OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso 19.-20.11.2014
OPPIVA OPS –prosessin valmennusosiot ja vaiheet 27.1.2015 4.Päivä 8.4..2015 5.Päivä Syksy 2015 6.Päivä syksy 2015 Veso 7.3.2015 Kunnan ohjausryhmä Kunnan ohjausryhmä Ulla Rasimus & Leena Nousiainen
OPPIVA OPS –valmennuspäivien sisällöt OPPIVA OPS -koulun toimintakulttuuri ja osallisuus 1.-2.päivä syksy 2014 OPPIVA OPS –koulun toimintakulttuuri ja oppimiskäsitys 3.päivä kevät 2015 OPPIVA OPS – laaja-alainen osaaminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet 4.päivä
OPPIVA OPS –valmennuspäivien sisällöt OPPIVA OPS –ryhmän merkitys oppilaan oppimisessa 5.päivä syksy 2015 OPPIVA OPS – arviointi ja yhteistyökumppanuus
OPPIVA OPS –PROSESSIN TASOT PEDAGOGINEN JOHTAJUUS TYÖHTEISÖ OPPILAAT OPPILAAT MINÄ-OPPIJANA
OPPIVA OPS –prosessin tasot PEDAGOGINEN JOHTAJUUS TYÖYHTEISÖ Miten organisoidaan osallistava ops -prosessi? Miten vahvistetaan pedagogista johtajuutta? Miten rakennetaan yhteisöllisesti toimiva työyhteisö? Miten selkeytetään työyhteisön jäsenten roolit, vastuut ja yhteiset pelisäännöt?
OPPIVA OPS –prosessin tasot MINÄ OPPIJANA ja OPPIVA OPS - RYHMÄN JÄSENENÄ OPPILAAT Miten vahvistetaan oppilaan ymmärrystä omasta oppimisestaan Miten lisätään oppilaiden osallisuutta luokan toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa? Miten ymmärrän omaa tapaani oppia? Miten vahvistan omia oppimaan oppimistaitojani yksin ja yhdessä?
OPPIVA OPS –valmennus 19.-20.11.2014 ENSIMMÄISEN JAKSON TEEMA KOULUN TOIMINTAKULTTUURI JA OSALLISUUS ENNAKKOTEHTÄVÄ Lukekaa OPS 2016 perusteluonnoksen luvut 2-4 Valmistautukaa esittelemään 5 min kouluanne: tämän lukuvuoden painotetut tavoitteet ja positiivisia asioita, joita haluatte koulustanne kertoa. Esittelyssä kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. SISÄLLÖT Valmennusryhmän käynnistys ja toimintatavat OPS 2016 perusteet oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tukena Koko koulu osallisena OPS –prosessin toteuttamisessa Koulun yhteisöllinen toimintakulttuuri Pedagoginen johtajuus Oppilaiden osallisuus Oppiva valmennusryhmä - Minä oppijana Valmennuspäivän päätös ja välitehtävien ohjeistus VALMENNUKSEN TYÖTAPA Valmennuksen työtapa on vuorovaikutteinen: alustukset, keskustelut, yhteistoiminnallisuus ja koulukohtainen suunnitteluaika vuorottelevat Lämpimästi tervetuloa! Leena Nousiainen ja Ulla Rasimus
OPPIVA OPS -prosessin tavoitteet Aikaansaada oppimista ja kasvua tukevia monimuotoisia toimintamalleja ja -tapoja uuden opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Valmentaa henkilöstöä kohtaamaan tulevaisuudessa tarvittavia taitoja Kirkastaa opettajuutta ja opettajan roolia oppimisen ja kasvun tukemisen asiantuntijana Vahvistaa koko henkilöstön osaamista opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Vahvistaa osallisuutta toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa Kehittää huoltajien ja henkilöstön yhteistyötä vahvistavia toimintamalleja Luoda yhteisen pedagogisen johtajuuden ja jatkuvan kehittämisen malleja Prosessin tuloksena syntyy käytännön työtä ohjaava opetussuunnitelma sekä yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri OPPIVA OPS 2014 - 2015
Teman Kun aloitin opettajana…. - millaista oli silloin? 1. ops – miten näkyi – kuului? 2. opettajanhuonekulttuuri – uuden opettajan perehdytys? 3. oppimisympäristö – luokkakoot? 4. oppimisen tuki – mitä ja miten? 5. oppilaiden osallisuus osallistuminen 6. oppimateriaali – tvt 7. kodin ja koulun yhteistyö 8. muita muistoja
