Opettajan osaaminen 6. lokakuuta 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Education Analyst.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Advertisements

Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Kaupungin luova ja innovatiivinen yrityskulttuuri - case Jyväskylä Projektipäällikkö Laura Ahonen IFHP Suomi
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
JanakkalaTiina Sarisalmi Kansainvälinen toiminta osana opetussuunnitelmaa ja koulutyötä.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Perusopetuksen uudistus
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
OPS-ajatuksia.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
1 Suunnitelmista käytäntöön Tvt Koulumestarin koulun arjessa.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opettajan osaaminen 6. lokakuuta 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Education Analyst

Tiedot Taidot Asenteet Osaaminen on... dynaaminen ja monitahoinen yhdistelmä: Tuloksena tehokas toiminta arkitodellisuudessa

Opettajan osaamisen viitekehyksiä Kansallinen taso: Valtavasti erilaisia lähestymistapoja opettajan osaamisen viitekehyksen määritelmään & toteuttamiseen, vaihtelevat laajoista osaamisalueista (esim. Suomi) normatiivisiin luetteloihin (esim. Britannia)

Opettajan osaamisen viitekehyksiä EU:n/kansainvälisellä tasolla: Kattavaa yleistä viitekehystä ei ole, on vain tiettyjen aihealueiden viitekehyksiä (esim. UNESCO: ”ICT Competency Framework for Teachers”; Kelly & Grenfell: ”European Profile for Language Teacher Education”) 3 laajaa osaamisaluetta määriteltiin vuonna 2005 komission asiakirjassa: Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (European Commission, 2005) Kansainvälinen kirjallisuuskatsaus opettajien osaamisesta, pätevyysvaatimuksista ja kehittymisestä: Teachers’ Core Competences: requirements and development (European Commission Thematic Working Group on Professional Development of Teachers, 2011)

Opettajan kolme laajaa osaamisaluetta 1)Työskentely muiden kanssa Työskentelee tehokkaasti oppijoiden kanssa Tekee yhteistyötä kollegojen kanssa Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

Opettajan kolme laajaa osaamisaluetta 2) Työskentely yhteiskunnassa ja sen kanssa Työskentelee tehokkaasti paikallisen yhteisön & opetusalan sidosryhmien kanssa (esim. vanhemmat, opettajankoulutus- laitokset, kulttuurijärjestöt, yritykset jne.) Auttaa oppijoita kasvamaan globaaliin vastuuseen Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

Opettajan kolme laajaa osaamisaluetta 3) Työskentely tietämystä, teknologiaa ja tietoa hyödyntämällä Hyvä oppiaineen tuntemus & pedagoginen tietämys Kyky käyttää teknologiaa tehokkaasti opettamisen ja oppimisen tukemiseen Kyky hankkia, analysoida, tarkistaa, pohtia, välittää ja hyödyntää tietoa tehokkaasti Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

Opettajan tiedot Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011) 1. Tietämys oppiaineesta 2. Pedagoginen tietämys oppiaineesta 3. Pedagoginen tietämys 4. Opetussuunnitelman tuntemus 5. Kasvatustieteet (esim. historiallinen, filosofinen, psykologinen, sosiologinen näkökulma) 6. Kehityspsykologia 7. Inkluusio & moninaisuus 8. Uusi teknologia 9. Kasvatukselliset periaatteet (tilanne, laitoksen kulttuuri, käytännöt) 10. Ryhmädynamiikka, oppimisteoriat & motivaatio 11. Arviointi- ja arvosteluprosessit ja -menetelmät

Opettajan taidot 1. Opetuksen suunnittelu, hallinta & koordinointi 2. Opetusmateriaalien ja teknologian käyttö 3. Oppilaiden ja ryhmien hallinta 4. Oppimisen seuranta ja arviointi 5. Yhteistyö kollegojen, vanhempien ja sosiaalitoimen kanssa 6. Neuvottelutaidot 7. Yhteistyö-, pohdinta- ja ihmissuhdetaidot ammattiyhteisöissä oppimiseen 8. Kyky sopeutua monitasoiseen vuorovaikutukseen (valtiovallan ohjeet, dynamiikka oppilaiden välillä, luokassa ja koulussa) 9. Kyky tehdä päätelmiä ja ratkaisuja aineiston & tietojen tulkinnan pohjalta Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Opettajan asenteet/arvot 1. Sitoutuminen omaan oppiaineeseen (-aineisiin); käsitys sen historiallisesta kehityksestä, nykytilasta & suhteesta muihin oppiaineisiin 2. Valmius sopeutua muutokseen 3. Sitoutuminen kaikkien oppilaiden oppimisen edistämiseen 4. Valmius kehittää oppilaista demokraattisia kansalaisia 5. Valmius elinikäiseen oppimiseen 6. Valmius itsetutkiskeluun & omien toimintatapojen kyseenalaistamiseen Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Haluatko kehittää omaa osaamistasi? KeyCoNetin verkkokurssi ”Competences for 21st Century Schools” Alkamispäivä: Ilmoittautuminen: lnetacademy.eu/web/keyco net lnetacademy.eu/web/keyco net Seuraa osaamisesi kehittymistä osallistumalla eTwinningin seurantatoimintaan Aloitus: alkava viikko KeyCoNetin päätöskonferenssi osaamisperustaisen oppimisen yhdistämisesta kouluopetukseen 25.– Ilmoittautuminen: org/conference org/conference