Arviointitaksonomiat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Advertisements

Opiskelijan arviointi työpaikalla
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Hyvä filosofinen essee
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Arviointitaksonomiat
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Oppimisen arviointikriteerit näkyviksi Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
SÄHKÖISEN YO-KOKEEN RAKENNE FYSIIKASSA JA KEMIASSA
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
SOLO-malli arviointitaksonomiana
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkielman teko-ohjeet
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Mikä on elämänkatsomus?
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Maantieteen preppaus.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Arvioinnista arkipäivää
Volitioprosessi, tahdon!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Arviointitaksonomiat Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Taksonomioiden taustaa Nykyaikaisessa oppimiskäsityksessä korostetaan monipuolisia valmiuksia → tarvitaan keinoja arvioida oppimisen/osaamisen astetta abstraktilla tasolla, joka on jossain määrin riippumaton oppimisen sisällöstä. Ts. kun oppimiskäsitys irtautuu ajatuksesta painaa asioita mieleensä ja sitten osoittaa se pystymällä uudelleen tuottamaan opittu, pitää myös arvioinnin muuttua. Uusin käsite lienee PISA-tutkimuksessa kehitetty ”literacy” (lukutaito), joka on PISAn aihealueista (lukeminen/kirjoittaminen (kieli), matematiikka ja luonnontiede) laajentunut myös katsomusaineisiin (kv. tutkimuksessa usein ”religious literacy” Suomessa neutraalimmin ”katsomuksellinen lukutaito”).

Bloom Arviointitaksonomioiden klassikko on Bloom (1956). Bloom erottelee oppimisen/osaamisen 3 alueeseen: Psykomotoriseen Affektiiviseen Kognitiiviseen Katsomusaineiden kontekstissa nykyään käytetympi kolmijako lienee: Tiedot Taidot Asenteet Bloomin taksonomian käytössä esim. YTL:n linjauksissa keskitytään vain kognitiiviseen ja se antaa kognitiivisen puolen taidoista monipuolisen kuvan.

Bloom psykomotorisesta osaamisesta (muunneltu) Havainto: Kyky hyödyntää aistiärsykkeitä motorisissa toiminnoissa (Pöytätennis (PT): silmän ja käden alustava koordinaatio: yrittää lyödä palloa sen pompattua kerran). Toimintavalmius: Pystyy aloittamaan toiminnan (PT: osuu (toisinaan, mielekkästä asennosta) palloon). Ohjautunut reaktio: Pystyy tuottamaan/toistamaan ohjeistetun prosessin (PT: pystyy ohjattuna tuottamaan halutun kierrelyönnin). Toimintamekanismi: Pystyy mekaanisesti tuottamaan halutun prosessin (PT: pystyy tuottamaan haluttuihin kierrelyönteihin liittyvät kokonaiset liikesarjat).

Psykomotorinen (jatkoa) Ulkoinen kyky: Pystyy tuottamaan asianmukaisen prosessin vastauksena haasteeseen (PT: pystyy aidossa tilanteessa tuottamaan kierrelyönnin). Mukautus: Pystyy käyttämään opittuja taitoja asianmukaisesti todellisessa tilanteessa (PT: pystyy käyttämään monipuolista lyöntivalikoimaan pelitilanteeseen sopivalla tavalla). Luovuus: Pystyy tuottamaan luovasti haasteen mukaisia uusia toimintoja (PT: pystyy tuottamaan uudenlaisia lyöntejä tai lyöntisovelluksia).

Affektiivinen/asenteet Vastaanotto: Ottaa vastaan (tarkkaavaisuuden suuntaaminen). Responssi: Osallistuu oppimisprosessiin. Arvottaminen: Liittää arvostuksia entiteetteihin ja asiantiloihin. Yhdisteleminen: Suhteuttaa arvoja ja tosiseikkoja omiin sisäisiin malleihinsa. Luonnehtiminen: Hahmottaa arvojen ja arvostusten vaikutuksen omaan toimintaansa.

