Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuuso Lehtonen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Professori Lasse Lipponen Syventävät laadulliset tutkimusmenetelmät
2
Sisältö Näkökulmia aineiston Esittämiseen Purkamiseen Koodaamiseen
Nämä edeltävät varsinaista aineiston analyysia (tosin lähestymistavasta riippuen ne voivat olla myös osa analyysia)
3
Tänään käsiteltävät asiat ovat periaatteessa ‘teoriavapaita’ (tai etenemisen logiikka)
Kuitenkin kaikki menetelmälliset valinnat sisältävät oletuksia tiedon luonteesta ja siitä mitä maailmassa on ja miten se on
4
Aineiston esittäminen
5
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia oppilaiden Tutkivan Oppimisen projektia aiheesta X. Erityisenä mielenkiinnonkohteena yhteisöllinen kysymysten ja selitysten luominen Videoaineisto (varsinainen aineisto) Oppilaiden haastattelut (täydentävä aineisto)
6
Esim. taulukko, jossa esitetään:
Aineisto (video, haastattelu) Aineiston keräämispäivä(t) Ajankohta (päivä, ilta, kellonaika) Montako tuntia kesti
7
Päivämäärä Aineisto (laajuus)
8
Aineiston purkaminen
9
1. Esikatselu 2. Karkea purku 3. Transkripti eli litterointi (puhe, toiminta)
10
1. Esikatselu Koko aineisto Yleiskuva aineistosta
Aineiston mahdollinen rajaaminen (esim. tietyt päivät, tietyt oppitunnit)
11
2. Karkea purku Karkea purku ≈ Havaintomuistiinpanot
Puheenaiheiden ja toiminnan kirjaaminen (esim. aihe/toimintalistat eli content log) Aineiston rakenne (jaksottuminen esim. puheenaiheiden, tekemisen mukaan)
12
3. Transkripti Oppitunnit, joilloin yhteisöllistä kysymysten/selitysten luomista (tätä tutkitiin, mutta tunnin aikana voi olla muutakin kuin tätä tutkittavaa toimintaa) Mieti ennenkuin alat tehdä transkriptia!: vain merkittävistä ‘kohdista’
13
Purkaminen Aineisto Rajaus
Esikatselu Koko aineisto Oppitunnit (tilanteet), joilla tutkivaa oppimista purku Oppitunnit, joilla tutkivaa oppimista Oppitunnit, joilloin yhteisöllistä kysymysten/selitysten luomista Transkripti
14
Klo Keskustelu Oppilas 1 Oppilas2 Välineet
15
Transkriptien huolellinen lukeminen
Transkriptien perusteella pienemmät havaintoyksiköt (episodit)
16
Episodi (Esimerkiksi): yhteisöllisten kysymysten luominen
17
Oppitunnit/tilanteet, joilloin yhteisöllistä kysymysten luomista
Siirtymä Oppitunnit/tilanteet, joilloin yhteisöllistä kysymysten luomista Episodi Episodi Episodi Samanlainen kuvaus selitysten luomisesta
18
Episodi keskustelun/vuorovaikutuksen/toiminnan analyysiyksikkönä
Episodit ajallisena jatkumona (muodostavat ‘ketjun’) Episodien rajat (esim. kun oppilaat alkavat fokusoida kysymysten tekemiseen ja loppuu kun aletaan fokusoida johonkin muuhun asiaan) Siirtymien ‘markkerit’: toiminnan/vuorovaikutuksen fokusoiminen, diskurssiiviset markkerit
19
Ja sitten aineisto on analysoitava :-)
20
Lähteitä Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere: Vastapaino. Goldman, R., Pea, R. Barron, B., & Derry, S. (2007). Video Research in the Learning Sciences. Mahwah, New Jersey: LEA.
21
Derry, S. , Pea. , Barron. , B, Engle, R. , Erickson, F. , Goldman, R
Derry, S., Pea., Barron., B, Engle, R., Erickson, F., Goldman, R., Hall, R., Koschmann, T., Lemke, J., Sherin, M. & Sherin, B .(2010) Conducting Video Research in the Learning Sciences: Guidance on Selection, Analysis, Technology, and Ethics. Journal of the Learning Sciences, 19: 1, 3 — 53
22
Jordan, B. & Henderson, A. (1995)
Jordan, B. & Henderson, A. (1995). Interaction Analysis: Foundations and Practice.The Journal of the Learning Sciences, 4, Korvela, P. (2003). Yhdessä ja erikseen: perheen jäsenten kotona olemisen ja tekemisen dynamiikka. Helsinki: Stakes.
23
Journal of the Learning Sciences, 2002, nro 2 & 3, edited by Tim Koschmann
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.