Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
Advertisements

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
Ammattitaitokilpailujen mahdollisuudet TULEVAISUUS ON AMMATTIOSAAJISSA Laivaseminaari m/s Silja Serenade Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Lasten osallisuutta kartoittamassa
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
BPW Finland BPW ja samapalkkaisuus Samapalkkaseminaari, Leena Roivas BPW Finland Puheenjohtaja
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Hotellingin mallin testaaminen
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Markkinat toipuivat, toipuuko talous? Tampereen kauppakamarin syyskokous Erkki Liikanen Pääjohtaja.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Kiinan kieltä lukioissa
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Afrikka kylmän sodan jälkeen Risto Marjomaa
Poliittinen Historia.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
2. maailmansota KANSAINVÄLISET SUHTEET. 2. MAAILMANSOTA LIITTOUTUNEET Iso-Britannia (1939) Ranska (1939) Neuvostoliitto (1941) Yhdysvallat (1941) Kiina.
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Sähköiset yo-kirjotukset
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Japani Saarivaltio Aluksi huomattavat vaikutukset Kiinasta
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Yläkoulun ja lukion KEKRI-juhla
Maaesittely Kolmen hengen ryhmätyö
Oppimiskäsitykset Maanantaina Torstaina 24.9.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
TEHTÄVÄ s. 95.
Jakso III Monikasvoinen Aasia.
Esityksen transkriptio:

Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot

Virittelytehtävä:

Tavoite  Miten asiat voisi tehdä toisin luentosarjalla?  Japani maailmantaloudessa

Miksi?  Pyrkimys estää opiskelijoiden vireystilan ja keskittymisen lasku.  Halu aktivoida opiskelijoiden ajattelua siten, että he saisivat enemmän irti myös opettajan perinteisestä luennoinnista.  Halu rohkaista opiskelijoita etsimään ja tuottamaan tietoa ennakkoluulottomasti, omatoimisesti ja aktiivisesti.  Työelämänvalmiudet.

Miten?  Koko kurssia koskeva rakenteellinen aktivointi.  Yksittäistä luentokertaa koskeva rakenteellinen aktivointi.  Luennon sisällä tapahtuva aktivointi.

Esimerkki 1: Luentosarjan rakenne  Opetustuokiot 1-7 opettajajohtoisesti, välipalaute.  Vierailuluento.  Opetustuokio 8, väittely.  Ryhmätyö, jossa tuotetaan 15 minuutin suullinen esitys  vertaisarviointi.  Essee, 4-6 sivua + loppupalaute.  Muutamia tekstejä luettavana (osasta keskusteltiin yhteisesti).

Esimerkki 2: luentokerran rakenne  4. Kerta: Ekspansiivisesta ulkopolitiikasta sotatalouteen (Ke klo 12– 14 BK122)  Tausta: Poliittinen radikalisoituminen/ääriliikkeiden nousu, salamurhien ja vallankaappausyritysten alku, uusi ekspansiivinen ulkopolitiikka Mantsurian selkkauksesta täysimittaiseen sotaan Kiinaa vastaan, puolueiden lakkautus ja uudet poliittiset toimijat, länsivaltojen suhtautuminen Japanin toimiin, Pearl Harbor, sota, tappio 35 min  Virittely teht: tekstianalyysi; House of Yamanaka; muokkaako yritystoiminta valtioiden välisiä suhteita vai määrittääkö valtioiden väliset suhteet yritysten toimintaedellytykset? 20 min  Luennointia: Taloudelliset tarpeet ekspansiivisen ulkopolitiikan moottorina, uudet ja vanhat zaibatsut, kansallis-sosialistiset aloitteet Japanissa 1930-luvulla, raaka-aineiden tarve vs. länsivaltojen vaatimukset, sotatalouden rakenne ja romahdus. 35 min  Osaamistavoite: Opiskelija osaa kuvata miten Japani ajautui kansainvälisestä talouslamasta sota-ajan komentotalouteen. Opiskelija osaa kuvata miten kansallinen mobilisointi vaikutti yritysten toimintaedellytyksiin ja millä tavoin Japanin osallistumista toiseen maailmansotaan voidaan selittää taloudellisilla seikoilla.

Esimerkki 3: Virittelytehtävä

Väittely (1/2)  Arvonta kolmeen ryhmään (Kanta A, Kanta B, Tuomarit).  Väittelyn teema on: ”Onko Japanin talouden kehitys ollut viimeisen 150- vuoden aikana riippuvaisempi kotimaisesta kehityksestä/ sisäsyntyisistä aloitteista vai maailmantalouden muutoksista/ ulkoisesta paineesta”.

Väittely (2/2):  Ryhmien valmistautuminen ja tuomareiden ohjeistus: 20 min  Avauspuheenvuorot molemmilta ryhmiltä 6 min (2 * 3 min)  Väittely:14 min  Istuntotauko ja loppupuheenvuorojen valmistelu: 10 min  Loppupuheenvuorot6 min (2 * 3 min)  Tuomareiden päätöksen ja lausunnon valmistelu9 min  Tuomareiden lausunnon kuuleminen

Palautetta ja opittua  Kannattaa kokeilla, opiskelijat voivat yllättää.  Ei makiaa mahan täyeltä, mutta suklaa toimii aina.  Motivointi, kerro miksi jotakin tehdään!  Palautetta: välitehtävät toimi, toisista pidettiin enemmän, välitehtävän sitominen luennointiin, aktivoituminen ei kestä kovin pitkään.  Ryhmätyö positiivinen kokemus.  Monisteesta tykättiin, joidenkin opiskelijoiden mielestä tahti liian kova, esim. mentori eri mieltä…