Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuIivari Laaksonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Loppukonferenssi 5. toukokuuta 2011 Murmanskissa Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the General Education in the Murmansk Region Mare Rantaniemi Projektipäällikkö
2
Secondary Comprehensive School № 5 Secondary Comprehensive School № 53 Gymnasium №10 Secondary Comprehensive School № 9 Secondary Comprehensive School № 19 Secondary Comprehensive School № 7 Korzunovo settlement Secondary Comprehensive School № 19, Zapoliarnyj Lyceum named after Sizov Gymnasium №1 Secondary Comprehensive School № 15 Secondary School of Lyseonpuisto Secondary School of Salla Teacher Training School of the University of Lapland
3
Municipalities: Murmansk Kandalaksha Pechenga Monchegorsk Apatity Rovaniemi Salla
4
Laatu Compa-projektissa Asiakaslähtöinen Koulu tarjoaa hyvätasoisen oppimisympäristön, missä opettajat ovat päteviä ja motivoituneita, yhteisön ja koulun vuorovaikutus aktiivista ja kaiken tavoitteena on opiskelijan osaamisen ja elämänhallinnan kehittäminen. Prosessiperustainen Dokumentointi, läpinäkyvyys, saatavuus, selkeys
5
Opintovierailut ja seminaarit 2 opintovierailua Suomeen Tutustumista Sallan, Oulun, Kemin, Tornion, Haaparannan ja Rovaniemen kaupunkien sekä koulujen käytänteisiin laadun arvioinnissa ja varsinkin yhteistyöhön ympäröivän yhteisön kanssa 3 teemaseminaaria Venäjällä Projektitiimin kokoukset ja ohjausryhmän tuki ja osallisuus tärkeitä! Loppukonferenssi
6
Laatumatriisi Itsearviointiväline Yhteiset indikaattorit ja kriteerit (yhteisön osallistumiselle liittyen koulutuksen laatuun) Kehittämisväline Myös muiden toimijoiden käyttöön Väline myös kuntien käyttöön
7
Käsikirja - Manuaali Table of Contents 1.Preface – to whom its targeted 2.Theoretical basis, action research method. 3.Model for Community Participation in the Evaluation of the General Education Quality 4.Experience from pilots 5.Matrix 5.1 Description 2.Instruction 6. Conclusions and recommendations 7. Attachments 1.The structure of state and public management system 2.Glossary 3.Statute 4.In-Service Training Programs 5.Questionnaires 6.Project participants
8
Pilotit Jokaisella koululla oma pilotti Toimintatutkimusmetodi Reflektioseminaarit Yhteisön osallistuminen
9
Koulutusohjelmat Opettajan täydennyskoulutusinstituutti kehittänyt 2 koulutuskurssia opettajille, johtajille sekä yhteisön edustajille Lapin yliopisto vienyt piloteista opittuja hyviä käytänteitä suoraan opettajakoulutuksen opintosuunnitelmiin Projektia ja pilotteja on esitelty myös aluetasolla sekä mediassa
10
Lisäksi Saatiin uusia malleja ja välineitä koulujen, kodien ja yhteisöjen välisen yhteistyön työstämiseksi ja kehittämiseksi Kehitettiin hyviä kumppanuuksia ja käytänteitä koulujen ja hallintojen välille Saatiin tutkimustiedoa opettajakoulutuksen tueksi Opittiin paljon toisiltamme - sekä Murmanskin että Lapin koulujen hyvistä käytänteistä Erilaiset kulttuurit, mutta yhteinen tavoite - Ystävystyimme
11
The best practices have the following features: Best practice includes satisfaction with the work and make people commit Combination of innovations and traditions Best practice could be old practice or innovative The best practice serves the growth and future of the student
12
The best practice could produce visions for teachers (pedagogy) A child is in the centre of educational project Urgency for significant number of education subjects Regard to possibilities of a school and project objectives (realistic) Possibility for dissemination Feasibility Results in other schools
13
Examples of Best practices Project is the good practice for international cooperation Students take the role of teachers (Green Flag) Responsibility to students (in upper secondary school)
14
Identifies notions which are daily used in teaching practice, but are difficult for perception by parents and students (like “expert analysis”, “term”, “behavior rules” etc) Different cultures together (Salla) Schools can invent for themselves the object for the charity activities (motivates well) School newspaper Electronic diaries Distant education for disabled children
15
Experiences of municipality on involvement of community to evaluation of education quality (training for parents) Socialization of immigrant children School managing council Diaries for parents
16
OPETUSMINISTERIÖ Valtakunnalliset ja /tai alueelliset hankkeet Muut valtakunnalliset tai alueelliset toimijat Ympäröivän yhteisön ja koulun laadun kehittämismalli - koulun sisäinen ja ulkoinen rajapinta YLIOPISTOT JA AMMATTIKOULUT Hallitus Tiedekunnat Yhteiset hankkeet KAUPUNKI -KUNTA aluerehtorikokoukset yhteinen opetus Resurssikeskukset Nuorisojärjestöt Vanhempainyhdistykset maahanmuuttajaoppilaiden opetus kotikielen opetus koulupsykologi- ja kuraattoripalvelut saamen kielen opetus nivelkohtien yhteistyö päivähoidon ja yläasteiden kanssa terveys-, sosiaali- ja kulttuuritoimen palvelut Monitorointi Palaute (alumnit, huoltajat muut) WWW-sivut Luovat työryhmät vastaamaan haasteisiin Vanhempien ja yhteisön osallistuminen lisenssiointiin ja akretitointiin Kilpailut, palkkiot, reitingit opettajille Toimintasuunnitelmat ja taloussuunitelmat (mm. budjetti) arviointi ja palaute; Asiakirjojen analysointi (Esim. Oppilashyvinvointi/ huolto moniammatilliset työryhmät) YRITYSTOIMINTA SOL Fazer Amica Lappset Satama Muut yrityskumppanit KOULUN JOHTOKUNTA johtokuntatyöskentely KOULU – selvät ja läpinäkyvät toimintaohjeet, hallinnolliset ja päätöksentekoprosessit Oppilaat Henkilökunta Opettajaopiskelijat Huoltajat Seurakunta ja kirkko Aamu- ja iltapäivätoiminta Vapaa-ajan toiminta erityisopetus Oppimistulokset Psykososiaalinen ympäristö Lisä koulutuspalveluiden tarjonta Koulun fyysinen ympäristö (logistiikka, turvallisuus ym.) Vanhempien tyytyväisyys, Opiskelijaoikeuksien toteutuminen Hyvä pohja jatkoopiskeliulle
17
Kiitos kaikille huomiosta! Спасибо всем за внимание!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.