Kognitiivinen osa-alue Psykomotorinen osaaminen ei ole lukuaineiden opetuksessa ole yleensä arvioinnin kohteena, sen sijaan vaikeasti hahmotettavat oppimisvaikeudet voivat usein liittyä sen tyyppisiin asioihin. Koulun yleisen kasvatustehtävän kannalta affektiivinen oppiminen/osaaminen on olennaista. Sen arvioiminen on erittäin haasteellista, koska ehdoton sääntö on, että oppilaan yksityisyyden (temperamentti ym.) alueelle arviointi ei saa mennä. Toisaalta arvo- ja asennekasvatuksen ja siten katsomusaineiden arviointia on (lähes?) mahdotonta ilman tätä. Bloomin taksonomiasta puhuttaessa viitataankin usein vain kognitiivisen osa-alueen luokitteluun, mikä ei lukiossa ole niin iso ongelma kuin perusopetuksessa.

Bloomin taksonomia (prof .Tirri) TASO PAINOPISTE TAVOITE VERBIT 1 TIETO Tunnistaminen ja toistaminen Tietämisen osoittaminen Luettele, toista, kuvaile, määrittele, tunnista,  otsikoi 2 YMMÄRRYS Tiedon merkitys ja tarkoitus Ymmärtämisen osoittaminen Selitä, kuvaa, tiivistä tulkitse, laajenna,  muokkaa, mittaa 3 SOVELLUS Tiedon käyttäminen uusissa tilanteissa Soveltamisen osoittaminen  Havainnollista, sovella, käytä, löydä ratkaisuja, suoriudu, ratkaise,  valitse keinot 4 ANALYYSI Tiedon jakaminen osiin ja luokittelu  Olennaisen tiedon, osaamisen, taitamisen osoittaminen Analysoi, debatoi, erottele, yleistä, tee johtopäätöksiä, jäsennä, päättele 5 SYNTEESI Luovien, omaperäisten ratkaisujen esittäminen Yhteenvetojen, kokonaisuuksien luominen Luo, suunnittele, tuota, yhdistele 6 ARVIOINTI Tiedon arviointiin soveltuvien kriteerien kehittäminen ja luominen Kriittisen ajattelun taitojen osoittaminen Vertaile, valitse, arvioi,päättele, kontrastoi,  kehitä kriteerit, arvostele

Luo, muodostaa Arvioi, vertailee OPPIMI-SEN TASOT Analysoi, päättelee Soveltaa, ratkaisee, kokeilee Ymmärtää, käsittää, määrittelee Muistaa, tietää, tunnistaa AIKA / EDISTYMINEN Kuvio. Bloomin taksonomia (prof. Tirri)

Uusi versio Vaikka prof. Tirrin ensimmäisen dian taulukossa esiintyvät traditionaaliset Bloomin termit, hän on vaihtanut jälkimmäisessä diassa modernimpaan muotoiluun. Uudessa Anderson–Krathwohl (2001) muotoilussa osa vanhan taksonomian terminologisista ongelmista on korjattu (esim. termin ’knowledge’ käyttö). Samalla on siirrytty käyttämään kuvauksissa substantiivien sijaan verbejä, joka korostaa prosesseja ja on usein käytännön arviointiin paremmin sopivaa. Sisällöllisesti merkittävin muutos on se, että kaksi ylintä luokkaa on vaihtanut paikkaa. Internetistä löytyy valtavasti kuvallista ja tekstuaalista materiaalia Bloomin taksonomioista.

© YTL

sovella Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

Taksonomiat ja käytännön arviointi Taksonomioita on hyvin monia (esim. uutta versiota esittelevät Anderson & al. (2001) mainitsevat n. 20 muuta). Taksonomiat voivat tähdätä psykologisin termein hieman erilaisiin asioihin (opittu lopputulos, taito, ajattelun taso jne.), mutta näissä oppimisteoreettisissa malleissa on yleisesti ottaen kysymys oppimisprosessin toteutumisen jälkeisestä mitattavasta osaamisesta → tärkeitä oppilasarvioinnin välineitä. Filosofisesti ajattelun tasojen luokittelua voi kyseenalaistaa (niin kuin useita muitakin psykologian vastaavia malleja).

