Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä 31.8.2006 Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä 31.8.2006 Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen."— Esityksen transkriptio:

1 Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä 31.8.2006 Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen viestinnän erikoistumisohjelma tytti.suojanen@uta.fi

2 Runko  Gradunohjauksen taustat  Työssäkäyvien tavoittaminen  Seminaarikäytännöt: ryhmää aktivoivia menetelmiä ja ohjaajan rooli  Tulokset, palaute ja jatkotyöskentely  Keskustelua

3 Työssäkäyvien tavoittaminen  Valmistumattomien opiskelijoiden kartoittaminen  Kutsu seminaariin 32:lle, 10 ilmoittautui >> 8 pysyi ryhmässä jouluun asti, 7 koko vuoden  Pääaineet: käännöstiede (englanti) = 5 englantilainen filologia = 3  5 oli käynyt tutkielmaseminaarin jo aiemmin  Ohjelman suoritus: 1998-99 = 1; 1999-2000 = 2; 2000-2001 = 1; 2001-2002 = 2; 2003-2004 = 2

4 Seminaarin tavoitteita  ”seminaarinäytelmän” välttäminen >> ryhmää aktivoivat menetelmät  ohjaajakeskeisyyden vähentäminen  itseohjautuvuuden edistäminen  vastuun ottaminen omasta oppimisesta

5 Menetelmiä 1/2  Esittelykierros  Aloitus- ja lopetuskierrokset  Lumipallo: Minkälaisia haasteita tai ongelmia itse koet gradun tekemisessä? aiheen rajaaminen; aikataulu ja ajan puute; vanhan aiheen hyödyntäminen; epämääräinen, hankala aihealue; metodin löytäminen; aineiston ja teorian yhdistäminen; asioiden perustelu; onko gradu vain opintosuoritus ja mikä sija on luovuudella?; akateeminen ajattelu, tyyli ja työskentelytavat.

6 Menetelmiä 2/2  Työskentelysopimus: ohjaajan ja ohjattavan vastuut ja oikeudet  Porinaryhmät  Viinisuklaamenetelmä: Mikä on gradutyösi nykytilanne?  Ohjausketju ja lappukommentointi >>

7 Ohjausketju ABCD E FGHI J

8 ”Tulokset”  2 sai työnsä valmiiksi, toinen on valmistunut, toinen valmistuu tänä syksynä  5 asettanut tavoitteekseen gradun valmistumisen vuoden loppuun mennessä.  syys-lokakuussa klinikkatapaaminen.

9 Palaute  Työskentelytapoihin oltiin tyytyväisiä.  Omaan edistymiseen oltiin melko tyytyväisiä.  Töiden läpikäynnin väliin haluttiin kaikkia koskettelevien teemojen käsittelyä.  Ryhmän merkitys: opinnot olisivat jääneet kesken; ei olisi kehdannut muuten tulla; sai ohjausta ja palautetta; sai haetuksi opintovapaata.  Aikataulutus olennaista.

10 Haaste  Haasteellisinta on siirtyä uudenlaiseen toimintatapaan: ”Toiminnallisuudella katoaa älyllistämisen suoja eikä mikään ole varmaa eikä turvallista, ei opettajalle eikä opiskelijoille” (Öystilä 2003, 63).


Lataa ppt "Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä 31.8.2006 Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google