Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?"— Esityksen transkriptio:

1 Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
OpinTori-ideatori Koulutuspoliittinen sihteeri Annakaisa Tikkinen Oulun yliopiston ylioppilaskunta

2 Mikä tenttiakvaario? Tietokantapohjainen sovellus ja valvottu työtila yliopistolla: tenttijärjestelyiden automatisointi Perustuu opettajan tallentamiin kysymyspatteristoihin, joista arvotaan opiskelijalle tentti opettajan määrittelyiden mukaisesti

3 Sirpa Purtilo-Nieminen: tenttiakvaarion pilotointiraportti

4 Mihin tenttiakvaario? rästi- ja uusintatentteihin
loppu- ja kirjatentteihin tavallisiin luentotentteihin kypsyysnäytteet erityisjärjestelyjä vaativat itsetestaukseen: tentti kotona yhteistyöhön: valvottu tentti lähimmässä oppilaitoksessa vaihto-opiskelijan tenttimiseen: tentti verkossa kotiinpaluun jälkeen

5 Miksi tenttiakvaario? Joustavuudella opiskelun päivittäminen nykypäivään: opiskeluaikainen työssäkäynti, perheelliset opiskelijat, erityisjärjestelyjen tarve Tavoite opintoaikojen lyhentämisestä: kuormittavuuksien purku, suunnitelmallisuus ja aikataulujen yhteensovittaminen, kirjaston tenttikirjojen rajallisuus, pullonkaulojen purkaminen 3 viikon tarkastusaika: yksiselitteisyys tarkastusajan alkuun, mekaanisten välivaiheiden poistaminen ja hallintotyön vähentäminen

6 Miksi ei tenttiakvaariota?
Arvostelun haaste, opiskelijoiden vastauksia ei voi välttämättä vertailla keskenään  miten muuten toimitaan, jos vain yksi opiskelija tekee tentin? Kaavan kirjoittaminen ei onnistu tietokoneella (matemaattiset ja teknilliset alat)  tehtäväpaperin printtaus Työtaakan ennustavuus katoaa  määritelty ajanjakso tentin tekemiselle Lisää tärppimiskulttuuria, opiskelija käy katsomassa arpaonnensa  tenttimiskertoihin vastaavat rajoitukset kuin perinteisissä tenteissä + kollektiivinen paine voisi jopa purkaa tilannetta.

7 Kokemukset Lapin yliopistosta
Opiskelijoiden positiivinen palaute: aikataulujen suunnittelu, järjestelmä helppokäyttöinen, toivottiin lisää tenttejä järjestelmään Opettajien positiivinen palaute: Tenttivastausten laadun paraneminen (sisältö & käsiala), tenttikuorien pyörittelyn vähentyminen  4/5 koki toimivaksi Opiskelijoiden negatiivinen palaute: Viereisen pisteen naputus, vesipullo ja suttupaperi haluttiin mukaan Opettajien negatiivinen palaute: käyttöliittymän hankaluus, vastausten vertailu

8 Mitä seuraavaksi? Tenttiakvaario on ylioppilaskunnan suurin haave seuraaville vuosille Tenttiakvaariosta halutaan sekä opiskelijoiden että opettajien työtä helpottava TenttiakvaarioFAQ: kysymykset kerätään touko-kesäkuussa 2012, vastaukset toimitetaan elokuussa 2012. Myös laajemman keskustelun herättäminen oppimisen arvioinnista: onko perinteinen tentti paras tapa mitata opiskelijan osaamista?

9 Kiitos ja hei! Lapin yliopiston tenttiakvaarion pilotointiraportti
Tenttiakvaario, tilaustentti vai tenttiakvaario – suosituksia joustavan tenttimisen hyviksi käytännöiksi (Suomen ylioppilaskuntien liiton muistio 2007) Yhteystiedot: Annakaisa Tikkinen


Lataa ppt "Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google