Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarjatta Hukkanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TTKK, Digitaalisen median instituutti, Hypermedialaboratorio TAMPERE MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.-22.1.1999
2
ETÄOPETUS MULTIMEDIAVERKOISSA ETÄKAMU Aikataulu: 1.2.1996-31.1.1999 http://matwww.ee.tut.fi/kamu KANSALLINEN MULTIMEDIAOHJELMA (KAMU) tavoitetutkimusosa http://www.vtt.fi/tte/samba/projects/kamu TEKES Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
3
ETÄOPETUS MULTIMEDIAVERKOISSA TAVOITE Pedagogisesti tarkoituksenmukaisen ja teknisesti toiminnallisen avoimen oppimisympäristön (AO) kehittäminen, tutkiminen ja arviointi Tietoverkkojen hyödyntäminen Riippumattomuus ajasta ja paikasta Erilaiset oppijat Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
4
ETÄKAMU - TUTKIMUSOSAPUOLET Tampereen teknillinen korkeakoulu, Digitaalisen median instituutti, Hypermedialaboratorio (TTKK/DMI/HypLap) Tampereen yliopisto, Hypermedialaboratorio (TaY, HypLab) Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus (TaY/TYT) Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan tutkimusinstituutti (JY/TITU) Helsingin yliopiston aikuiskoulutuskeskus, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus (HY/LaTKK) Teknillinen korkeakoulu, Opetusteknologiakeskus (TKK/OTK) Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Yli 20 tutkijaa eri tutkimusyksiköissä
5
ETÄKAMU - YRITYSOSAPUOLET Edita Finnet/HPY Fysiikan tutkimuslaitos Helsinki Media Jyväskylän kaupunki Jyväskylän teknologiakeskus Koulutuskeskus Dipoli, TKK Nokia Mobile Phones Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo JOHTORYHMÄYRITYKSET Otava Sonera Sun Microsystems Oy Tampereen kaupunki Tampereen teknologiakeskus Tietoverkkoinstituutti WSOY Xenex
6
ETÄKAMU - YRITYSOSAPUOLET AAC-opisto AEL CSC-Tieteellinen laskenta Finnet/TPO Kaakkoisen Keski-Suomen kunnat KTOL KVS-instituutti Mäntän seudun koulutuskeskus Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo SEURANTAYRITYKSET Nokian kaupunki Promanet Promentor Solutions STAKES Sverigefinska folkhögskolan Teleste Educational Valmet WM-data Kasanen
7
ETÄKAMU TUTKIMUS Avoin oppimisympäristö: - tietoverkot, hypermedia, pedagogiikka PILOTOINTI Opetuskokeiluita eri ympäristöissä, eri sisällöillä, eri kohderyhmille Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo ARVIOINTI Opetuskokeiluiden tekninen, toiminnallinen ja pedagoginen arviointi
8
ORGANISAATIO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
9
TEKNISET TUTKIMUSKOHTEET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Tiedon esitys, oppimista tukeva rakenne Tiedonrakentamisen työkalut Materiaalin tuottamisen työkalut HYPERMEDIA INTERNET JA LAAJAKAISTAISET VERKOT Yhteistoiminnan välineet Kommunikaatiovälineet Videokonferenssi (ISDN - ATM)
10
TEKNISET TUTKIMUSKOHTEET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Integroi hypermedian sekä kommunikoinnin ja yhteistoiminnan välineet globaalit tietoresurssit WORLD WIDE WEB VERKKOTIETOKONE Verkkotietokone -ympäristön kehittäminen ja kokeilu
11
OPPIMISTEOREETTINEN TAUSTA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo MIELEKKÄÄN OPPIMISEN OMINAISUUDET (Jonassen 1995) 1) KONSTRUKTIIVISUUS 2) AKTIIVISUUS 3) YHTEISTOIMINNALLISUUS Oppijat konstruoivat uutta tietoa aikaisemman tiedon pohjalta Oppijoiden rooli on aktiivinen ja sitoutunut Oppijat kommunikoivat ja toimivat yhdessä muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa 4) INTENTIONAALISUUS Oppijoiden omat päämäärät ja tavoitteet otetaan huomioon
