Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus Aikuiset oppijoina Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Aikuiset oppijoina 1 Opettaminen ei ole tärkeää – oppiminen on tärkeää Aikuisopettaminen on oppimisen mahdollistamista ja valmentamista Motto: ”Opiskelijat ensin” Valmentajan tavoite: Saada valmennettavasta itseään ja kilpailijoita parempi
Aikuiset oppijoina 2 Kukaan ei voi oppia toisen puolesta Aloitus: alkujännityksestä vapaaseen ilmapiiriin Negatiivisten muistikuvien vaihtaminen positiivisiin Myönteisten oppimiskokemusten hyväksikäyttö
Aikuiset oppijoina 3 Motivaatio on muita tärkeämpi tekijä Koulutukseen voi pakottaa – oppimiseen ei voi Motiivi voi olla sisäinen tai ulkoinen Oppimisen ilo Oppimisen hyöty
Aikuiset oppijoina 4 Lyhytmuisti heikkenee iän myötä – tämä erottaa nuorten ja aikuisten oppimismenetelmät toisistaan Konstruktiivinen oppiminen Kolbin syklit: 1) osallistuminen – on tehtävä jotain, 2) reflektointi – pohtiminen oppimiskokemuksesta, 3) teoreettinen tarkastelu, 4)toteuttaminen – sovellukset käytäntöön
Aikuiset oppijoina 5 Samatahtisuus ei tehokasta – eriyttäminen tärkeää Aikaisemmin opitun huomioiminen Aikuisilla ei suurta tarvetta ”oppimiskilpailuun” toisten kanssa Vertailut aikaisempiin suorituksiin
Aikuiset oppijoina 6 Toiminnan muutokset oppijoita tarkkailemalla Aikuisen ennestään opittua on vaikea korvata uudella Oppimistilanteet sellaisiksi, että oikea suoritus on ensimmäisellä kerralla mahdollinen Aikuinen ei ole muokattava eikä muovattava
Aikuiset oppijoina 7 Aikuinen oppii oppimaan Todellinen tiedon tarve Palkinnot oppimisesta Omat kokemukset pohjana Oma oppimistyyli Sparraus Kannustus
Aikuiset oppijoina 8, palaute Opettajalle ei automaattista auktoriteettiasemaa Virheistä ei välttämättä opita – onnistumisista opitaan Onnistuminen todennetaan palautteella Palaute perustellaan Palauteprosessi kahdensuuntaiseksi Palaute käynnistää oivalluksen
Aikuiset oppijoina 9, palaute Palaute suorituksesta tai suoritteesta – ei suorittajasta Palautteen anto kohdennettua Palaute ja kritiikki eri asioita Palaute nopeasti Palaute henkilökohtaisesti
Ryhmästä 3 – 6 henkilöä 7 – 10 henkilöä 11 – 18 henkilöä Yli 30 henkilöä Kaikki puhuvat Melkein kaikki puhuvat (1 – 2 hiljaa) Viisi tai kuusi puhuu, 3 – 4 silloin tällöin Muutama dominoi Osallistuminen vähäistä
Hyvä ope (tunnusmerkkejä) Lämmin olemus – kyky osoittaa hyväksyntää oppijoille Sosiaaliset taidot – kyky hioa ryhmä yhteen ja pitää se ohjaksissa dominoimatta Epäsuora opetustyyli – aktivoi ajattelemaan Havaitsee ja ratkoo oppijoiden ongelmia
Hyvä ope (tunnusmerkkejä) Innostuneisuus – monipuolinen katsekontaktin ja äänen käyttö Rohkeus puolustaa sitä, mikä on oikein Kyky rohkaista riskien ottamiseen Halu kyseenalaistaa – saada oppijat ”ylittämään kykynsä” Luontainen auktoriteetti Taito esittää asiat selkeästi ja yksinkertaisesti (Rogers 2004, s. 104)