Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Publishing in International Academic Journals” Sanna Järvelä.
Advertisements

aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Future Learning Environment
AVARUUS Tutkiva oppiminen
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
VOA-oppimispäiväkirja
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ajatuksia oppimisesta
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
Minkälainen on hyvä gradu?
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
AIKUINEN OPPIJA.
Ongelmaperustainen oppiminen
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa Tuuli Talvitie-Kella
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Oppimisen psykologiaa
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Projektimetodi   Mandeep Kaur Kymintehtaan koulu.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
3. Terveystottumusten tutkiminen
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Tutkiva Oppiminen Varhaiskasvatuksessa
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
1. Biologia On elämän tiede.
Esityksen transkriptio:

Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi

ILMIÖLÄHTÖISYYS TUTKIVA OPPIMINEN Tutkivan oppimisen mallia soveltava projektimuotoinen opiskelutapa Kaikki työskentelevät saman aiheen (ilmiön) parissa Työskentely ei ole oppiainesidonnaista eikä opettajalähtöistä Pyrkimyksenä on ymmärtää tutkimuksen kohteena olevia ilmiöitä tai ratkaista ongelmia. Uutta tietoa rakennetaan yksilöllisesti tietoa etsien ja tutkien sekä ryhmässä jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen

Tutkiva oppiminen ONGELMAN ASETTAMINEN TYÖSKENTELYTEORIAN LUOMINEN KONTEKSTIN LUOMINEN KRIITTINEN ARVIOINTI JAETTU ASIANTUNTIJUUS JAETTU ASIANTUNTIJUUS UUDEN TYÖSKENTELYTEORIAN LUOMINEN SYVENTÄVÄN TIEDON HANKKIMINEN TARKENTUVAN ONGELMAN ASETTAMINEN Hakkarainen, Lonka & Lipponen (2004)

Teoriasta käytäntöön Kolmivaiheinen kurssi VAIHE 1: Orientoituminen ja suunnittelu 4. jakson loppuun mennessä (+ Studiat) VAIHE 2: Toteutus 5. jakson aikana + mahdollisesti syksyllä VAIHE 3: Opitun hyödyntäminen syksy 2013 - kevät 2014 Kurssin aikana jokaisen tutkimustyö tulee myös muille tutuksi

VAIHE 1: Orientoituminen ja suunnittelu Ilmiöoppimiseen ja tutkivaan oppimiseen tutustuminen Asiantuntijaluennot Aiheeseen ja sen mahdollistamiin näkökulmiin tutustuminen Kirjallisuuden, asiantuntijoiden ja ohjaajien etsiminen sekä mahdollisen tutkimuksen valmistelu Oman näkökulman ja tutkimuskysymyksen valinta, rajaaminen ja tarkentaminen Menetelmien valinta ja päätös lopputyön muodosta

VAIHE 2: Toteutus Löydösten etsiminen aineistosta, tuotoksen aloittaminen Kirjallisuuden, asiantuntijatiedon ja tutkimustulosten suhteuttaminen omaan hypoteesiin Mahdollisen tutkimuksen toteuttaminen Tutkimuskysymyksen tarkentaminen Lisätiedon hankkiminen Tuotoksen valmistelu ja hiominen JAETTU ASIANTUNTIJUUS Ongelmakohtien ratkominen

VAIHE 3: Opitun hyödyntäminen Oman asiantuntijuuden jakaminen muille, esim. Studia-luennoilla, Viksu-kilpailussa...

Opettajan rooli kurssilla Tutustuttaa aiheeseen, auttaa näkökulmien löytämisessä Ohjaa ongelmien asettamiseen, selitysten luomiseen, tiedon etsimiseen ja jaettuun asiantuntijuuteen Ohjaa syventymään tutkittaviin ilmiöihin yhä laajemmin Tarvittaessa auttaa ongelmatilanteissa