12
Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo MIELEKKÄÄN OPPIMISEN OMINAISUUDET (Jonassen 1995) 6) SIIRTOVAIKUTUS Oppijat voivat hyödyntää aikaisemmin opittuja tietoja ja taitoja, sekä soveltaa niitä uusissa tilanteissa ja konteksteissa 7) REFLEKTIIVISYYS Oppijat ilmaisevat mitä he ovat oppineet sekä tarkastelevat omia ajatteluprosessejaan ja päätöksiään 5) KONSTEKSTUAALISUUS Oppiminen liitetään mielekkäisiin reaalielämän tehtäviin ja autenttisiin- sekä ongelmakeskeisiin tilanteisiin
13
PEDAGOGINEN ARVIOINTI PEDAGOGISET TUTKIMUSONGELMAT Asetettiin oppijakeskeisen oppimisen ominaisuuksien pohjalta OPPIMISYMPÄRISTÖJEN PEDAGOGINEN ARVIONTI Kehitettiin arviointirunko aineiston keruuta varten Järjestettiin opetuskokeilut Huomioitiin oppijan, opettajan ja tutkijan näkökulmat Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
14
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN ORGANISOINTI JA TEKNINEN TOIMINNALLISTAMINEN Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TEOREETTINEN TAUSTA Mooren ja Kearsleyn (1996) etäopetuksen systeeminen malli: Lähteet Suunnittelu Jakaminen Vuorovaikutus Oppimisympäristö (tila) Laadittiin oppimisympäristöjen organisoinnin käsitekartta
15
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN ORGANISOINNIN JA TEKNISEN TOIMINNALLISTAMISEN ARVIOINTI TUTKIMUSONGELMAT JA ARVIONTIRUNKO 1) Lähteet 2) Johtaminen ja hallinto 3) Opetuksen ja oppimisen suunnittelu 4) Sisällön tuotanto 5) Jakelu 6) Tekninen tuki 7) Vuorovaikutus 8) Tila 9) Arviointi Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
16
AVOIN OPPIMISYMPÄRISTÖ (A&O) Kehittäminen perustuu pedagogisiin periaatteisiin ja teknisiin sekä toiminnallisiin näkökohtiin A&O:n osat: - Hypermediamateriaali ja välineet, - Kommunikointi- ja yhteistyövälineet, - Kognitiiviset työkalut, - Hallinnolliset työkalut, - Toimijat, autentikointi, - Tietokantaliittymä. Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
17
ETÄKAMUN PILOTIT Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo YLI 20 PILOTTIPROJEKTIA 10 ERI ALUEELLA PILOTTIEN TOTEUTTAMINEN Erilaisille oppijoille, Eri sisällöillä, Erilaisilla oppimisympäristöillä. ETÄKAMUn tutkijat, opettajat ja oppijat, yritysten edustajat Yli 200 osallistujaa
18
PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo A&O Ympäristöverkko Venäjää verkossa Pythagoras Johdatus verkotettuun multimediaan Kehitetyt ja hyödynnetyt oppimisympäristöt
19
PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Soneran perehtymisohjelma Kasvatus (Verkkotutor, Verkkopaja) Rakenteinen oppimateriaali (WCB) Henkilöstökoulutus globaalissa yrityksessä (BSCW, Learning Space) Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa Kehitetyt ja hyödynnetyt oppimisympäristöt
20
PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Web University (ATM, kansainvälinen) A2-Ranskan opetus Laps’ Suomen (ISDN, kansainvälinen) Kasvatus Henkilöstökoulutus globaalissa yrityksessä Videokonferenssin hyödyntäminen
21
PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo JavaStation -pilottiprojekti WWW:n ja CD-ROMin yhteiskäyttö Verkkotietokone Historian ja yhteiskuntaopin pilotti
22
AVOIN OPPIMISYMPÄRISTÖ (A&O) Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
23
YMPÄRISTÖVERKKO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
