Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Hyvät käytännöt koulutuskuntayhtymän arjessa Skills-seminaari Eeva-Maija Mäntynen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Aila Paaso 2008 Toisen asteen ammatillisen opetushenkilöstön osaamisen kehittämishanke Aila Paaso GSM Opettajien.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän verkosto-osaajaksi Didaktisesta osaajasta - opiskelijan kohtaajaksi ja kuuntelijaksi Oman työn taitajasta - opiskelijan ja oppimisprosessin tukijaksi ja ohjaajaksi Ammattialan osaajasta – alansa vastuulliseksi kehittäjäksi Osaavaa ammatillista opettajaa etsimässä, Tutkimus: ammatillisen opettajan tulevaisuuden työnkuvasta Aila Paaso, OAMK Millaista työmme on tulevaisuudessa ? Millaisia haasteita muutos tuo työhömme ?

Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Pedagoginen asiantuntijayhteisö, joka tukee opiskelijoiden oppimista Sitoutuminen joustavaan työelämälähtöiseen toimintakulttuuriin - vastuullinen työntekijyys; valta ja vastuu (talous) - suunnitteluun osallistuminen - kollegiaalisuus mm. oman ja kollegan työn arvostus - työyhteisöllinen osaaminen; yhteistyökyky, kommunikaatiotaito, tiimityötaidot - mahdollisuus kehittämiseen

Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän verkosto-osaajaksi - aito työelämätuntemus - opettajien ohjausrooli opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajien ohjaamisessa on vahva - saumaton yhteistyö työelämän kanssa mm. yhteiset projektit

Didaktisesta osaajasta - opiskelijan kohtaajaksi ja kuuntelijaksi Ammatillisen opettajan osaamiseen liittyy kasvatuksellisuus sekä yleisellä, että ammattiin kasvattamisen tasolla -opiskelijan osallisuuden lisääminen -dialoginen kohtaaminen -huomioidaan monimuotoiset, erilaisten opiskelijoiden tarpeet - erilaiset oppimisympäristöt Opettamisen suunnittelusta oppimisen mahdollistavaan suunnitteluun !

Oman työn taitajasta - opiskelijan ja oppimisprosessin tukijaksi ja ohjaajaksi Opiskelijan tarpeiden ja odotusten huomioiminen - innostunut opiskelijoiden oppimisen ohjaaja - kansainvälisyys - mentoroinnin hyödyntäminen - teknologian hyödyntäminen - omien kehittämismahdollisuuksien tiedostaminen

Ammattialan osaajasta – alansa vastuulliseksi kehittäjäksi Ammatillinen tietotaito kehittyy ja muuntuu koko ajan - vahva alan ammattitaito - asiakaspalveluhenkisyys - yrittäjyysosaaminen - työelämäjaksot, Kv-vaihdot - kouluttautuminen, skills-toiminta, jne. - kehittämishankkeet