näkevät heidän roolinsa tärkeänä –esimerkkeinä (valintakoevaihe) –vertaisina tiedonvälittäjinä (hyväksymisvaihe) ja –ohjauksen toimijoina (aloitusvaihe) arvostuksen ja kannustuksen kautta kohti kasvua
OPPIMISESTA, 1/2 Käsitteet, terminologia: mistä puhutaan, kun puhutaan tu(u)toroinnista Mitä arvioidaan, kun arvioidaan tutorointia? Meillä malli, teillä … Sisäistä oppimista (mallin arviointi pohjalla) ”Kiva päästä näkemään toisten käytäntöjä” – plussat vertaisuudelle!
OPPIMISESTA, 2/2 Ongelmista oppimista: –Ei vastuunkantajia? –Mutta toisaalta löytynyt uusia innokkaita tekijöitä! Itsearviointiraportin laatijan oppimisesta: –Kielellisyyden merkitys: miten kuvata lyhyesti, ytimekkäästi ja kuitenkin sisällöllisesti –Rajaus!