Seminaarin tavoitteet Murmanskissa 1.-2. joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
MMM29:00/2003, (c) Maj-Lis Aaltonen Tutkimustiedon välitys  MATRI ja julkinen tutkimustieto  tutkimustiedon saatavuus  tutkimustiedon tuottaminen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Kuopion toimipaikka Hermanninaukio 3 FIN Kuopio +358-(0)
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
YVI – oppimisympäristö YVI-oppimisympäristön viestintä yhteistyökumppaneille.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Palvelumuotoiluprojekti Palvelumuotoiluprojektin tehtävänanto Palvelumuotoiluprojekti toteutetaan yhteistyössä Design Museon kanssa. ”Designmuseo.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Koulutuksen laadun kehittäminen
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Loppukonferenssi 5. toukokuuta 2011 Murmanskissa Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the General Education in the Murmansk.
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Ops seminaari Askola.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tervetuloa! OPS 2016.
Datan avaamisen ohjeistus
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Yhteiset palautekäytännöt laadun arvioinnissa
Esityksen transkriptio:

Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt

Laatu Compa-projektissa Asiakaslähtöinen Koulu tarjoaa hyvätasoisen oppimisympäristön, missä opettajat ovat päteviä ja motivoituneita, yhteisön ja koulun vuorovaikutus aktiivista ja kaiken tavoitteena on opiskelijan osaamisen ja elämänhallinnan kehittäminen. Prosessiperustainen Dokumentointi, läpinäkyvyys, saatavuus, selkeys

Mitä varten manuaali Väline yhteisön osallistumisen kehittämiseksi Opas kehittäjille Yhteisen osaamisen kokoelma Disseminointi laajemmin alueella Hyvien käytäntöjen saatavuus myös muiden toimijoiden käyttöön Tulosten tiedottaminen yhteiskunnallisille partnereille

Mitä varten matriisi Itsearviointiväline Yhteiset indikaattorit ja kriteerit Kehittämisväline Myös muiden toimijoiden käyttöön Väline myös kuntien käyttöön

Tavoitteita työryhmille 1. Hyvät käytänteet 2. Best practices – Parhaat käytänteet 3. Malli yhteisöjen osallistumiselle koulutuksen laadun arvioinnissa - Koulun, kunnan ja aluetasolla 4.Käytäntöjen disseminointi 5. Käytäntöjen adaptointi 6. Matriisi 7. Palaute – ryhmäkeskustelua 8. Hyvien ja huonojen kokemuksien listaus 9.Suosituksia ministeriölle listaus 10.Manuaalin sisältö ja pilottien case-rakenne

Team 1 1. Käsikirja (manuaali, ohjeistus, opas): Models for Community Participation in General Education for Improvement of the Quality of Education - Yhteisöjen osallistumisen mallin kuvaus -Koulujen ja kuntien hyvät ideat ja käytäntöjen esimerkit: -Yhteisöpartnereiden tiedottaminen Manuaali (mahdollinen sisältö): Sisältö -rakenne, Tausta Pilottien kuvaus – kuvausten rakenne Parhaat käytänteet – “Best practices” Matriisi Suosituksia Venäläisten ja suomalaisten eksperttien: analyysit yhteiskunnan ja koulun vuorovaikutuksesta Lapissa ja Murmanskin alueella? Pilottien vertailu – Suomi jas Venäjä tai pilottien yhteenveto

Team 2. Matriisi käyttöön kouluissa ja kunnissa. Matriisin käytön mahdollisuuksia Vastuutuksia Pitäisikö pisteyttää indikaattorit ? Pilottien kokemusten adaptointi i ja disseminointi; - suositukset; Toiveita opettajien täydennyskoulutukselle; Mitä asioita yhteisön osallistumismallin pitäisi sisältää - listaus

Asioita pohdittavaksi: -Mitkä ovat käytäntöjen yleisluontaiset piirteet? -Löytyykö piloteista jotain yhteisiä linjoja, onnistuneita piirteitä, käytäntöjä, ratkaisuja? -Mitkä ovat näiden käytäntöjen tai piirteiden säilyttämisen edellytykset organisaatioissa? -Miten prosesseja (muutosprosesseja) organisaatioissa hallittiin(hallitaan)? -Miten sidosryhmät sitoutettiin -Mitä opittiin? -Hyvien käytäntöjen kriittisiä pisteitä, vinkkejä -Hyviin käytänteisiin ja niiden siirtämiseen liittyy aina oppimisprosessi, jossa myös hiljaisella tiedolla on merkittävä asema.

Odotukset Saada uusia välineitä koulujen, kodien ja yhteisöjen välisen yhteistyön työstämiseksi ja kehittämiseksi Hyvän kumppanuuden ja käytänteiden kehittäminen koulujen ja hallintojen välille Uuden tutkimustiedon tuottaminen opettajakoulutuksen käyttöön Oppia Murmanskin ja Lapin koulujen hyvistä käytänteistä