Taksonomiat ja käytännön arviointi YTL on 17.1.2014 sitoutunut Bloomin taksonomiaan yo-reaalin kaikkien kokeiden arvioinneissa ja tehtävätyyppien luokittelussa. Kaikissa aineissa pitää olla osaamisen eri tasoille ensisijaisesti tähtääviä tehtäviä. Niitä on syytä olla myös lukioiden kurssikokeissa ja vastaavissa. Sähköisten yo-kokeiden rakenne on vahvistettu Anderson – Krathwohl version mukaiseksi.

Tehtävätyyppejä reaaliaineiden sähköisessä kokeessa Moduulien määrä voi vaihdella eri koekerroilla ja eri aineiden kokeissa perusrakenteen ja kokonaispistemäärän pysyessä vakiona. Moduulien sisällä voi olla valinnaisuutta esimerkiksi valinnaisia määrittely-tehtäviä tai valinnaisia sovellustehtäviä. Kokonaispistemäärä kaikissa reaaliaineissa 120 A tai B tai molemmat Muunnos Vertailu Määrittely Selitys Perustelu Yhdistely Monivalinta Väittämä Arviointi Sovellus Kehittäminen A B C D C ja D Analysointi Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

Mahdollisia reaaliaineiden koerakenteita Analysointi Väittämä Arviointi Yhdistely Monivalinta Vertailu Kehittäminen Määrittely Sovellus Perustelu Koe1 Koe2 Koe3 Koe4 https://digabi.fi/kokeet/esimerkkitehtavat/ Eero Salmenkivi Ylioppilastutkinnon sähköistyminen 11.11.2014

SOLO-malli SOLO-mallin nimi tulee mallin englanninkielisen nimen alkukirjaimista: Structure of the Observed Learning Outcome. Vaikka Bloomin taksonomia on kasvatustieteessä klassikko ja sen luokat on eksplisiittisesti mainittu myös esimerkiksi YTL:n filosofian ja ET:n arvosteluohjeissa, niissä ja yleisemminkin suomalaisessa ET:n ja filsofian arvioinnissa on enemmän painotettu SOLO-mallia.

SOLO-taksonomia (prof SOLO-taksonomia (prof. Tirri) Structure of the Observed Learning Outcome Esirakenteinen: ei asiaa koskevaa tietoa, epäjohdonmukainen vastaus, väärä vastaus kysymykseen Yksirakenteinen: vastaus kysymykseen, mutta vain yksinkertaisimmat ja ilmeisimmät yhteydet tunnistettu Monirakenteinen: luettelomainen vastaus, paljon oikeita käsitteitä, mutta käsitteiden välistä yhteyttä ei kuvata Suhteutettu vastaus: tietolähteitä ja asioita vertaileva vastaus, vastauksesta selviää käsitteiden välinen yhteys Kehittyvä abstrakti taso: monipuolista induktiota ja deduktiota, tiedon yhteyksien taitavaa hahmottamista, hypoteesien ja yleistysten kuvailua (Biggs & Collis, 1982; 1989; Biggs 1999, Biggs 2003 )

Kommentteja taksonomioista (erityisesti filosofian ja ET:n arvioinnin näkökulmasta) Taksonomiat ovat yleisiä välineitä vastauksen arvioimiseen ja niiden soveltamisen ei tule olla mekaanista. YTL:n ainereaalin mallikokeen ohjeistuksessa mainitaan kuitenkin eksiplisiittisesti SOLO-malli ja Bloomin tasot (Bloomin nimeä mainitsematta ), asettamatta niitä varsinaisesti järjestykseen. Kahden eri taksonomian yhdistäminen filosofian ja ET:n ainereaalin pisteytysohjeissa on kasvatustieteellisesti melko ainutlaatuista.

