Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Itsemonitorointi verkkokurssilla

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Itsemonitorointi verkkokurssilla"— Esityksen transkriptio:

1 Itsemonitorointi verkkokurssilla
- Opiskelumotivaation ja oppimistulosten edistäjä? Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

2 Mitä tutkittiin? Menestyvätkö itsemonitorointia harjoittavat opiskelijat kurssilla muita paremmin? Ovatko he motivoituneempia? Miten itsemonitorointi vaikuttaa englantia heikommin/paremmin osaaviin opiskelijoihin? Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

3 Kurssi 1. vuoden opiskelijoiden (99) englannin verkkokurssi: ohjeet
tehtävät testit (itsearviointi verkossa) interaktiivisuus (mahdollisuus kommunikoida muiden kanssa saman- tai eriaikaisesti; aihe-/teema- ja ryhmäkeskustelut) Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

4 Itsemonitorointi Opiskelijoita pyydettiin kirjaamaan
opiskelukerran aloitus- ja lopetusaika opiskelupaikka ja kenen kanssa opiskeli oman testimenestyksen ennakkoarvio todellinen testin arvosana mahdollisen opiskelun aikana ilmenneet häiriötekijät (keskittyminen) → missä mennään metsään? → uusi strategia opiskelija näki sisään kirjautuessaan aina ensiksi oman oppimishistoriansa Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

5 Mitä ja miten mitattiin / testattiin
Taitotaso / osaaminen esiin yleisellä tasotestillä testin pisteiden (1-100) perusteella jako kahteen ryhmään: higher-level (yli 86 p) ja lower-level (alle 86 p) Motivaatio Motivoidut oppimisstrategiat -kyselylomake ja pisteytys Puolet opiskelijoista monitoroivat, puolet eivät kaikilla sama kurssimateriaali Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

6 Tuloksia heikommin englantia osaavat hyötyivät monitoroinnista eniten, jopa enemmän kuin ne paremmin kieltä osaavat, jotka eivät osallistuneet monitorointiin monitorointi lisäsi erityisesti heikoimpien opiskelumotivaatiota, mutta myös oppimistulokset paranivat: monitorointi auttoi kehittämään kognitiivisia ja metakognitiivisia taitoja Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

7 Kysymyksiä ja huomioita (1)
monitorointi ei välttämättä vaadi monimutkaista järjestelmää, se on suhteellisen helppo toteuttaa opiskelijat voidaan saada tarkkailemaan oppimistaan melko yksinkertaisin menetelmin ja siten parantamaan opiskelumotivaatiota ja oppimistuloksia  tutkimuksessa ei selvitetä ohjauksen vaikutusta motivaatioon ja oppimiseen: opiskelijat saivat itse etsiä tekstejä (rajattu aineisto); kurssi melko “valmiiksi rakennettu”; opiskelijalle valmiit vaihtoehdot, joista valita Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

8 Kysymyksiä ja huomioita (2)
motivaatiota mitattiin vain väittämin, joista opiskelija valitsi sopivimman ei avovastauksia, ei oppimispäiväkirjatyyppistä reflektointia näin yksinkertainen malli sopiva tutkimustarkoituksiin, mutta onko riittävä varsinaisella kurssilla? onko opiskelumotivaatiota / omia motivaatiokäsityksiä syytä mitata muutenkin kuin vaihtoehtoisilla väittämillä? Mittaavatko väittämät oikeasti motivaatiota? Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio

9 Pohdittavaksi Onko edellä mainitut itsemonitoroinnin kriteerit riittävät? Mitä muuta olisi hyvä tarkkailla omassa opiskeluprosessissaan? (→Matriisi?) Jos oppimispäiväkirja-tyyppinen reflektointi on liian työläs opiskelijalle ja opettajalle, millainen monitorointimenetelmä olisi riittävä motivaation ylläpitämisen ja oppimisen edistymisen kannalta? Kielikeskus / Leena Evesti ja Merja Hako-oja / YP2, HENKI-ryhmän opetustuokio


Lataa ppt "Itsemonitorointi verkkokurssilla"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google