Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuKirsi Kivelä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Mitä on oppiminen? …ja sen mielekkyys
2
Oma nimi ja oppiminen Pohdi oman nimesi kautta, mitä asioita liität oppimiseen verbejä tai adjektiivejä käyttäen. Jokainen esittäytyy ryhmässä tehtävän kautta muille ja ryhmä kokoaa niistä keskeiset ajatukset, jotka liittävät oppimiseen. (mind map tunnilla) K = I = R = S = I =
3
Oppimisen määritelmiä ”Oppiminen voidaan määritellä tiedon ja kokemusten kartuttamiseksi siten, että ihmisten tietoisuudessa ja toiminnassa tapahtuu muutos” Hirsjärvi 1995 ”Oppiminen on elinikäinen, jatkuva prosessi” John Dewey ”Ilman kokemusta ei ole oppimista” Jarvis
4
Oppimisen määritelmiä ”Oppiminen on prosessi, jossa tietyn kokemuksen merkitys (=asiaan liittyvä ajatussisältö) tulkitaan uudelleen… siten, että syntynyt uusi tulkinta ohjaa myöhempää arvottamista ja toimintaa.” Mezirow 1996 ”Dialoginen oppiminen (=tasavertaista/vastavuoroista keskustelua) on situationaalista (= tilanne sidonnaista) oppimista. Jokainen oppija ja kasvattaja on sidoksissa situaatioonsa, elämäntilanteeseensa.” (Lehtovaara & Jaatinen 1996)
5
Oppimisen perusmuodot Oppimistuloksen Luonne MITÄ? Tietoja ja ajattelu- tottumuksia Taitoja ja toiminta- tottumuksia Asenteita ja suhtautumis- tottumuksia Oppimisen muoto MITEN? Kysymykset Havainnointi Lukeminen Kirjojen referoinnit Harjoitukset Toistot Mielikuvaharj. Opiskelijan omat kokemukset Keskustelut Pohdinnat Ryhmätyöt
6
Oppimisen perusmuodot Piirrä taulukko ja kirjaa siihen oppimisen perusmuotoihin oppimiasi asioita. Miten opit asian? Mitä oppiminen on sinulta edellyttänyt vai opitko sen ”vahingossa”? Tietoja ja ajattelu- tottumuksia Esim. tieto, että Opin sen xxx Edellytti minulta yyy Taitoja ja toiminta- tottumuksia Esim. taito, että Opin sen xxx Edellytti minulta yyy Asenteita ja suhtautumis- tottumuksia Esim. asenne Opin sen xxx Edellytti minulta yyy
7
Oppimisen perusmuodot 1. Tietojen (ja ajattelutottumusten) oppiminen Aivokuori => tietojen käsittely Oppimisen muoto: Kysymykset Havainnointi Lukeminen Kirjojen referointi Käsitekartta Tietojen mieleenpainaminen: peruskäsitteiden selkeys ja jäsentelyn tunteminen ennestään helpottaa… uuden oppiminen vaatii, keskittymistä, kertaamista, toistoja.
8
Oppimisen perusmuodot 2. Taitojen (ja toimintatottumusten) oppiminen Väliosa => aivojen ja lihasten yhteistyö Oppiminen, muistaminen, sosiaaliset tilanteet ja niiden hallinta, … vaativat myös taitoja Oppimisen muoto. Harjoitukset Mielikuvan kautta Toistot Tilanteesta saatu palaute
9
Oppimisen perusmuodot 2. Taitojen (ja toimintatottumusten) oppiminen Mallin kautta taitavaksi taidoissa Lapset => matkiminen, kokeilu, toisto Aikuinen => oman yrityksen kautta Tärkeää esimerkki opittavasta tehtävästä Kuva oikeasta tavasta Harjoittelu mahdollistaa sisäisen toimintamallin kaavan syntymisen Todellinen ympäristö edistää Mahd. virheet tulee korjata ja näyttää malli uudestaan Virheiden analysointi parantaa oppimista
10
Oppimisen perusmuodot 3. Asenteiden (ja suhtautumistottumusten) oppiminen Aivorunko => viritys ja suuntaus Oppimisen muoto. Opiskelijan omat kokemukset Kahdenkeskiset keskustelut Ryhmätyöt Asenteella, tunteella, motiivilla on aina kohde ja voimakkuus Voi syntyä oppimiskokemuksen myötä esim. pelko Muutokseen voi vaikuttaa eniten itse => kyky avoimuuteen suhteessa muihin, asettautua kokemusten tarkasteluun neutraalisti
11
Mielekäs oppiminen Pienryhmä/parit => etsikää mitä määrittelyjä löytyy seuraaville käsitteille aktiivisuus konstruktivismi yhteistoiminnallisuus tavoitteellisuus vuorovaikutus konteksti reflektio siirrettävyys
12
Määrittelyjä Aktiivisuus = oppijan luontainen pyrkimys ymmärtää maailmaa Konstruktivismi = maailman ymmärrys tietoa ympäristöstä ottamalla ja yhdistämällä sen omiin malleihin Yhteistoiminnallisuus = opiskelu yhteisen tavoitteen aikaansaamiseksi yksilöllisen vastuun kantaen Tavoitteellisuus = tavoitteen tiedostaminen mitä pyrin oppimaan Vuorovaikutus = mielipiteiden, käsitysten näkemysten vaihtoa (eri mielipiteiden välillä vuorotellen tavoitteena yhteinen käsitys = dialogisuus) Konteksti = ympäristö, asiayhteys mihin asia liittyy (oppimisen ympäristön merkitys oppijalle) Reflektio = oman oppimisen tarkastelua uusien rakenteiden kautta Siirrettävyys = opitun toteuttaminen uusissa yhteyksissä
13
Ausubelin nelikenttä Akselit: Vastaanottava Keksivä Mekaaninen Mielekäs
14
Oppimista edistää Motivaatio Oman oppimistyylin tunteminen Opiskelutekniikoiden hyödyntäminen Kannustus, sosiaalinen hyväksyntä Harjoittelu, opiskelu Ymmärrettävät esimerkit Vireystila
15
Oppimista ehkäisee Kielellisten valmiuksien heikkous Motivaation puute Stressi, uupumus, väsymys Elämänkriisit, -muutokset Käsitys itsestä oppijana (aliarviointi, vaativuus) Masennus Huumeet ja alkoholi
16
Mielekkäässä oppimisessa… Opiskelijan tulisi: Mieti mitkä asiat edistää ja Opettajan tulisi: ehkäisee oppimista???
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.