Taksonomioiden ristiintaulukointi Taksonomioiden yhdistäminen herättää ajatuksen niiden ristiintaulukoinnista, jota voisi käyttää opettajan apuna arvioinnissa. Varsinkin aloittavalle opettajalle katsomus- ja humanistisissa aineissa tästä voi olla apua. Etelä-Korean kautta YK-kouluun New Yorkiin siirtynyt Tikkurilan lukion entinen lehtori (ja ohjaava opettaja) Johan Autio on toteuttanut tämän (ks. tarkemmin Honkala & Salmenkivi (toim.) Hyvän opetamisen kaksi vuosikymmentä, FETO, 2005, 172–173).

FILOSOFIAN ARVIOINTIKRITEERIT (Johan Auto) Jatkettu abstrahointi Bloom Solo Jatkettu abstrahointi Suhteutettu vastaus Monistruktuurinen Yksistruktuurinen Esistruktuurinen   Kriteeri A: Tieto 10-9 pistettä 8-7 pistettä 6-5 pistettä 4-3 pistettä 2-1 pistettä 0 pist pist. Kuvaus: Kuinka hyvin essee käyttää asian käsittelyyn sopivia teorioita ja käsitteitä? Esseessä esitetään oikeita ja olennaisia faktatietoja Esseessä käytetään olennaisia käsitteitä oikein ja tavalla … Essee esittää enimmäkseen oikeita ja olennaisia faktat:a, … Essee käyttää enimmäk-seen olennaisia käs:itä oikein Essee esittää joitakin oikeita ja olennaisia faktatietoja ja joitakin olennaisia käsitteitä. Essee esittää faktatietoja, mutta osa niistä voi olla virheellisiä tai epäolen. Käsitt:den käyttö epätarkkaa. Essee esittää jonkin olenn.faktatiedon. Ei käytä olenn. kä:itä tai käyttää niitä väärin. Essee ei ole saavuttanut tasoa 1. /10 Kriteeri B: Ymmärtäminen Kuvaus:Kuinka hyvin essee osoittaa kysymyksen olennaisen ytimen ja olennaiset asia- ja merkitysyhteydet? Essee osoittaa kysymyksen olennaisen ytimen, ilmaisee olennaiset merkitysyhteydet, suhteuttaa ne toisiinsa, ja osoittaa, millä tavoin kysymys on merkityksellinen. E. osoittaa kysymyksen olennaisen ytimen ja ilmaisee pääosin olennaiset asia- ja merkitys-yhteydet, ja osoittaa, millä tavoin kysymys on merkityksellinen. Essee osoittaa osittain kysymyksen olennaisen ytimen ja asia- ja merkitysyhteydet … Esseessä on joitakin merkkejä kysymyksen olennaisen ytimen ja asia- ja merkitysyhteyksien ymmärtämisestä, mutta ei ilmaise kysymyksen merkityksellisyyttä. Essee käsittelee kysymyksen pinnallisesti. Kysymyksen merkityksellisyyttä ei ole ilmaistu. Kriteeri C: Soveltaminen Kuvaus:Missä määrin esseessä on käytetty osuvia esimerkkejä ja sovellettu …johonkin merkittävään asiayhteyteen? On käyt. osuvia esimerkkejä, jotka tukevat väittämiä, ja kysymykseen sis. ainesta on sovellettu jmerkittävään asiayhteyteen. Soveltamisesta on tehty merkittäviä havaintoja. On käytetty osuvia esimerkkejä, jotka tukevat esitettyjä väittämiä, ja kysymykseen sisältyvää ainesta on sovellettu merkittävään, esim ajankohtaisesti tärkeään, asiaan. on käytetty esimerkkejä, mutta ne eivät tue esitettyjä väittämiä parhaalla mahdollisella... Yrityk-sestä soveltaa ….merkittävään asiayht .on olem. merkkejä. Esseessä on käytetty esimerkkejä, mutta ne eivät tue esitettyjä väit-tämiä. Yrityksestä