Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio 9.5.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Virvatuli-arvioinnin jälkeen Virvatuli-koulutusseminaariVantaalla /Carita Välitalo.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Pedagogisen toimikunnan viidennen kokouksen muistio
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Steinerpedagoginen OPS-RUNKO -projekti Steinerkasvatuksen liitto 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Tervetuloa 8. lk:n vanhempainiltaan
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Laaja-alainen arviointi
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio

 Käytännönläheisen toimintakulttuurin luominen uuteen yhtenäiskouluun sekä ytimekkään, selkeän ja käytännönläheisen strategian laatiminen  Toimintakulttuuria voidaan kehittää ja muuttaa. Se on kokonaisuus, joka rakentuu o työtä ohjaavien normien ja toiminnan tavoitteiden tulkinnasta o johtamisesta sekä työn organisoinnista, suunnittelusta, toteuttamisesta ja arvioinnista o pedagogiikasta ja ammatillisuudesta o vuorovaikutuksesta, ilmapiiristä ja oppimisympäristöistä ( ops2016 perusteluluonnos )

 Oppiminen  Hyvinvointi  Johtaminen  Henkilöstön osaaminen

Toimikunnan jäsenet: Jarno Hautamäki, Jenni Kilpinen, Aino Niemi pj ja sihteeri, Minna Perkiö, Juha Salo, Jenni Santaranta, Minna Valkama Toimikunta kokoontuu n. kolmen viikon välein (pääsääntöisesti torstaisin klo 14.30) Seuraavat kokoontumiset ja Toimikunta selvittää, koordinoi ja työstää asioita sekä tekee tiivistä yhteistyötä opettajien ja muiden yhteistyötahojen kanssa

 Kokousmuistiot toimitetaan sähköpostitse Urjalan kunnan opetushenkilöstölle  Ajankohtaiset asiat käsitellään koulujen kokouksissa  Jatkossa mietitään myös muita tiedottamisen keinoja esim. kuntalaisille  Tiedottaminen oppilaskunnille ja vanhempainyhdistyksille tärkeää  Yhteydenotot toimikunnan jäseniin toivottavaa!

Pedagoginen toimikunta Urjalan kunnan opettajat, oppilaat, muu henkilökunta, huoltajat Nuoriso- ja liikuntatoimi, paikalliset yritykset ja yhdistykset Muut oppilaitokset, asiantuntijat Kunnan asukkaat lautakunta, arkkitehtitoimisto

Pedagoginen toimikunta työskentelee yhtenäiskoulun perustamiseen saakka Pohdintaryhmät suunnittelevat yhtenäiskoulun toimintakulttuuria Huhdin ja Kirkonkylän koulujen tiivis yhteistyö (opettajat, oppilaat, huoltajat) Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa Nykyisten vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen OPS-työn linkittyminen Osallistaminen Strategian laatiminen Toimintakulttuurin luominen Yhteiset pelisäännöt Tavoitteiden asettaminen yhtenäiskoulun ensimmäiselle toimintavuodelle Eri luokka-asteiden tiivis yhteistyö Opettajien ja oppilaiden sitouttaminen uuden koulun toimintakulttuuriin Yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa Toimintakulttuuria aletaan toteuttaa käytännössä Ensimmäisen vuoden tavoitteet käytäntöön ja niiden toteutumisen seuranta

Yhteinen veso lukuvuoden alussa Pohdintaryhmät käyntiin, jokainen opettaja kuuluu yhteen ryhmään ja osallistuu osaltaan yhtenäiskoulun suunnitteluun Pohdintaryhmien osallistuminen toimikunnan kokouksiin Yhteisiä yt-kokouksia lukuvuoden aikana Tiedonkulku paranee, yhteisen toiminnan suunnittelu, tutustuminen Luomme yhdessä uutta toimintakulttuuria, yhteisten tapahtumien (esim. pikkujoulut) suunnittelu Yhteisiä projektipäiviä (1-2) Huhdin ja Kirkonkylän koulujen kesken Oppilaat ja opettajat (sekä vanhemmat) tutustuvat toisiinsa. Toisten työ ja arki tulee tutummaksi. Hyvien käytäntöjen mallintaminen Samanaikaisopetus, yläluokkien oppilaat opettavat alaluokkien oppilaita, tunnemme toisemme paremmin

Tutustumme toisiimme: Kirkonkylän ja Huhdin opettajat, oppilaat, muu henkilökunta, huoltajat Yhteistyö Aseman koulun kanssa Tutustumme toistemme työhön ja koulujemme toimintakulttuureihin Tutustumme muihin yhtenäiskouluihin (tilat ja toimintakulttuurit) Tutustumme uuteen opetussuunnitelmaan Tutustumme erilaisiin oppimisympäristöihin

Yhtenäiskoulun kulmakiviä Yhteistyö Opettajien kesken, aineesta ja luokka-asteesta riippumatta Oppilaiden kanssa tehtävä vuorovaikutuksellinen yhteistyö Koko henkilökunnan yhteistyö Kodin ja koulun yhteistyö Yhteistyö esiopetuksen, Aseman koulun ja Väinö Linnan lukion kanssa ****** Yhteistyöstä voimaa omaan jaksamiseen ja tukea osaamiseen Toisen työn tunteminen ja arvostaminen Oppilastuntemus lisääntyy Sitoutuminen Yhtenäiskouluun sitoutuminen Yhteisten pelisääntöjen noudattaminen Mitä sovitaan, siinä pysytään Meidän koulu, kaikkien oppilaat, kaikkien opettajat, ei ala- ja yläkoulua ****** Tuo turvallisuutta Luo yhteishenkeä Yhteisön merkitys yksilölle, yksilön merkitys yhteisölle Suunnitelmallisuus Hyvä suunnittelu mahdollistaa isonkin yksikön toiminnan Vuosisuunnitelmat tärkeä työkalu Tavoitteet esim. seuraavalle kahdelle vuodelle, mihin pyrimme Kaikki tietävät missä mennään ****** Tuottaa hyvinvointia Johtajuuden merkitys korostuu Oppilaat mukaan suunnittelutyöhön

 Ops2016 Ops2016  Hellströmin blogi (pedagogiikkaa ja paljon ajankohtaista pohdintaa koulumaailmasta) Hellströmin blogi  Koulun nimi  Logo  Motto

 Pedagoginen toimikunta perehtyy kesäkuussa yhtenäiskoulun piirustuksiin ja kommentoi niitä arkkitehtitoimistolle. Opettajien toivotaan esittävän ehdotuksia/toiveita opetustiloista ja niiden järjestelyistä pedagogiselle toimikunnalle  Toimikunta päättää pohdintaryhmien teemat (julkaistaan elokuun vesossa)  Pohdintaryhmät = missä kokoonpanoissa alamme miettiä uuden yhtenäiskoulun toimintakulttuuria. Opettajat voivat esittää omia ehdotuksiansa pohdintaryhmien teemoiksi  Toiveet, ajatukset, ehdotukset osoitteeseen viimeistään