Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen."— Esityksen transkriptio:

1 Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen integroitu teema? Mihin esteettömyys opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa voisi sisältyä? Mitä se konkreettisesti tarkoittaisi opetuksessa ja oppimistehtävissä Maija Hirvonen 6 - 7.5.09

2 ParadigmatLaitosparadigma: Segregaatio Kuntoutus- paradigma: integrointi Tukiparadigma: Inkluusio Yhteiskunnallinen muutos KaupungistuminenPalveluammattien syntyminen Moniarvoistuminen Mitä vammaisuus on? VaurioToiminta-vajavuusHaitta Toimenpiteet EristäminenYksilön muuttaminenYmpäristön muuttaminen Yhteiskuntaan sijoittuminen Ei sijoitutaKun on saavuttanut kuntoutus-tavoitteet Ei ehtoja Vammaisen henkilön asema Potilas hoito- järjestelmässä Asiakas asiantuntija- järjestelmässä Täysivaltainen palvelujen käyttäjä

3 Ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteet Ammatillista opettajankoulutusta koskevan asetuksen (357/2003) mukaan ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle: 1) tiedot ja taidot ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista 2) valmiudet kehittää opetusalaansa ottaen huomioon ammattien ja työelämän kehittyminen Maija Hirvonen 6 - 7.5.09

4


Lataa ppt "Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google