Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Työssäoppimisen ja näyttöjen järjestäminen sekä toteuttaminen
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Työpaikkaohjaajakoulutus
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TYÖPAIKALLA JÄRJESTETTÄVÄ KOULUTUS – opas ammattikoulutuksen järjestäjille Erityisasiantuntija, Minna Taivassalo-Salkosuo,
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Työssäoppimisen ohjaus
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Ulla Nivukoski projektikoordinaattori Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie Seinäjoki Puh: gsm
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Esityksen transkriptio:

Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op Kouluttaja Piia Kolho Yrittäjä, KM, KteO, NTM Piia Kolho 1

OK – koulutuksen tavoitteet ja sisältö syventää osallistujien oman alan prosessien osaamista sekä prosessien soveltamista ammatillisten tutkintojen ammattitaitovaatimuksiin ja tulevien ammattilaisten opetukseen kehittää ohjausosaamista ja palautteen antamisen taitoja ottaen huomioon eri toimijoiden roolit kehittää työpaikkojen ja ammatillisten oppilaitosten vuorovaikutusta, verkostoitumista ja toiminnan laatua SISÄLTÖ Perehtyminen prosesseihin Ammattitaitovaatimukset tutkinnon perusteissa Perehdyttäminen Ohjaus ja ohjaava palaute Piia Kolho

AI – koulutuksen tavoitteet ja sisältö Tutustua turvalliseen työssäoppimiseen perehtymällä oman työyhteisön työturvallisuusmääräyksiin, kehittää arviointitaitoja ja ammattiosaamisen näyttöjen toteuttamis- ja arviointiosaamista, kehittää työpaikkojen ja ammatillisten oppilaitosten vuorovaikutusta, verkostoitumista ja toiminnan laatua. SISÄLTÖ Turvallinen työssäoppiminen Ammattitaitokäsitys perustana arvioinnille Tutkinnon perusteet pohjana ammattiosaamisen näytöille Työssäoppimisen ja ammattitaidon arviointi Ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen omalle alalle Piia Kolho

Koulutukseen osallistujat ja toteuttajat OSALLISTUNEET Naisia 39 Miehiä 60 Yhteensä 99 hlö (85) Työelämän edustajia 58 hlö Opettajia 41 hlö OK-koulutuksia 4 (Jkl, Kokkola, Nurmo) AI-koulutuksia 2 (Jkl, Nurmo) TOTEUTTAJAT v. 2010 - 2011 Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, täydennyskoulutus- ja palvelutoiminta TopTrainerTeam: Jyväskylän ammattiopisto Jämsän ammattiopisto Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Seinäjoen koulutuskuntayhtymä - Koulutuskeskus Sedu Piia Kolho

Kouluttaja Piia Kolho Yrittäjä, KM, KteO, NTM KEHITTÄMISTÖITÄ JA PALAUTETTA Ohjaa ja kannusta OK– ja Arvioi ja innosta AI–koulutuksesta Kouluttaja Piia Kolho Yrittäjä, KM, KteO, NTM Piia Kolho 5

Esimerkkejä työpaikkaohjaajien ja opettajien kehittämistöistä OK ja AI -koulutuksissa Opiskelijan työssäoppimisen suunnittelu: Työssäoppijan alkukartoitus lomakkeen laatiminen Prosessit ja työssäoppimisen suunnitelmat – yhteinen ymmärrys tutkinnon perusteesta Työssäoppimisen jaksottaminen ja ajoitus Opiskelijan ohjaus: Työssäoppijan ohjaus työtehtävään Työssäoppijan perehdytysaineisto Opiskelijan arviointi ja palaute: Arvioijan ohjeistus Ammattitaitovaatimusten aukikirjoittaminen Työssäoppimisen palautelomakkeen laatiminen Piia Kolho

Palautetta koulutuksesta Yleisarvosana n. 3,4 (arviointiasteikko 4-1) Sanallista palautetta mm.: ”Sopiva pituus ja sopivissa pätkissä, edesauttoi yritysten osallistumista” ”Paneuduttiin perusasioihin, joiden kehittäminen merkittävällä tavalla edistää oppilaitoksen ja työpaikan yhteistyötä.” ”Koulutus antoi työkaluja palautteen antamiseen ja ohjaukseen.” ”Sain selkeyttä varsinkin arviointiin ja palautteen antamiseen sekä näytön suorittamiseen.” ”Löydettiin yhteiset toimintatavat yrityksen ja koulun välille.” ”Koulutus oli hyvä ja ajankohtainen, ennen ei ole vastaavaa ollut. Sain tietoa siitä mitkä ovat oppilaitosten odotukset työpaikkaohjaajilta.” ”Eri alojen omat käytännöt avarsivat katsontakantoja.” ”Parhainta oli yhteiset keskustelut opettaja-työelämän edustajan kanssa.” ”Asiat olivat enimmäkseen tuttuja, mutta kun ne käytiin koulutuksessa läpi, niistä syntyi samalla keskustelua.” ”Hyvä koulutus! Innostava opettaja ja innostuneet osallistujat.” Piia Kolho