Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Oppimistyylit.
Taitojen johdonmukaista, systemaattista, pitkäjänteistä opettelua ja harjoittelua. Fyysiset taidot Psyykkiset taidot Ainakin taitolajeissa psyykkinen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
VOA-oppimispäiväkirja
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Minä oppijana 1 ov..
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
1 Laatua ja tehoa Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Yrittäjyysfoorumi Kemi Oppilaitosten yrittäjyyteen liittyvien käytänteiden arviointi Mitä se on ja miten se voidaan tehdä? Kari Ristimäki
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Kympit – Kymenlaakson maahanmuuttajien paremman integraation tueksi Teemafoorumi Höyrypanimo, Kotka Metallialan osaamiskartoitus Riitta.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Simulaattorikoulutuksen ABC
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys. Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Konstruktivismi Tekijä Bogi
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Oppiminen voidaan määritellä:
Oppiminen.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Esityksen transkriptio:

Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus Aikuiset oppijoina Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus

Aikuiset oppijoina 1 Opettaminen ei ole tärkeää – oppiminen on tärkeää Aikuisopettaminen on oppimisen mahdollistamista ja valmentamista Motto: ”Opiskelijat ensin” Valmentajan tavoite: Saada valmennettavasta itseään ja kilpailijoita parempi

Aikuiset oppijoina 2 Kukaan ei voi oppia toisen puolesta Aloitus: alkujännityksestä vapaaseen ilmapiiriin Negatiivisten muistikuvien vaihtaminen positiivisiin Myönteisten oppimiskokemusten hyväksikäyttö

Aikuiset oppijoina 3 Motivaatio on muita tärkeämpi tekijä Koulutukseen voi pakottaa – oppimiseen ei voi Motiivi voi olla sisäinen tai ulkoinen Oppimisen ilo Oppimisen hyöty

Aikuiset oppijoina 4 Lyhytmuisti heikkenee iän myötä – tämä erottaa nuorten ja aikuisten oppimismenetelmät toisistaan Konstruktiivinen oppiminen Kolbin syklit: 1) osallistuminen – on tehtävä jotain, 2) reflektointi – pohtiminen oppimiskokemuksesta, 3) teoreettinen tarkastelu, 4)toteuttaminen – sovellukset käytäntöön

Aikuiset oppijoina 5 Samatahtisuus ei tehokasta – eriyttäminen tärkeää Aikaisemmin opitun huomioiminen Aikuisilla ei suurta tarvetta ”oppimiskilpailuun” toisten kanssa Vertailut aikaisempiin suorituksiin

Aikuiset oppijoina 6 Toiminnan muutokset oppijoita tarkkailemalla Aikuisen ennestään opittua on vaikea korvata uudella Oppimistilanteet sellaisiksi, että oikea suoritus on ensimmäisellä kerralla mahdollinen Aikuinen ei ole muokattava eikä muovattava

Aikuiset oppijoina 7 Aikuinen oppii oppimaan Todellinen tiedon tarve Palkinnot oppimisesta Omat kokemukset pohjana Oma oppimistyyli Sparraus Kannustus

Aikuiset oppijoina 8, palaute Opettajalle ei automaattista auktoriteettiasemaa Virheistä ei välttämättä opita – onnistumisista opitaan Onnistuminen todennetaan palautteella Palaute perustellaan Palauteprosessi kahdensuuntaiseksi Palaute käynnistää oivalluksen

Aikuiset oppijoina 9, palaute Palaute suorituksesta tai suoritteesta – ei suorittajasta Palautteen anto kohdennettua Palaute ja kritiikki eri asioita Palaute nopeasti Palaute henkilökohtaisesti

Ryhmästä 3 – 6 henkilöä 7 – 10 henkilöä 11 – 18 henkilöä Yli 30 henkilöä Kaikki puhuvat Melkein kaikki puhuvat (1 – 2 hiljaa) Viisi tai kuusi puhuu, 3 – 4 silloin tällöin Muutama dominoi Osallistuminen vähäistä

Hyvä ope (tunnusmerkkejä) Lämmin olemus – kyky osoittaa hyväksyntää oppijoille Sosiaaliset taidot – kyky hioa ryhmä yhteen ja pitää se ohjaksissa dominoimatta Epäsuora opetustyyli – aktivoi ajattelemaan Havaitsee ja ratkoo oppijoiden ongelmia

Hyvä ope (tunnusmerkkejä) Innostuneisuus – monipuolinen katsekontaktin ja äänen käyttö Rohkeus puolustaa sitä, mikä on oikein Kyky rohkaista riskien ottamiseen Halu kyseenalaistaa – saada oppijat ”ylittämään kykynsä” Luontainen auktoriteetti Taito esittää asiat selkeästi ja yksinkertaisesti (Rogers 2004, s. 104)