Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
PRIIMA -kehittämispäivä
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
S2-tiimin muistiinpanot
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Korkeakouluopiskelija yhteis- kunnallisena toimijana tiimi: PirAMK, SeAMK, VAMK Taru Kiuru
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Työpaikkakouluttajan ABC
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Kohti Ohjaamoa 2 Ryhmäkeskustelut
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
NUORISO ON YHTEISKUNNAN TÄRKEIN VOIMAVARA - Rotary Youth Leadership Awards Suomen Rotary © 2012.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Osaamisen näytön prosessi
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Arviointi voi olla luonteeltaan
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Esityksen transkriptio:

Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus Annukka Tapani

ARVIOINTIPARTNERIT JA ARVIOINNIN FOKUS Vertaisarvioitsijana Turun ammattikorkeakoulu Arvioinnin fokus: opiskelijatutoroinnin toimivuus 1.Opettaja- ja opiskelijatutorien yhteistyön toimivuus tutorointimallin eri vaiheissa 2.Opiskelijatutorkoulutuksen merkitys ja tuki opiskelijatutorin kasvussa kohti ”hyvää tutoria” ja yhteiskunnallista toimijaa

HYVÄ TUTOR = HYVÄ KANSALAISVAIKUTTAJA ? Taustalla Tutorointimallin arviointi (tammikuu 2006) Hyvän tutorin kriteerit: Vuorovaikutustaidot, opintojen edistyminen / jatkuminen, motivaatio ja sitoutuminen Tutoroinnin tavoitteena itsenäinen ja vastuunsa kantava opiskelija Tutorointiprosessin avulla valmennetaan opiskelijoita toimimaan korkeakoulun ja yhteiskunnan aktiivisena jäsenenä

PROSESSI Arvioinnin vaiheet MilloinSAMK: Kuka arvioi / tekee MilloinTuAMK: Kuka arvioi / tekee

ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 1/2 Itsearviointi kohdentui –tutoroinnin suunnittelu- ja koulutusvaiheeseen –valintakoevaiheeseen –opiskelemaan hyväksymisvaiheeseen ja –opiskelun aloitusvaiheeseen sekä –opiskelijatutorkoulutukseen Joka vaiheesta kuvattiin opettaja- ja opiskelijanäkökulmasta nykytila, kehittämiskohteet ja hyvät käytänteet

ITSEARVIOINNIN TULOKSESTA, 2/2 Opiskelijoiden kommentit: heitä ja heidän ideoitaan pitäisi kuunnella enemmän  tahto kasvaa kohti yhteiskuntavaikuttajaa, onko ”tilaa”? Opiskelijat arvostavat sitä, että opettajat näkevät heidän roolinsa tärkeänä –esimerkkeinä (valintakoevaihe) –vertaisina tiedonvälittäjinä (hyväksymisvaihe) ja –ohjauksen toimijoina (aloitusvaihe)  arvostuksen ja kannustuksen kautta kohti kasvua

OPPIMISESTA, 1/2 Käsitteet, terminologia: mistä puhutaan, kun puhutaan tu(u)toroinnista Mitä arvioidaan, kun arvioidaan tutorointia? Meillä malli, teillä … Sisäistä oppimista (mallin arviointi pohjalla) ”Kiva päästä näkemään toisten käytäntöjä” – plussat vertaisuudelle!

OPPIMISESTA, 2/2 Ongelmista oppimista: –Ei vastuunkantajia? –Mutta toisaalta löytynyt uusia innokkaita tekijöitä! Itsearviointiraportin laatijan oppimisesta: –Kielellisyyden merkitys: miten kuvata lyhyesti, ytimekkäästi ja kuitenkin sisällöllisesti –Rajaus!