Opetussuunnitelmien historiaa - oman aikakautensa tuotoksia v. 1970 - Komitean laatima – yksityiskohtainen - Yhteiset kaikille ja kaikkialla n. 700 sivua v.1985 - Asiantuntijoiden laatimaa, ainekohtaisuus korostui - Kuntakohtaisia osuuksia Ohjaavat opettajat laatimassa v.1994 - Kouluille annettiin lupa tehdä oma ops jopa tuntijaon saivat itse päättää - kunnan sisällä suuria eroja – taideteoksista ohjeisiin v. 2004 - normimuotoinen - sitova - yhtenevät perusteet kuntakohtainen osuus - oppiaineiden tavoitteet hyvin yksityiskohtaiset v. 2010 - tarkennettiin oppilashuolto ja 3 –portainen tuki - prosessiin osallistui laaja-alainen opettajien ja muun oppilashuoltohenkilöstön verkosto v. 2014 - oppilashuoltolaki, työrauhaan liittyvät tarkennukset
Uudistuksen ydin MITÄ? MIKSI? MITEN? MITEN KOULU TOIMII VIELÄ NYKYISTÄ PAREMMIN KASVUYHTEISÖNÄ JA OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ? KYSE ON SIIS TOIMINTAKULTTUURIN JA PEDAGOGIIKAN MUUTOKSESTA YHTEINEN MATKA ITSESSÄÄN JO TUOTTAA UUTTA KIRJOITETTU VERSIO = OPETUSSUUNNITELMA on tuotos yhteisestä matkasta
Mikä opetussuunnitelmissa muuttuu? Opetuksen suhde muuttuvaan yhteiskuntaan arvoperusta ja tehtävä Oppimisen ja osaamisen määrittely oppimiskäsitys, pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Tapa toimia toimintakulttuuri ja kouluntyön käytännön järjestäminen Opetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen esi- ja perusopetuksen jatkumo, esiopetus kokonaan eheytettyä perusopetuksessa vuosiluokkakokonaisuudet ja monialaiset oppimiskokonaisuudet lisäopetuksessa opiskelusuunnitelmaan perustuva opetus ----- Kokousmuistiinpanot (19.11.2014 14:35) ----- IRMELI HALINEN
Hyvä ryhmän toimintatapa Aito osallistuminen ja läsnäolo rakenteessa Ei puhuta takanpäin / jälkeen päin Näkökulma eteenpäin – ratkaisukeskeisyys Avoin keskustelu Kunnioitus luottamus Kuunteleminen Annetaan tilaa ideoille – hyväksyminen Jokaisella on mielipide – annetaan tilaa jokaiselle Pysytään aiheessa – perustehtävässä Yhteiset sopimukset – Tiedottaminen työnjako
VÄLIAIKATYÖSKENTELY INFO: Mitä ja miten informoitte ops –prosessista työyhteisöä ja oppilaita? Lukekaa ja keskustelkaa työyhteisössä opetussuunnitelman perusteiden lukua 4.1 ja 4.2 – Toimintakulttuuri Rakentakaa yhteisönne Opetussuunnitelman historiajana: muistoja ja johtopäätöksiä Tehkää Oppimis- ja toimintatyylit –testi: www.tenviesti.fi ja keskustelkaa millaisia olette ja miten toimitte yhteisönä Lukekaa laaja-alainen osaaminen L7 Arvioikaa osallisuuden portaiden avulla oppilaiden osallisuuden nykytila
OHJEET OPS –SISÄLTÖJEN TYÖSKENTELYYN – Toimintakulttuuri 4.1 ja 4.2 OPPIVA OPS OHJEET OPS –SISÄLTÖJEN TYÖSKENTELYYN – Toimintakulttuuri 4.1 ja 4.2 1.YKSILÖ – JA RYHMÄTYÖSKENTELY Lue ops –perusteista 4.1 ja 4.2 ja valitse / ympyröi tekstistä ydinkäsitteitä / ydinasoita (4-6) Verrataan valittuja käsitteitä / asioita, mitkä ovat samoja ja mitkä eri -> perustellaan valintoja -> valitkaa 4 yhteistä ydinkäsitettä / -asiaa ja kirjoitetaan ne lapuille
OPPIVA OPS 2. KOKO YHTEISÖN TYÖSKENTELY Ryhmä kerrallaan käydään laittamassa omat laput lattialle niin, että samaa tarkoittavat ovat lähekkäin Seisotaan piirissä käsitteiden ympärillä ja käydään yhteisiä merkitysneuvotteluja Lappujen paikkoja saa käydä muuttamassa. Katsotaan mitkä 4-6 ydinkäsitettä / -asiaa näyttäytyvät yhteisölle merkityksellisimmiltä ja valitaan ne seuraavaa vaihetta varten. OTETAAN KUVA TUOTOKSESTA
OPPIVA OPS 3. JOHTOPÄÄTÖKSET JA KOKEILUT ARVIOIDAAN KOULUN NYKYTILAA, mitkä valituista Toimintakulttuurin ydinasioista ovat koulun vahvuuksia toteutuvat osittain vahvistettavia MITEN VAHVISTETTAVIA ASIOITA TULISI TOTEUTTAA KÄYTÄNNÖSSÄ ERI OPPIAINEISSA? Konkretisoikaa ensimmäiset kokeilut Milloin kokemuksiin palataan?
OPPIVA OPS -VERTAISRYHMÄT: TAVATAAN AINAKIN 1 X ENNEN 27.1.2015 ESITELLÄÄN OMAN KOULUN OPS –AIKATAULU MITÄ (aiheet) JA MITEN (työskentelytavat) KOULUN OPS –TILAISUUDET ON TOTEUTETTU