sovelt kys:kseen sisältyvää ainesta johonkin merkit. asiayhteyt..on olemassa merkkejä. Essee käytetyt esimerkit eivät tue esitettyjä väittämiä tai esim ei ole. Kysymykseen sis. ainesta ei ole yritetty soveltaa. Kriteeri D: Analyysi Kuvaus:Kuinka kuvattu kysymykseen sis. oletusten rakennetta ja eritelty ilmiö-kokonaisuutta monipuolisesti ja … Onko essee rak. tasa-painoisesti ja johdonmuk:sti. Essee osoittaa kysymyksen rakenteen eli siihen sisältyvät oletukset ja mahdolliset vastakkainasettelut, ja käsi. niitä monipuolisesti ja monitasoisesti. Essee on rakenteeltaan tasapainoisesti ja johdonmukaisesti. Essee osoittaa joitakin kysymykseen sisältyviä oletuksia ja käsittelee niitä joistakin olennaisista näkökulmista. Essee on rakenteeltaan varsin tasapainoinen. Kysymystä käsitellään esseessä suppeasti, mutta joitakin olennaisia yhteyksiä asioiden välillä on osoitettu. Kysymystä käsitellään esseessä suppeasti eikä sen yhteyksiä muihin olennaisiin asioihin ole osoitettu. Essee perustuu kysymyksen osittaiseen väärinymmärtämiseen. Kriteeri E: Synteesi Kuvaus:Kuinka hyvin esseessä on esitetty päätelmiä, hypoteeseja tai ajatuskokeita, ja hahmotettu vastausta kokoavasti? Aihetta …monipuolisesti, hypoteeseja ja/tai ajatuskokeita on esitetty, ja päädytty johtopäätöksiin johdonmukaisesti ja vakuuttavasti. Vastaus on hahmotettu kokoavasti. Aihetta on käsitelty esseessä varsin monipuolisesti, ja johtopäätöt ovat johdonmukaisia. Vastausta on jossain määrin hahmotettu kokoavasti. Aihetta on käsitelty yhdestä näkökulmasta ja esitetty sen pohjalta päteviä johtopäätöksiä. Vastausta ei ole hahmotettu kokoavasti. Esseessä käsitellään aihetta ainakin yhdestä näkökulmasta, mutta väittämät esitetään toisinaan ilman perusteluja, yksinkertaisina väittäminä. Essee käsittelee aihetta yhdestä näkökulmasta johtopäätöksiä esittämättä. Kriteeri F: Arvioiminen Kuvaus: Missä määrin esseessä on arvi.oitu aiheeseen liittyviä käsityksiä ja teorioita kriittisesti ja muodostettu perusteltuja näkemyksiä? On käs. ja arv. aiheeseen liittyviä näk:siä ansiokkaasti, argumentteja eri kantojen puolesta ja vastaan. Määrit. täsmällisesti ne näkemykset, joiden kannattamiselle perusteita. Näidenkin vahvuuksia ja heikkouksia arvioidaan. Käsittelee ja arvioi aiheeseen liittyviä näkemyksiä, ja es. argum:ja molempien puolesta ja vastaan. Esseessä määritellään ne näkemykset, joiden kannattamiselle nähdään löytyvän perusteita. Esitetään vähintään 2 erilaista näkemystä ja käsitellään joitakin niiden puolesta ja vastaan esitettyjä arg. ja päädytään hylkäämään tai kannattamaan jompaa kumpaa sellaisenaan. Esseessä esitetään joku aiheeseen liittyvä näkemys ja arvioidaan jossain määrin sen puolesta ja vastaan esitettyjä argumentteja ja päädytään hylkäämään tai kannattamaan sitä. Esseessä esitellään joku aiheeseen liittyvä näkemys ja ilmoitetaan että esseen laatija kannattaa tai vastustaa sitä.  Yhteensä /60