Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki, sosiaaliohjaaja, Oulun kaupunki https://www.facebook.com/nuortenpalveluohjaaja.sailalahteenmaki 15.3.2016

2 Facebook-palveluohjauksen kehittäminen Sosiaalityön ulottaminen nuorille tuttuihin arkiympäristöihin voi auttaa löytämään apua tai tukea tarvitsevat nuoret ajoissa. MOPOTuning-hanke: Nuorten palveluohjaus Facebookissa 1.5.2011. 15.3.2016 Nuorten palveluohjaajan kaveriksi linkittynyt yli 1100 nuorta ja yhteistyökumppania

3 Läsnäoloa ja vuorovaikutusta Kaveripyynnöt ja pyyntöjen hyväksyminen Tiedon jakaminen opiskeluun, työhön, terveyteen, palveluihin, vapaa-aikaan, tapahtumiin sekä muihin ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin liittyen Henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta, sekä tarvittaessa ajanvaraus vastaanotolle Vuorovaikutteisuus – omat tilapäivitykset ja toisten käyttäjien päivitysten kommentointi, aamun ajatukset ja muistiinpanot Työskentelyn keskiössä ovat yksilön tarpeet, voimavarakeskeisyys, motivointi ja kannustaminen

4 Nuorten kokemuksia Kyselytutkimus syksyllä 2013: Vastaajia 51 (miehiä 27, naisia 24) Ikähaarukka 16-26v, 57% vastaajista 18–20-vuotiaita 46 vastaajaa asui Oulussa, 5 muualla kuin Oulun alueella 34 vastaajaa asui omassa taloudessa, 15 vanhempien luona ja 1 oli asunnoton Vastaajista 20 opiskeli 2. asteella, 17 työttömänä, 9 työsuhteessa tai yrittäjänä, 5 kotiäitinä tai eläkkeellä Internetyhteys oli käytettävissä 98% ja mobiilinetti 84% vastaajista Tärkein vastaajien käyttämä sosiaalisen median palvelu oli Facebook (~79%).

5 Tiedon jakaminen on tärkein toiminto nuorten palveluohjaajan Facebook-palvelussa! Nuoret toivoivat erityisesti tietoa avoimista työpaikoista riippumatta iästä, sukupuolesta tai työmarkkina-asemasta

6 Yleisimmät yhteydenottojen aiheet: toimeentulo, opiskelu, asuminen, työ ja terveys. Henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta on toiseksi tärkein toiminto

7 Läsnäolo, tavoitettavuus ja vuorovaikutteisuus on kolmanneksi tärkein toiminto Yleisen kuulumisien vaihdon merkitystä ei pidä väheksyä – jokaisella on tarve tulla kuulluksi!

8 ”Palveluohjaaja tekee älyttömän tärkeää työtä! Facebookin kautta on erittäin lähellä myös kotiinsa syrjäytyneitä nuoria ja sen kautta nuori saa helposti kannustusta ja tukea, jos omat voimavarat ei tunnu riittävän, olo tuntuu yksinäiseltä eikä apua jaksa hakea. Tällaisia Facebook-tukijoita ei voi koskaan olla liikaa. Jos kunnalla olisi paljon resursseja, olisi hyvä olla erikseen Facebookissa palveluista, tapahtumista, koulutuksesta ja työelämäasioista päivittävä ohjaaja sekä tsemppari, jolta tulisi sitten nämä aamun ajatukset ja joka vastaisi nuorten kysymyksiin ja voisi olla tukevana aikuisena vierellä.” Työntekijän näkökulmasta Facebook-palveluohjaus on lähes kynnyksetön, ennaltaehkäisevä, joustava ja palveluntarjoajalle kustannustehokas palvelu sekä myös edesauttaa työntekijöiden verkostoitumista

9 Facebook-palveluohjaus Oulun kaupungin palveluna 1.9.2014 alkaen Lisää tietoa Nuorten Facebook-palveluohjauksesta, palvelun kehittämisen prosessista sekä ajatuksia sosiaalisen median hyödyntämisestä nuorten sosiaalityössä löytyy YAMK opinnäytetyöstä: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/105545/Lahteenmaki_Saila.pdf?sequence=1 syksy 2010 Idea sosiaalisen median hyödyntämisestä nuorten sosiaalityössä huhtikuu 2011 - huhtikuu 2014 Facebook-palveluohjauksen pilotointi hanketyönä käyttäjäkohtainen tutkimus syksyllä 2013 Palvelun arviointi sekä juridiset kysymykset keväällä 2014 Palvelun juurruttaminen ja vakinaistaminen syyskuu 2014

10 Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Sosiaalityötä tulee tehdä siellä missä nuoretkin ovat! eBrandin 2015 tutkimuksen mukaan nuorten suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat YouTube, WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Spotify, Skype, Snapchat, Twitter ja Feissarimokat http://www.ebrand.fi/ja-nuoret-2015-tutkimuksen-tulokset-ovat-taalla/

11 Kiitos! Kysymyksiä?


Lataa ppt "Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google