Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa 23.-24.11.06 Tuuli Talvitie-Kella

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa 23.-24.11.06 Tuuli Talvitie-Kella"— Esityksen transkriptio:

1 Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa 23.-24.11.06 Tuuli Talvitie-Kella s.tuuli.talvitie@uta.fi

2 Soittaja kertojana Elämäkerrallinen lähestymistapa Elämäkerralliset tiedot paikantamassa tutkimuksen "varsinaista" kohdetta kontekstiinsa Analyysimenetelmien kirjo aineistoa eri näkökulmista tarkasteltaessa

3 Kertoja soittajana Tutkittavan kanssa soittaminen Soittaminen tuo haastateltavalle mieleen kertomuksia, kokemuksia, tunteita Lakkaa puhumasta soittamisesta vähättelevästi tai pintapuolisesti Yhdessä soittaminen luo ystävyyttä, läheisyyttä, luottamusta, yhteisymmärrystä Tuo esiin tunteita, nonverbaalia tietoa

4 Tutkija soittajana Tutkimusmateriaali, joka ei kuulu haastattelunauhalla Musisoiva tutkija, tutkiva muusikko (bimusikaalisuus Hood 1971; suomalaisia tutkimuksia mm. Saha 1996; Laitinen 2003; Kantelinen 2004; Niinimäki 2004) Vakiintunutta menetelmää ei ole ja on tuskin hedelmällistä luodakaan

5 …ja oppijana Soittaminen haastateltavan tai arkistonauhan kanssa Haastateltava "opettajana", tutkija oppijana Rekonstruoitu oppiminen/oppimisprosessi Tutkijan havainnot, tunteet, kokemukset Itsereflektio

6 Outro Elämänkerrallinen lähestymistapa  kertomuksellista tietoa Tutkittavan kanssa yhdessä soittaminen  kertomuksellista ja kokemuksellista tietoa Musisoiva tutkija -menetelmä  kokemuksellista tietoa Voinko saada rekonstruoidun oppimisprosessin kautta uutta tietoa, kokemuksia nimenomaan soittamaan oppimisesta?


Lataa ppt "Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa 23.-24.11.06 Tuuli Talvitie-Kella"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google