Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Opettajien työpaja vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Open Source Courseware OSCu
Kuopion keskusta Riistavesi Karttula Vehmersalmi Eteläinen ja läntinen maaseutu Kuopion kansalaisopiston toiminta-alue
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Marjo Vesalainen / AinO-keskus:
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
AIKUINEN OPPIJA.
Ongelmaperustainen oppiminen
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Mitä opetan ammatillisessa?
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Vanhempainilta
Tavoitteena mielekäs oppiminen
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Konstruktionismi - rakentelu aikuiskasvatustiede Avoin opetus
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Asiakasraati Lapsen vasu
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari

Pilotin tausta ja tavoitteet Kielten opiskelu monimuotoisesti Multimediaohjelmistojen hyödyntäminen Opiskelu työn ohessa Ajasta ja paikasta riippumattomuus Tavoitteena... Multimedia-avusteisen kielen opiskelun kehittäminen Verkkoympäristöön soveltuvien kieltenopetustekniikoiden kehittäminen Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Yhteistyötahot Promentor Solutions Oy AAC-opisto Sonera Kaakonseudun oppimiskeskus Kotkan opisto Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Pilottiprojektit Soneran henkilöstö Englannin kielen monimuotokurssi, lähiopetusta ja itseopiskelua Mukana seitsemän oppijaa Testattavana Promentorin Business or Pleasure - ohjelmisto Kotkan opisto Mukana monta erityyppistä englannin kielen kurssia Testattavana Promentorin Business or Pleasure - ohjelmisto Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Pilottiprojektit Kaakonseudun oppimiskeskus Englannin kielen monimuoto-opiskelujakso Pääpaino itsenäisellä työskentelyllä, tarvittaessa tutorin ohjaus videoneuvottelun avulla Kurssilla mukana 16 henkilöä Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Business or Pleasure Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Pilotin arviointi Promentorin multimediapohjaisen kieltenopetusohjelmiston pedagoginen ja tekninen arviointi Tiedonhankintamenetelmä Kyselylomake, jossa myös avoimia kysymyksiä Soneran pilottiprojektista valmistunut pro-gradu - tutkimus, jossa arvioidaan mm. itseohjautuvuusvalmiuksia ja tutorointia. Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Pilottiprojektien arviointi Pedagoginen arviointi Mielekkään oppimisen seitsemän ominaisuutta: Konstruktiivisuus, aktiivisuus, yhteistoiminnallisuus, intentionaalisuus, kontekstuaalisuus,siirtovaikutus, reflektiivisyys Tekninen arviointi Käyttöliittymän selkeys, ohjelmiston käytettävyys, kielen oppimista tukevat työvälineet Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Tulokset Konstruktiivisuus Tehtävien valinta oman kiinnostuksen sekä aiempien tietojen ja taitojen pohjalta Ohjelmisto antoi palautetta tehdyistä tehtävistä Ei tue vuorovaikutteisuutta oppijoiden välillä Aktiivisuus Oppijat kokivat tehtävät haasteellisiksi Lähitavoitteiden asettaminen mahdollista Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Tulokset Yhteistoiminnallisuus Pilottiprojekteissa yhteistoiminnallisuudella pieni rooli Toisten oppijoiden osaamista ei voitu ohjelmiston puitteissa hyödyntää Intentionaalisuus Oppijat kokivat tehtävät pääosin merkityksellisiksi oman toimintansa kannalta Ohjelmisto koettiin virikkeelliseksi opiskeluympäristöksi Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Tulokset Kontekstuaalisuus Ohjelmisto tarjoaa laaja-alaisen teemaympäristön kielen käytännön harjoitteluun Siirtovaikutus Hyödynnettävyys arkielämän tilanteisiin vaihteli oppijoiden erilaisten elämäntilanteiden vuoksi Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Tulokset Reflektiivisyys Oman oppimisen testaamisen mahdollisuus Muilta oppijoilta ei saatu palautetta->oppijat oman arvionsa varassa Tekninen arviointi Käyttöliittymä koettiin selkeäksi ja suhteellisen helppokäyttöiseksi. Käyttö koettiin kokonaisuutena suhteellisen vaivattomaksi. Toimintoihin kielen oppimisen suhteen oltiin suhteellisen tyytyväisiä. Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari

Ajatuksia ja haasteita Oppijan valmiudet itseopiskeluun? Huomio ohjaukseen ja tukeen heti kurssin alussa Itseohjautuvuus ei kehity hetkessä Ohjelmiston joustavuus? Oman oppimisprosessin seuraaminen Vuorovaikutteisuus ohjelmiston sisällä Riikka Pajunen ETÄKAMUn loppuseminaari