24
YMPÄRISTÖVERKKO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
25
VENÄJÄÄ VERKOSSA
26
Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
27
PYTHAGORAS Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
28
PYTHAGORAKSEN KYSELYTYÖKALU Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
29
TEKNISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Uuden tekniikan avulla voidaan rakentaa pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja oppimista tukevia työkaluja Laajakaistaisilla yhteyksillä ja hyvillä ohjelmistoilla videoneuvottelujen laatu kohtuullinen Tekniikan kehitys ei ole vielä stabiloitunut. Toimintaympäristö muuttuu liian nopeasti. Ympäristöt eivät ole helppokäyttöisiä
30
TEKNISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Vielä ei ole malleja sisältöjen rakenteistamiselle pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla Helppokäyttöiset WWW-multimediasisältöjen tuottamisen työkalut puuttuvat Ympäristöissä eri toiminnot on integroitava paremmin
31
PEDAGOGISIA TULOKSIA PEDAGOGINEN ARVIOINTIRUNKO Luonteeltaan suuntaa antava helposti räätälöitävissä, laajennettavissa Osoittautui toimivaksi arvioinnin välineeksi Soveltuu hyödynnettäväksi: oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä oppimistilanteen suunnittelun ja toteutuksen tukena Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo
32
PEDAGOGISIA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Projektityöskentelyn oppimisympäristöt toteuttivat parhaiten konstruktiivisuutta, intentionaalisuutta ja reflektiivisyyttä huomioivat myös kontekstuaalisuuden ja siirtovaikutuksen Yleisesti ottaen suurimmat haasteet aktiivisuuden, sitoutumisen ja yhteistoiminnan alueilla OPPIMISYMPÄRISTÖT
33
PEDAGOGISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Uudet teknologiat mahdollistavat uudenlaisia oppimisprosesseja Prosesseihin osallistuu koko joukko uusia toimijoita Oppimisympäristöjen tehokas hyödyntäminen edellyttää oppimisprosessin kokonaisvaltaista hallintaa Laajempi käyttöönotto edellyttää joustavaa standardointia Parhaiden käytäntöjen levittäminen laajemmalle
34
KOULUTUKSELLISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo OPPIMISYMPÄRISTÖJEN HYÖDYNTÄMINEN KOKEILU- JA PILOTOINTIVAIHEESSA toteutettu hyviä kokeiluita, mutta ne vaativat tukea vaarana se, ettei kokeiluista seuraa uusia käytäntöjä KEHITETYT YMPÄRISTÖT EIVÄT OLE VALMIITA TUOTTEITA Tarvitaan: käyttäjäystävällisempiä tekniikoita tarkoituksenmukaisempia sisältöjä laajemmin sovellettavia malleja
35
KOULUTUKSELLISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TOIMINTAEDELLYTYSTEN PARANTAMINEN Panostettava opettajien ja eri yhteisöjen koulutuksesta vastaavien henkilöiden perus- ja täydennyskoulutukseen - sekä tekniikan että pedagogiikan alueilla Uuden tekniikan hyödyntäminen yksittäisten aktiiviopettajien varassa Oppilaitosten ATK-luokkien ylläpito-ongelma
36
LOPUKSI Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Carley & Daley (1998): Kehittyneen teknologian yhdistäminen koulutukseen lisääntyy Kaupallisuuden rooli kasvaa Elinikäinen oppiminen ja koulutuspalveluiden vaatimukset lisääntyvät Koulutusjärjestelmiä kehitetään ja organisoidaan uudelleen
37
Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio http://matwww.ee.tut.fi/hypermedia seppo.pohjolainen@cc.tut.fi, heli.ruokamo@cc.tut.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.